۰
چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۵۷

در اروپا برخلاف ايران به جاي گوشت الاغ گوشت اسب سرو مي شود

چند روز پس از تائید خبر استفاده از گوشت الاغ در رستوران‌های شهری در ایران، رسوایی استفاده از گوشت اسب در محصولات اروپایی هر روز ابعاد جدیدتری پیدا می‌کند.
به گزارش تابناک،‌ کمتر از یک هفته پیش، بعضی از پیتزافروشی‌ها و رستوران‌های بالای شهر کرمان آخرین مورد از فهرست سوء استفاده کنندگان از اعتماد مردم و قالب کردن گوشت الاغ به جای گوشت گاو و گوسفند به آنها بودند. مشکلی که گویا ابعادی جهانی دارد. خوراندن ناجوانمردانه گوشت اسب و الاغ به مردم از همه جا بی خبر!
بنابراین گزارش، گاردین نوشت:‌ چند روز پس از شیوع و تائید خبر استفاده از گوشت الاغ در رستوران‌های یک شهر دیگر ایران، رسوایی استفاده از گوشت اسب در محصولات اروپایی هر روز ابعاد جدیدتری پیدا می‌کند.
پلیس و ماموران آژانس استانداردهای غذایی انگلیس عصر سه شنبه به دو شرکتی گوشتی یورش برد. هدف از این اقدام آن است که مشخص شود، یک کشتارگاه در یورکشایر و یک کارخانه فراورده‌های گوشتی در ولز چگونه گوشت اسب را به جای گوشت گاو تحویل مشتریان خود می‌داده‌اند. مقامات ضمن ابراز شگفتی خود از بروز این حادثه که اولین بار در ماه گذشته میلادی مطرح شده است، ابراز امیدواری کرده‌اند که با متخلفان برخورد جدی شود. اولین مورد از این فریبکاری ظاهرا در ایرلند کشف شده است.
پس از پخش شدن اولین اخبار در مورد این رسوایی، رد و بدل کردن اتهام بین کشورهای اروپایی آغاز شده است. مقامات فرانسوی که محصولات تقلبی در کشور آنها یافت شده است، شرکت‌هایی در رومانی، قبرس و هلند را متهم کرده‌اند که بخشی از زنجیره این فریبکاری بزرگ بوده‌اند. رئیس جمهور رومانی به دنبال حفظ اعتبار تولیدکنندگان کشور خود است و مقامات هلندی اعلام کرده‌اند که حاضرند مساله را مورد بررسی قرار دهند.
اوون پترسون وزیر محیط زیست انگلیس در جلسه مجلس عوام به نمایندگان قول داده است که از این پس بازرسی‌ها در بخش‌های مختلف چرخه تامین فراورده‌های گوشتی تشدید شود و از جمله گوشت مورد استفاده در مدارس، بیمارستان‌ها و زندان‌ها مورد بررسی قرار گیرد.
هنوز در میزان تاثیرپذیری بازار فرآورده‌های گوشتی اروپا از این رسوایی نشر قاطعی وجود ندارد. فایننشال تایمز مدعی شده است که برای یک سوم مردم، خوردن گوشت اسب به جای گوشت گاو مساله چندان مهمی نخواهد بود. این مساله به خصوص در مورد فرانسه صادق است زیرا در حالی که در انگلیس و بعضی کشورهای دیگر اروپایی خوردن گوشت اسب تابو است، در فرانسه بعضی قصابی‌ها گوشت اسب نیز می‌فروشند.
مهم‌ترین نامی که تاکنون در این رسوایی مطرح شده است، نام شرکت سوئدی فیندوس است که فروش جهانی آن در سال ۲۰۱۱ به بیش از یک میلیارد پوند و به عبارت دیگر بیش از یک و نیم میلیارد دلار رسیده است.
پیش‌بینی می‌شود که فروش محصولات این شرکت که غذای اماده یخ زده تولید می‌کند پس از رسوایی اخیر به شدت کاهش یابد و در مورد توانایی ان برای به وضعیت پیشین تردید ایجاد شده است.
علاوه بر فیندوس، شرکت تسکو نیز پذیرفته است که بیش از ۶۰ درصد بعضی محصولات آن را گوشت اسب تشکیل می‌داده است، موضوعی که مورد توجه طنزپردازان اروپایی نیز قرار گرفته است.
کد مطلب: 22763
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *