۰
دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۵۴

طرح دولت برای بالابردن قدرت خرید کارمندان

مشاور قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با تشریح جزئیات طرح جدید دولت برای بالا بردن قدرت خرید ۲.۵ میلیون کارمند دولتی در راستای تاکید مقام معظم رهبری، گفت: برنج، روغن، شکر، مرغ و گوشت قرمز در قالب کارت "همیار" در اختیار کارمندان قرار خواهد گرفت.
جواد اسماعیلی در گفتگو با مهر، گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای ارایه کارت میزان به کارمندان دولت برای خرید کالاهای مورد نیاز آنها، تاکنون بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار کارت صادر شده و در دسترس کارمندان قرار گرفته است.
مشاور قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: کارت‌های میزان با اعتبار ۱.۵ میلیون تومانی شارژ شده است که کارمندان می‌توانند کالاهای مورد نیاز خود را تهیه کرده و مبلغ آن را با سود ۴ درصد و اقساط ۲۴ ماهه بازپرداخت کنند.
جزئیات طرح دولت برای بالا بردن قدرت معیشت کارمندان
وی تصریح کرد: هم راستای این موضوع، وزارت صنعت، معدن و تجارت یک پروژه دیگر نیز در حال اجرا دارد که هدف بالا بردن قدرت معیشت کارمندان دولت و خانوارهای آنها را دنبال می‌کند؛ به این معنا که همه ساله دولت کمک‌هایی را به کارمندان خود دارد تا مایحتاج مورد نیاز آنها را در قالب سبد کالای کارمندی تامین کند.
به گفته اسماعیلی، در این راستا تصمیم گرفته شده است که این سبدهای کالای کارمندی به شکلی توزیع شود که از طریق کارتی بتوان کالاهای مورد نیاز خانوارها را در دسترس کارمندان دولت قرار داد؛ با این تفاوت که این پروژه "همیار" نام دارد.
وی اظهار داشت: از این پس آن دسته از کارمندان دولت که کارت میزان خود را دریافت نکرده‌اند، کارت همیار دریافت خواهند کرد و از سوی دیگر، کارت میزانی که از قبل در اختیار کارمندان قرار دارد، در قالب کارت همیار ساماندهی می‌شود.
تغییر نام تعاونی‌های مصرف دولتی به "تعاونی همیار"
اسماعیلی ادامه داد: این پروژه توسط وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صنعت، معدن و تجارت در قالب یک تفاهم‌نامه، اجرایی خواهد شد که با همکاری این دو وزارتخانه این خدمات به کارمندان دولت ارایه می‌شود. در این زمینه از اتحادیه کارکنان دولت (اسکاد) دعوت شده است که کار اجرایی این پروژه را به عهده گیرد.
وی اظهار داشت: در واقع اسکاد، کار کالارسانی به دست کارمندان دولت را به عهده خواهد گرفت و به این منظور شرکتی را به نام همیار ثبت کرده است؛ ضمن اینکه اسکاد وظیفه دارد که کالارسانی به تمامی فروشگاههای تعاونی کارمندان دولت را به انجام دهد.
به گفته مدیر پروژه‌های معاونت فناوری اطلاعات وزارت صنعت، معدن و تجارت، این وزارتخانه وظیفه فراهم سازی زیرساخت‌ها و توزیع کارت به کارمندان دولت را به عهده دارد و تخصیص و کالارسانی به اسکاد را عهده‌دار شده است.
اسماعیلی گفت: در قالب این طرح، تمامی تعاونی‌های مصرف دولتی به تعاونی همیار تغییر نام خواهد داد و کارمندان می‌توانند با مراجعه به این تعاونی‌ها، کالای مورد نیاز خود را تحویل بگیرند.
۲.۵ میلیون کارمند کارت همیار می‌گیرند
اسماعیلی با بیان اینکه ۲.۵ میلیون کارمند تحت پوشش پروژه همیار قرار می‌گیرند، تصریح کرد: تاکنون برای یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر کارت میزان صادر شده است و بر این اساس، برای یک میلیون و ۳۰۰ هزار کارمند دیگر نیز کارت همیار صادر خواهد شد، ضمن اینکه کارت‌های میزان، قابلیت خدمات رسانی کارتهای همیار را نیز خواهند داشت.
وی اظهار داشت: در اولین گامی که برداشته شده، دو وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی به صورت پایلوت انتخاب شده‌اند که به زودی اعلام می‌شود که کارمندان این دو وزارتخانه، به تعاونی‌های منتخب در گام اول، مراجعه کنند و کالای ارزان قیمت و با قیمت تمام شده را به عنوان سبد کالایی کارمندی دریافت کنند.
وی در پاسخ به این سئوال که آیا کارت همیار نیز همچون کارت میزان، اعتباری معادل ۱.۵ میلیون تومان خواهد داشت، اظهار داشت: اعتباری به همیار تعلق نمی‌گیرد و قرار است که وزارت صنعت، معدن و تجارت با این کارت، کالا توزیع کند.
اسماعیلی توضیح داد: در واقع، همیار کارتی است که کالا با آن توزیع می شود، ضمن اینکه اگر بانکها به این کارت اعتبار ارایه دهند، کاری مشابه طرح میزان را نیز در قالب آن، اجرایی خواهیم کرد.
وی اظهار داشت: این کارت دو لوگوی میزان و همیار را بر روی خود حک کرده است که هم می تواند به همیار و هم می تواند به میزان سرویس دهد.
احتمال ارایه کارت همیار به کارگران
مشاور قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در واقع شرایطی فراهم خواهد شد که کارمندان دولت، کالاهای مورد نیاز خود را با قیمت تمام شده، خریداری کنند. البته در مرحله بعد ممکن است کارگران و عامه مردم را نیز مشمول استفاده و ارایه این طرح کنیم.
وی اظهار داشت: کارت میزان نیز در مرحله اول، تنها به کارمندان دولت اختصاص یافت ولی در مراحل بعدی این کارت به کارگران نیز تعلق گرفت. بر این اساس، هم اکنون نیز اختصاص کارت همیار به کارمندان دولت مصوب شده که کالاها نیز برای آنها در نظر گرفته شده است.
اسماعیلی گفت: هرساله دولت تصمیم‌گیری می‌کند که یک سری کالا را به کارمندان دولت تعلق دهد اما امسال قرار بر این است که دولت کالای در نظر گرفته شده برای ارایه به کارمندان را از طریق همیار اختصاص دهد، ضمن اینکه دولت به راحتی می‌تواند در قالب این کارت رصد کند که آیا کالا به دست کارمندان رسیده است یا خیر.
توزیع کالاهای اساسی ارزان‌قیمت به کارمندان
وی در مورد جذابیت کارت همیار برای کارمندان دولت، خاطرنشان کرد: جذابیت کارت همیار این است که هم اکنون کارمند می‌تواند در تعاونی مصرف دستگاه مربوط به خود خرید کند، اما کالا را به قیمت مصرف‌کننده و معمول بازار خرید خواهد کرد؛ حتی در برخی از فروشگاهها نیز خرید برای عموم آزاد است؛ در حالیکه هدف دولت این است که کالای ارزان قیمت در اختیار کارمندان قرار دهد.
اسماعیلی اظهار داشت: در واقع توزیع این کالاها با حساب و کتاب مشخص صورت خواهد گرفت و معضل سالهای قبل بر روی ارایه سبد کالای کارمندی دیگر وجود نخواهد داشت، چراکه بر اساس زیرساخت طراحی شده برای این کارت، دولت متوجه خواهد شد که چه میزان کارمند کالا دریافت کرده‌اند، چه زمانی کالا را از شبکه تحویل گرفته‌اند و چه بازه زمانی برای توزیع کالا به کارمندان مورد نیاز است، در واقع این موضوع قدرت برنامه ریزی دولت در ارایه کالا را بالا می‌برد.
توزیع برنج، روغن، شکر، مرغ و گوشت در قالب کارت همیار
وی با بیان اینکه در صورت توفیق این طرح، ارایه کارت همیار به آحاد ملت گسترش خواهد یافت، اظهار داشت: طیف کالایی که در قالب کارت همیار توزیع خواهد شد شامل برنج، روغن، شکر، گوشت مرغ و گوشت قرمز است.
اسماعیلی در مورد میزان اختلاف قیمت میان کالاهای طرح همیار با بازار آزاد گفت: اختلاف قیمت بسیار بالا است و در مورد کالایی همچون برنج، اختلاف قیمت میان کالای توزیعی در کارت همیار با بازار آزاد، تا ۳۰ درصد نیز می‌رسد، چراکه دولت قرار است که برنج را با قیمت ۲۸۰۰ تومان عرضه شود در حالیکه در بازار ۳۸۵۰ تومان حداقل در شبکه های توزیع است.
وی اظهار داشت: کالارسانی حتما به اندازه کافی انجام خواهد شد، چراکه کالاهای مورد نیاز ذخیره‌سازی شده است و آمادگی لازم برای توزیع آن نیز اعلام شده است؛ بنابراین باید به سرعت این کارتها در میان کارمندان توزیع و کالا نیز در شبکه اسکاد میان تعاونی‌ها توزیع شود. بنابراین مانع کالایی وجود ندارد.
مشاور قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: به مرور ممکن است کالاهای دیگری نیز به این فهرست افزوده شود، ضمن اینکه اگر دولت قرار باشد کمک کالایی به کارمندان خود داشته باشد، از طریق همین کارتهای همیار صورت خواهد گرفت.
توزیع تمامی کارت‌های همیار تا ۱۵ روز آینده
وی افزود: پیش‌بینی می‌شود در مرحله اول، کارمندان ستاد دو وزارتخانه در شهر تهران تحت پوشش قرار گیرند ولی به سرعت کار گسترش می‌یابدریال البته از امروز نیز اعلام شده است که اطلاعات کارمندان دولت در سراسر کشور اخذ شده و کارتهای همیار برای آنها صادر شود.
به گفته اسماعیلی، تصور می‌رود ظرف ۱۵ روز آینده، کار صدور کارت و ساماندهی کارمندان به اتمام رسد؛ چراکه باید کالاها تا قبل از اتمام سال به دست کارمندان برسد.
وی اظهار داشت: این طرح در راستای تاکید مقام معظم رهبری برای بالا بردن قدرت خرید مردم به خصوص کارمندان دولت است که بر این اساس وزیر صنعت، معدن و تجارت در این رابطه دستوراتی داشته است.
کد مطلب: 21779
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *