۰
شنبه ۹ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۴۵
«مردم سالاری» گزارش می‌دهد

جزئیات جدید از ادعای تجاوز به دختر بلوچ

مولوی عبدالحمید:مردم فریب شایعات را نخورند
خبر ادعای تجاوز به دختر ۱۵ ساله بلوچ توسط یک فرمانده انتظامی را نخستین بار عبدالغفار نقشبندی اعلام کرد. خبری که تایید نشد اما بازتاب گسترده ای در شبکه‌های اجتماعی شد. اما واقعیت ماجرا چه بود؟ هفته گذشته برخی منابع محلی در سیستان و بلوچستان از جمله «کمپین فعالین بلوچ» اعلام کردند که یکی از فرماندهان انتظامی در چابهار روز ۱۰ شهریور به بهانه بازجویی از دختر نوجوانی اهل شهر دشتیاری که به عنوان مظنون به قتل بازداشت شده بود به او تجاوز کرده است. نخستین بار عبدالغفار نقشبندی که به عنوان امام جمعه موقت راسک در استان سیستان و بلوچستان معرفی شده بود، در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن خبر تعرض به دختر ۱۵ ساله در این شهر خواستار برخورد قاطع مراجع قضایی به این حادثه شد.
جزئیات جدید از ادعای تجاوز به دختر بلوچ
گروه حوادث: او در بیانیه‌ خود که روز دوشنبه منتشر شد نوشت: «دست‌درازی به حیا و عفت خواهر مسلمان بلوچم قابل اغماض و بخشش نیست.
به خطر انداختن امنیت مردم آن هم با لباس امنیت جنایتی هولناک و نابخشودنی است.»
همین بیانیه موجب بروز واکنش‌هایی در چابهار شد که بزرگترین شهر نزدیک به راسک و دشتیاری است. راسک از شهرهای محروم سیستان و بلوچستان و در مجاورت با مرز پاکستان در شمال دشتیاری و چابهار قرار دارد و جمعیت ان حدود یکصد هزار نفر است.
همزمانی انتشار این خبر با تجمعاتی که در اعتراض به درگذشت مهسا امینی برگزار می‌شد، موجب بروز اعتراضات بیشتری در چابهار شد و حتی برخی خبرهای غیررسمی، از آتش زدن برخی ساختمانهای دولتی توسط تظارکنندگان حکایت داشت. این که چرا این موضوع با سه هفته تاخیر اعلام شده، بر ابهامات موضوع اضافه کرد. از سوی دیگر مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان در واکنش به این اتفاق گفت: «از ما و علمای منطقه انتقاد شده که چرا سکوت اختیار کرده‌اید! این سکوت ما معنادار است. ما می‌خواهیم روشن شود که چه پیش آمده است.
ما نمی‌توانیم بلافاصله موضع‌گیری کنیم. باید بررسی کنیم تا واقعیت روشن شود و دچار اشتباه نشویم.» در همین حال یک مقام مسئول در استان سیستان و بلوچستان که خواست نامش ذکر نشود، در گفتگو با «مردم سالاری»، با بیان اینکه عبدالغفار نقشبندی که به عنوان امام جمعه موقت راسک معرفی شده، در واقع پسر امام جمعه موقت راسک است گفت: امام جمعه راسک، فتحی محمد نقشبندی است و عبدالغفار نقشبندی که خبر را اعلام کرده پسر امام جمعه، و در واقع یک فعال فرهنگی است که نخستین بار این موضوع را در اینستاگرام خود اعلام کرد. این مقام مسئول همچنین گفت: مولانا عبدالرحمان ملازهی امام جمعه اهل سنت چابهار که از شخصیت های مورد اعتماد مردم محسوب می‌شود چند روز پیش در رادیو اعلام کرد که این ادعا در چارچوب قوانین و مقررات بررسی می‌شود.
مولوی عبدالواحد بزرگزاده امام جمعه موقت چابهار هم امروز در نماز جمعه چابهار اعلام کرد این موضوع در دست بررسی است و طبق ضوابط، در مورد آن تصمیم گیری می‌شود.
این مقام مسئول با بیان اینکه فعلا نمی‌توان این موضوع را تایید یا تکذیب کرد گفت: باید بررسی‌ها کامل شود تا بتوان در این مورد تصمیم گیری کرد. ضمن این که هر ادعایی را پیش از اثبات نباید مطرح کرد تا موجب تشویش اذهان عمومی شود. وی وضعیت فعلی چابهار را آرام توصیف کرد و گفت: هیچ مشکلی در چابهار وجود ندارد و روند عادی زندگی در جریان است.
حمله به یک کلانتری در زاهدان
در همین حال خبرگزاری اسنا گزارش داد: ظهر جمعه تعدادی از افراد مسلح ناشناس به کلانتری ۱۶ زاهدان حمله کردند که بر اساس اخبار اولیه تعدادی از عابرین و ماموران مجروح شدند.
به دنبال این حمله شورای تامین سیستان و بلوچستان ضمن صدور اطلاعیه، مردم را به حفظ آرامش دعوت کرد.
در اطلاعیه شورای تامین سیستان و بلوچستان آمده است: افرادی که ساعتی پیش قصد داشتند با تیراندازی اوضاع شهر را ناامن کنند با هوشیاری و واکنش نیروهای امنیتی و انتظامی اوضاع کنترل گردیده است.
هم‌چنین در این اطلاعیه از مردم خواسته شده ضمن حفظ آرامش خود از نزدیک شدن به اماکن و محل‌های تجمعی خودداری شود. شورای تامین از مردم سیستان و بلوچستان تقاضا کرده است، به شایعاتی که هم اکنون توسط معاندین در حال انتشار است توجه نفرمایید.
بر اساس این گزارش، در این حمله تروریستی در زاهدان تعدادی از تروریستها به سمت یک کلانتری حمله و آن را به رگبار بستند که به گفته یک منبع آگاه در این عملیات تروریستی تعدادی از پرسنل انتظامی کلانتری مجروح شده و به بیمارستانهای زاهدان منتقل شدند.
هم‌چنین این منبع آگاه گفته است پیش از این عملیات تروریستی هم تعدادی از نمازگزاران نماز جمعه اهل تسنن زاهدان به خیابان آمده بودند.
یک نمازگزار گفت: مولوی عبدالحمید در خطبه‌های نماز جمعه ضمن تاکید بر هوشیاری و خویشتن داری مردم در مقابل خبر و شایعه تجاوز یک مقام انتظامی چابهار به یک دختر بلوچ گفت این موضوع برای ما خیلی مهم است، البته مسوولان گفته‌اند در حال بررسی و پیگیری مساله هستند و ما نیز تا زمان اعلام رسمی آن از سوی دستگاههای مربوطه پیگیر هستیم.
این گزارش حاکی است، نمازگزاران در حین اقامه نماز بودند که تعدادی از آنان به سمت کلانتری هجوم بردند و یکی از آنان با اتوبوس به دیوار کلانتری زده و قصد تخریب دیوار و ورود به کلانتری را داشتند که موفق نشدند و تنها بخشی از دیوار تخریب شده است.
مولوی عبدالحمید: مردم فریب شایعات را نخورند
امام جمعه اهل سنت مسجد مکی زاهدان گفت: مردم سیستان و بلوچستان به ویژه شهرستان زاهدان فریب شایعات دشمنان را نخورند و با حفظ آرامش به حل مشکلات پیش آمده کمک کنند.
به گزارش ایرنا مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی عصر جمعه در مصاحبه ای تلویزیونی با شهروندان زاهدان اظهار داشت: حادثه پیش آمده بسیار تلخ و ناگوار است و این حادثه باید مورد بررسی قرار گیرد تا مشخص شود چه دست‌های در کار بوده است که حادثه امروز در زاهدان به وجود آمده است.
وی ادامه داد: آنچه الان مورد نیاز جامعه است حفظ ارامش همه مردم عزیز زاهدان و استان است.
وی تاکید کرد: مردم از تحریک اجتناب کنند در این شرایط استان کاملا ملتهب است چرا که هر نوع التهاب و تحریک در این وضع مشکل سار خواهد بود.
وی گفت: تاکید می کنم شهروندان آرامش را حفظ کنید تا مسئله مورد بررسی جدی قرار گیرد و به شایعات توجه نکنند.
وی ادامه داد: اعتقاد من این است که همه مردم، علما و اندیشمندان آرامش را حفظ کنند و هیچ گونه تحرکاتی انجام نگیرد و حرف هیچ کس را قبول نکنند. وی افزود: شهروندان آرامش خود را حفظ کنند تا قضیه پیش آمده مورد بررسی قرار گیرد تا معلوم شود مشکل از کجا به وجود آمده است.
وی گفت: مجدد تاکید می کنم پیام را به شهروندان برسانید چیزی که مورد نیاز است آرامش و امنیت است تا حق و باطل مشخص شود.
وی تاکید کرد: مواظب باشید خیلی‌ها دشمن هستند و هدف دارند و انها از شرایط سو استفاده می‌کنند. وی افزود: ضروری است شهروندان استان مراقب باشند به دشمنان قسم خورده فرصت داده نشود.
کد مطلب: 175929
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *