۰
جمعه ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۲۳

سخنان علم الهدی درباره رضاخان و پسرش

امام جمعه مشهد گفت: رضاخان و پسرش مردم را تحقیر می‌کردند و هستی آنان را گرفته بودند، ثروت کشور در دست اقلیتی بود که این افراد پول‌های نفت مردم را تبدیل به کاخ‌های خود در اروپا و آمریکا می‌کردند.
امام جمعه مشهد گفت: رضاخان و پسرش مردم را تحقیر می‌کردند و هستی آنان را گرفته بودند، ثروت کشور در دست اقلیتی بود که این افراد پول‌های نفت مردم را تبدیل به کاخ‌های خود در اروپا و آمریکا می‌کردند.
آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی ظهر امروز در حرم مطهر رضوی(ع) در خطبه‌های عبادی-سیاسی نماز جمعه مشهد با بیان اینکه در خصوص ولادت امام هادی(ع) دو روایت وجود دارد، اظهار کرد: روایت اول ولادت امام هادی را در ۲۵ ذی‌الحجه و روایت دیگر ولادت این امام بزرگوار را امروز یعنی دوم رجب عنوان می‌کند. اما چون فردا هم روز شهادت امام هادی است، لذا معمولا همان روز ۲۵ ذی‌الحجه به عنوان عید ایشان جشن گرفته می‌شود. ان‌شاءالله فردا در همین مکان من عرایضی را در تحلیل شخصیت سیاسی امام هادی(ع) خواهم گفت.
وی با اشاره به درگذشت مرحوم آیت‌الله صافی گلپایگانی در چند روز گذشته، عنوان کرد: برخی می‌گویند آن مرحوم خدا را شکر عمری طولانی داشت و از دست دادن یک عزیز با عمری طولانی، تاسف ندارد. اما باید توجه داشت فوت ایشان، از دست دادن یک سرمایه بود. مرحوم آیت‌الله‌العظمی صافی یک سرمایه عظیم و ارزشمندی برای روحانیت، حوزه‌های علمیه و جهان شیعه بود. مردی که در پهنه وسیع عمر خود، تا آخرین لحظات قلم از دستش نیفتاد و در ابعاد مختلف زندگی خود، نقش رکن را داشت، به تعبیری که مقام معظم رهبری در بیانیه‌شان فرمودند، آیت‌الله صافی از دهه ۲۰ به بعد محور خیلی از مسائل بود.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب، در اولین شورای نگهبان که تجربه‌ای در خصوص قانونگذاری و تطبیق قوانین با احکام شرع نداشت، وجود آیت‌الله صافی نقش یک رکن را ایفا کرد و همه برای تحلیل فقهی قوانین و بررسی برنامه‌ای قوانین چشم‌شان به دهان ایشان بود. امیدواریم خداوند خسارتی که از فوت این فقید سعید ایجاد شد را برای ما جبران کند.
علم‌الهدی با اشاره به فراررسیدن چهل و سومین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، بیان کرد: ۴۳ سال زندگی در سایه یک نظام، چیز کمی نیست. نسل‌ها آمدند و رفتند. از نسل اول انقلاب درصد کمی از افراد باقی مانده‌اند و عمده افراد جامعه ما را نسل‌های سوم و چهارم انقلاب تشکیل می‌دهند؛ یعنی کسانی که پیروزی انقلاب، امام و دوران دفاع مقدس را ندیده‌اند و الآن برای آنان چهار سوال مطرح است.
وی افزود: یکی از این سوالات این است که اصلا چرا ما انقلاب کردیم. سوال دوم اینکه ما چطور انقلاب کردیم؟ کودتا کردیم؟ با اسلحه بر نظام ستم‌شاهی پیروز شدیم؟ سومین سوال این است که دستاورد این انقلاب چه بود؟ ما چه بودیم و چه شدیم؟ البته این سوال را خیلی‌ها به عنوان کفران نعمت و توهین به نعمت خدا و خون شهدا مطرح می‌کنند و می‌گویند چه بودیم و چه شدیم، اما سوال واقعی این است که دستاورد انقلاب چه بود. سوال چهارم هم این است که آینده انقلاب قرار است به کجا برسد؟ من امروز به دو سوال پاسخ می‌دهم و به دو سوال دیگر هم هفته بعد پاسخ خواهم داد.
امام جمعه مشهد در پاسخ به چرایی شکل‌گیری انقلاب اسلامی، گفت: ما باید ایران را بشناسیم. ایران سرزمینی مالامال از ثروت‌های خدادادی نظیر خاک، آب، معادن، نفت و گاز است. کشوری با این همه ثروت در هیچ کجای دنیا پیدا نمی‌شود. از نظر جغرافیایی هم برای آن قدرتمندی که می‌خواهد بر دنیا مسلط شود، ایران در یک موقعیت حساس راهبردی جهانی قرار دارد. ایران با سه قاره آسیا، اروپا و آفریقا مرتبط است‌ و به علاوه آسیای شمالی را هم به اروپا و آفریقا متصل می‌کند.
علم‌الهدی ادامه داد: از روزی که استعمار در جنگ جهانی اول و دوم در دنیا شروع شد، همه قدرت‌های استعمارگر به کشور ما چشم داشتند.‌ یک روز پرتغالی‌ها آمدند، یک روز روسیه تزار آمد، روز دیگر انگلیسی‌ها آمدند، یک روز هم فرانسوی‌ها بودند. روزی که نژاد نازی و آلمانی‌ها ادعای جهان‌خواری داشتند، اول دست روی این مملکت گذاشتند و اخیرا هم که به دست آمریکایی‌ها افتاد.
وی با بیان اینکه در طول تاریخ کشورهای قدرتمند، مملکت ما را تحقیر می‌کردند، اضافه کرد: رضاخان و پسرش به عنوان مزدوران ژاندارم از طرف انگلیس و آمریکا بر این کشور مسلط شدند تا همه چیز مملکت را به آن‌ها بدهند و برای آمریکا و انگلیس دژبانی و همه مردم و کشور را هم فدا کنند. رضاخان و پسرش مردم را تحقیر می‌کردند و هستی آنان را گرفته بودند. ثروت کشور در دست اقلیتی بود که این افراد پول‌های نفت مردم را تبدیل به کاخ‌های خود در اروپا و آمریکا می‌کردند و الآن هم ۴۰ سال است در کاخ‌های خود بهترین زندگی را در همان کشورها دارند.‌
این عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به مشکلات و کمبودهای زندگی مردم در زمان رژیم ستم‌شاهی، عنوان کرد: روزی که ما انقلاب کردیم، رئیس سازمان سیا گفت ما این کشور را برای خودمان ساخته بودیم و فکر نمی‌کردیم به این زودی ما را از آن بیرون کنند.
علم‌الهدی با بیان اینکه سوال دوم این است که ما چطور انقلاب کردیم، گفت: پیش از آن هم برخی از افراد و جریان‌ها می‌خواستند انقلاب کنند، اما نمی‌توانستند. جریان‌های سیاسی راست‌گرا مانند جبهه ملی می‌خواستند در مقابل دیکتاتوری شاه، با کمک آمریکا انقلاب کنند و جریان‌های چپ هم می‌گفتند با کمک مستکبر شرقی و شوروی، باید با شاه و امپریالیسم جنگید. این جریانات هم نتوانستند انقلاب کنند، اما ما به دو علت توانستیم انقلاب کنیم. اول اینکه متدینین ما شیعه بودند، شیعه فرهنگ عاشورایی دارد. عامل دوم که انقلاب ما را پیروز کرد، رهبری این انقلاب بود. رهبری که با استفاده از ایمان و باورهای عاشورایی مومنین این کشور، آنان را راه انداخت. مردم هم قیام عاشورایی کردند و باعث سقوط نظام ستم‌شاهی شدند.
وی افزود: روزهای اول پیروزی انقلاب، کارتر، رئیس جمهور آمریکا، رئیس سازمان سیا را توبیخ کرد و گفت اطلاعات شما در مورد ایران ناقص بود و نتوانستید انقلاب ایران را پیش‌بینی کنید تا ما جلوی آن را بگیریم. رئیس سازمان سیا در جواب او گفت اطلاعات ما کامل بود. ما همه چیز را در ایران پیش‌بینی کرده بودیم. بین اقوام و مردم اختلاف ایجاد کرده بودیم، مردم را در شرایطی قرار داده بودیم که به هیچ قدرتی نتوانند دست پیدا کنند و به آنان اجازه ایجاد مزاحمت برای حاکمیت خودمان را هم نمی‌دادیم. فقط یک چیزی را پیش‌بینی نکرده بودیم و آن یک پیرمرد ۷۸ ساله بود که ۱۳ سال پیش از ایران بیرون شده بود، اسمش، کتابش و حرفش قاچاق بود و تمام طرفدارانش هم سرکوب شده در زندان‌ها از بین رفته‌اند. این شخص یک دفعه با یک قلم و کاغذ بین ۳۵ میلیون نفر اتحاد به وجود آورد یک انفجار همگانی را در ایران شکل داد. این برای ما قابل پیش‌بینی نبود.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی بیان کرد: برادران و خواهران جوان که آن روزها ندیدید، بدانید که انقلاب این طور پیروز شد و در همه ملت‌ها و کشورها هم بی‌نظیر است. عنایات پروردگار و امداد غیبی پشت این حرکت دینی مردم قرار گرفت و انقلاب را پیروز کرد.
کد مطلب: 160865
برچسب ها: علم الهدی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *