۰
دوشنبه ۴ دی ۱۳۹۱ ساعت ۱۷:۳۲

عامل اصلي افزايش زورگيري

رييس انجمن روانشناسي اجتماعي ايران معتقد است فقدان سلامت اجتماعي در شهر جدي است و بايد در برابر مشکلات اجتماعي رويکردي علمي اتخاذ کرد.
دکتر مجيد صفاري‌نيار درباره علت‌ پيدايش جرم زورگيري در جامعه گفت: فقر ممکن است يکي از عامل‌هاي مهم باشد. عده‌اي به دليل فقر و نداشتن مهارت‌هاي کاري ممکن است به اين جرم‌ها روي بياورند.
اين استاد دانشگاه تصريح کرد: برخي ممکن است بيمار رواني باشند. بحث بعدي افرادي هستند که شخصيت‌هاي ضد اجتماع دارند و دلشان براي قربانيان نمي‌سوزد. آنها احساس گناه ندارند و ساختار پرورشي آن‌ها دچار اشکال است. اين گروه معمولا از ۱۸ سالگي به اين جرم‌ها سوق پيدا مي‌کنند و بر اساس نوع شخصيت‌شان به رفتار ضد اجتماعي روي مي‌آورند.
بي‌تفاوتي شهروندان آفت کلانشهر‌ها
اين روانشناس اجتماعي در بيان چرايي بي‌تفاوتي مردم هنگام وقوع اينگونه جرم‌هاي خياباني و درگير نشدن آن‌ها اظهار داشت: تنها موجوداتي هستيم که با جمعيت ۱۲ ميليوني کنار هم زندگي مي‌کنيم. همراه اين ازدحام و شلوغي بي‌تفاوتي آفت شهرهاي بزرگ مي‌شود. وقتي ما به روانشناسي شهري و شهروند کمک‌يار توجه نداريم و فقر و بيکاري استاندارد نيست و در برابر مشکلات اجتماعي رويکرد علمي نداريم، در نتيجه شهروندان نمي‌دانند چگونه بايد رفتار و تعامل کنند.
رييس انجمن روانشناسي اجتماعي ايران افزود: به دليل مشکلات فراوان معيشتي و درگيري‌هاي متفاوت در شهرهاي بزرگ شهروند مجبور است به خيلي از پيرامون خود بي‌تفاوت باشد. يکي از اين بي‌تفاوتي‌ها در کمک‌هاي اجتماعي نمايان مي‌شود.
همه از تهران ناراحتند اما بازهم در تهران زندگي مي کنند
اين استاد دانشگاه گفت: نيازمند روانشناسي شهري هستيم. همه از تهران ناراحتند اما باز هم در تهران زندگي مي‌کنند. در شرايط حاضر نيازمند روانشناسي اجتماعي هستيم. بايد به فقدان سلامت‌هاي اجتماعي توجه ويژه داشته باشيم.
وي در بيان ديگر علت‌هاي بي‌تفاوتي مردم افزود: بحث ديگر اين است که تمام مسائل در شهر‌هاي بزرگ شکل تخصصي پيدا مي‌کند. در جامعه، وقتي مردم با صحنه زورگيري روبه‌رو مي‌شوند به دليل نياز به تخصص در برخورد با اين مجرم‌ها و احتمال خطري مانند چاقو خوردن درگير مساله نمي‌شوند.
رسانه‌اي شدن خوب يا بد؟
اين استاد دانشگاه درباره مثبت يا منفي بودن رسانه‌اي شدن زورگيري‌ها اظهار داشت: انتشار از يک بعد هشدار دهنده خوب است. هم هشداري است براي مسئولان و هم هشداري به شهروندان تا چاره‌اي بيانديشند. با استفاده از اين اطلاعات مي‌توان نقاط حادثه خيز را بيشتر شناخت. اما از روي ديگر ممکن است تاثير منفي داشته باشد و ايجاد ناامني رواني بکند.
وي افزود: اکنون جايگاه ناامني در مقايسه با ديگر کلانشهرها نداريم. اما انتشار اينگونه تصويرها مي‌تواند کارکرد هشدار داشته باشد و مفيد است. بايد اين نکته توجه کنيم اين گونه صحنه‌ها ممکن است براي يک فرد هيجان‌پذير لذت بخش باشد؛ اما يک کودک ممکن است با ديدن اين صحنه‌ها آزار ببيند.
کد مطلب: 17608
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *