۰
شنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۵۸

آل اسحاق:برای گرم کردن تنور انتخابات نیامدم

نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه برای گرم کردن تنور انتخابات نیامدم، گفت: اقتصاد بسته به اقتضائات زمانی و محیطی است و مدل اقتصاد کشور باید اسلامی و ایرانی باشد.
به گزارش فارس، حضور سه کاندیدای احتمالی دوره یازدهم ریاست جمهوری در آخرین روز از نخستین ماه سال ۹۲ که تقریبا ۵۴ روز مانده به روز انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری سبب شد تا موج انتخاباتی در کنار فعالیت کاندیداهای چهارمین دوره شورای اسلامی شهر در مازندران ایجاد شود.
یحیی آل اسحاق رئیس اتاق بازرگانی تهران که چهره‌ای اقتصادی است و هم‌اکنون با معرفی حزب موتلفه اسلامی به عنوان یکی از کاندیدای جبهه اصولگرایان جای گرفته با سفر تبلیغاتی در مازندران در همایشی که با حضور فعالان اصولگرا استان مازندران با عنوان الزامات تحقق شعار سال جاری در ساری برگزار شد در مصاحبه تفضیلی به پرسش خبرنگار فارس در ساری پاسخ داد که مبسوط آن را در زیر می‌خوانید.
فارس: آقای آل اسحاق حضور کاندیداهای متعدد اصولگرایی را در انتخابات کنونی تهدید می‌دانید یا فرصت، ارزیابی شما چیست؟
آل اسحاق: این تعدد تهدید است اما، اصولگراها به نظر واحد می‌رسند که آنهم منوط به وحدت است.
اساسا مسئله انتخابات مراحل مختلفی دارد، حضور حداکثری اصولگرایان این است این جبهه توانایی‌های زیادی برای قبول مسئولیت دارد برای اینکه این گروه به نظر واحد برسند برنامه‌ریزی شده است.
رقبای اصلی اصولگرایان در داخل خودشان نیست، مصلحت است یک نفر را انتخاب کنند.
فارس: تعدد اصولگرایان نشان داد که نخبه‌های زیادی در طیف اصولگرایی وجود دارند و در این دوره از انتخابات خودنمایی کردند، چرا دولت کنونی نتوانست از این ظرفیت استفاده کند؟
آل اسحاق: یکی از مشکلات دولت کنونی عدم استفاده از ظرفیت‌های اجتماعی در حوزه مدیریتی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی است که از این توانمندی‌ها استفاده بهینه نشد، آنچه مربوط به دولت آینده است باید از تمام ظرفیت‌ها که در چارچوب کشور هستند استفاده مفید شود.
فارس: فکر می‌کنید رئیس جمهور آینده برای اینکه اعتماد مردم را نسبت به خود تضمین کند چه اقداماتی را باید انجام دهد؟
آل اسحاق: رئیس جمهور آینده در اولین بحث باید برنامه داشته باشد، بدون برنامه نمی‌تواند مشکلات حوزه‌های مختلف داخلی را حل و فصل کند، شناخت کامل به فضای جمهوری اسلامی ایران در مسائل منطقه‌ای، بین المللی، داخلی و اهداف انقلاب را خوب بشناسد و تیمی انتخاب کند که توانمند باشد تا تجربه و گفتمان رئیس جمهور را با واقعیت کنونی هماهنگ سازد.
رئیس جمهور باید با شناخت به مسئله اقتصادی، وضعیت معیشتی، رفاهی، تغذیه، مسکن، سلامت، آموزشی، رشد اقتصادی، تورم، بیکاری، اشتغال، مسائل ارزی و بسیاری از تهدیدها، تحریم‌ها و نیز تبعات مختلف آن را بشناسد و از عهده برطرف کردن مشکلات ایجاد شده در کشور برآید.
فارس: اقدامات شما در حوزه اقتصاد رها شده‌ای که در کشور حاکم است چیست، آیا مدل اقتصادی کشوری را در ایران پیاده خواهید کرد؟
آل اسحاق: هیچ الگوی اقتصادی از کشور دیگر ندارم، اقتصاد بسته به اقتضائات زمانی و محیطی است، مدل ما باید اسلامی و ایرانی باشد باید در فضای آرمانی اسلامی انقلاب اسلامی با دانش و تکنیک اقتصادی همراه باشد که اساس آن دو برنامه کوتاه و بلندمدت است.
در بحث کوتاه‌مدت موضوع سلامت که از مشکلات اساسی است، تغذیه و به ویژه مسکن که حجم زیادی از سرمایه‌ها در قالب مسکن مهر در گوشه‌ای مانده است باید ساماندهی شود اشتغال موضوع مهمی است که برای کاهش بیکاری باید این موضوع را سامان داد ولی در بحث بلندمدت اقدامات اقتصادی لازمه‌اش سرمایه‌گذاری، روابط بین‌الملل و نیز حل و فصل این روابط است.
هم‌اکنون تورم در کشور پنج تا شش برابر شده است و این مسئله باید جدی گرفته شود که چگونگی هدایت نقدینگی نقش مهمی در تورم دارد، دولت کنونی از تئوری اقتصاد توزیعی استفاده کرده و مجموعه درآمد و دارایی‌های کشور را برای از بین بردن فاصله طبقاتی تقسیم کرده است.
هدایت نقدینگی باید به سمت تولید می‌رفت تا اشتغال فراهم می‌شد، بحث هدفمندی یارانه‌ها کار خوبی بود ولی نحوه اجرا آن با مشکلات برخورد و باعث ایجاد تورم در کشور شد آثار مثبت هدفمندی یارانه‌ها که قرار بود سطح زندگی را افزایش دهد به کمپلکسی از مشکلات برخورد.
فارس: حضور کاندیداهای اصلاح‌طلب به ویژه خاتمی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
آل اسحاق: با توجه به فضایی که رهبری آماده کرده‌اند اصلاحات می‌توانند در صحنه حضور یایند و آمدنشان برای نظام مشکل ایجاد نمی‌کند برای مقبولیتشان باید بیایند.
فارس: دلیل وارد شدن شما در صحنه انتخابات داغ کردن تنور انتخاباتی است یا نظر‌سنجی، آیا ممکن است کنار بکشید؟
آل اسحاق: آمدن من نه برای داغ کردن تنور است نه برای نظرسنجی، من بر خودم مشروعیت می‌دانستم وارد شدم، عمده‌ترین مسئله کشور مسائل اقتصادی است آرمان‌های اقتصادی، حوزه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ما وابسته به مسائل اقتصادی است که در این حوزه نسبت به بقیه مهارت دارم هر چند در حوزه سیاسی هم بودم فکر می‌کنم از کسانی که مشروعیت توان قبول مسئولیت را دارد می‌توانم باشم و مقبولیت مرا مردم باید بگویند.
فارس: فکر می‌کنید آرا شما چه رنگی است؟
آل اسحاق: رای من بستگی دارد به اینکه چقدر برنامه ارائه دهم و مورد مقبول مردم واقع شود ولی رنگ را مردم باید تعیین کنند و از آنها باید پرسیده شود.
فارس: مقبولیت جریان اصولگرایی را در ۲۴ خرداد ۹۲ قبول دارید یا جریان اصلاح طلب را؟
آل اسحاق: مقبولیت اصولگرایی را قبول دارم و خودم نیز از همین طیف هستم، بر اساس نظرسنجی و حس در جامعه اقبال بهتر به سمت اصولگرایی را نشان می‌داد.
فارس: آیا وجود جریان انحرافی در کشور را قبول دارید؟
آل اسحاق: مسئله انحراف در تاریخ اسلام وجود داشته و زمینه آن وجود دارد و الان هم هست در آینده هم خواهد بود در نظام ما شاخص‌های تشخیص انحراف از سوی رهبری و نهادهای امنیتی و قضایی تعیین می‌شود، انحراف مربوط به آحاد مردم نیست جای نگرانی وجود ندارد که چرا انحراف است به طور مثال ادعای مهدویت در صدر مسائل بود و در زندان‌ها نیز کسانی هستند که ادعای صاحب الزمانی دارند.
بین فتنه و اصلاحات باید فرق قائل شویم، کسانی که با عنوان فتنه به نظام آسیب رساندند و مقامات امنیتی و قضایی تکلیف آنان را مشخص کردند ولی زمینه حضور اصلاحات فراهم است.
فارس: انتخابات ۲۴ خرداد ۹۲ را چگونه پیش بینی می‌کنید آیا زمینه فعالیت‌های کاذب و موجی شبیه انتخابات ۸۸ فراهم است؟
آل اسحاق: حتما موج ۸۸ وجود ندارد ملت ما تجربیات خوبی کسب کردند، انتخابات آتی گسترده است.
فارس: در مناظراتی که در آینده خواهید داشت آیا ناگفته‌هایی در حوزه ها ی مختلف دارید که بیان کنید؟
آل اسحاق: به هیچ عنوان، از مشکلات اساسی کشور این است که محیط تعارضی جای تعاملی را گرفته است اگر من رئیس جمهور آینده باشم اولویت من فضای اخلاق کشور است و بداخلاقی جای ندارد ولی هم اکنون شاهد هستیم فضای کشور ما را بداخلاقی گرفته این سوء اخلاق در خانواده تا نظام امور وجود دارد هرچند در تئوری‌های سیاسی گذشته نیز وجود داشت.
فارس: انتخابات چند قطبی را قبول دارید؟
آل اسحاق: بله، انتخابات ما چهار قطبی است که شامل اصولگرا، اصلاح‌طلبی، حامیان دولت و مستقلان می‌شود.
فارس: منابع و حامیان مالی شما در انتخابات چه کسانی هستند؟
منابع و حمایت از من در عرصه انتخابات از طرف کسانی که از سوی آنان معرفی شدم تامین می‌شود من حتی یک ریال هزینه نکردم، اصل موتلفه منتصب به بازار نیست و همه اقشار در آن هستند از کسی ریالی نخواستم و تقاضا هم نمی‌کنم چون دوست ندارم بدهکار کسی باشم.
فارس: شعار شما در کاندیداتوری یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری چیست؟
آل اسحاق: شعار دولت حماسه اخلاق، اقتصاد، سیاست و ظرفیت‌های اجتماعی است و نمادش نیز عزت جمهوری اسلامی است.
کد مطلب: 27952
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *