۰
دوشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۱۵

آب شدن همه یخ‌های قطب شمال در تابستان

کاهش حجم یخ‌های تابستانی در قطب شمال، پیامدهای زیست محیطی جهانی به دنبال خواهد داشت که این پیامدها از اثرگذاری روی مسیرهای تردد دریایی و اکتشافات منابع نفت و گاز گرفته تا افزایش دمای قطب شمال را شامل می‌شود چون اقیانوس‌های عاری از یخ، اشعه آفتاب را بیشتر جذب می‌کنند در حالی که یخ، بخش اعظم تشعشعات خورشیدی را منعکس می‌کند.
مطالعات اخیر روی یخ‌های تابستانی قطب شمال تایید می کند که توده‌های یخی تابستانی در نیمکره شمالی زمین بیش از هر زمان دیگری در گذشته در حال تحلیل رفتن است.

نتایج این بررسی که در نشریه «مطالعات ژئوفیزیک» منتشر شده نشان می‌دهد که حجم زیادی از یخ‌های قطبی ظرف یک الی دو دهه آینده ذوب خواهد شد و تنها میزان کمی از یخ‌ها در مناطق گرینلند و جزایر قطبی شمال کانادا باقی خواهند ماند.

این نتایج در پی تحلیل روش های مختلف «پیش بینی الگوی ذوب یخ‌های دریای قطب شمال» بدست آمده است.

«جیمز اورلند» کارشناس سازمان ملی مطالعات اتمسفریک و اقیانوسی آمریکا و «موئین ونگ» از کارشناسان زیست محیطی دانشگاه واشنگتن با توجه به سه الگوی جوی ترسیم شده، پیش بینی کردند که قطب شمال در فصل تابستان، عاری از یخ خواهد بود.

موئین ونگ طی اظهارتی تاکید کرد: از آنجا که برای پیش بینی میزان ذوب یخ‌های دریای قطب شمال، فقط یک راه کامل و مشخص وجود ندارد ما سه شیوه متفاوت را که در دوره های زمانی مختلف تاثیر داشته‌اند، بکار گرفته‌ایم. هر سه شیوه نشان می‌دهند که به زودی و تا پیش از نیمه قرن حاضر قطب شمال، تابستانی بدون یخ را تجربه خواهد کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی اوور ایمیزینگ پلانت،‌ کاهش حجم یخ‌های تابستانی در قطب شمال، پیامدهای زیست محیطی جهانی به دنبال خواهد داشت که این پیامدها از اثرگذاری روی مسیرهای تردد دریایی و اکتشافات منابع نفت و گاز گرفته تا افزایش دمای قطب شمال را شامل می‌شود چون اقیانوس‌های عاری از یخ، اشعه آفتاب را بیشتر جذب می‌کنند در حالی که یخ، بخش اعظم تشعشعات خورشیدی را منعکس می‌کند.

همچنین افزایش گرمای مناطق قطب شمال، الگوی وزش بادها را تغییر داده و سبب گسیل داشتن امواج شدید هوا به عرض‌های جغرافیایی پایین تر می‌شود. این قبیل تغییرات مهم در میزان جذب اشعه آفتاب، محیط زیست این ناحیه قطبی را دگرگون خواهد ساخت.
کد مطلب: 27495
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *