۰
دوشنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۹:۰۷

مخالفت دولت انگلیس با پرداخت غله و دارو به ایران برای تسویه بدهی "شل"

در حالی که ۲ روز پیش وزیر نفت از تسویه قریب الوقوع بدهی ۲.۳ میلیارد دلاری شرکت نفتی شل به ایران خبر داده بود امروز منابع آگاه انگلیسی اعلام کردند دولت انگلیس با پرداخت غله و دارو به ایران برای تسویه این بدهی مخالفت کرده است.
به گزارش تسنیم،‌ منابع آگاه انگلیسی اعلام کردند دولت این کشور مانع تلاش ها برای تسویه بدهی ۲.۳ میلیارد دلاری شرکت نفتی شل به ایران با پرداخت غلات یا دارو به این کشور شده است.
این در حالی است که وزیر نفت ایران ۲ روز پیش از تسویه قریب الوقوع بدهی نفتی شل به ایران خبر داده و گفته بود مجوزهای لازم در این زمینه از اتحادیه اروپا و سازمان ملل کسب شده است.
بر اساس این گزارش شرکت شل ماه ها در پی یافتن راهی در میان قوانین تحریمی علیه ایران برای پرداخت پول نفتی است که پیش از وضع تحریم های اتحادیه اروپا علیه ایران در جولای ۲۰۱۲ از شرکت ملی نفت ایران خریداری کرده است.
منابع آگاه انگلیسی به رویترز گفتند دولت انگلیس بی میل است با موافقت خود برای تسویه این بدهی به بهبود وضعیت اقتصادی ایران کمک کند.
یکی از این افراد گفت: این اعتقاد در دولت انگلیس وجود دارد که نباید راه چنین پرداختی را تسهیل کرد و این در حالی است که سعی می شود دولت ایران تحت فشار قرار داده شود تا در مورد مسئله هسته ای مذاکره کند.
مخالفت دولت انگلیس با تسویه بدهی ۲.۳ میلیارد دلاری شل به ایران در حالی است که ایران در قبال این بدهی خواستار دریافت غله و دارو شده است و تحریم فروش مواد غذایی و دارویی به یک کشور به هر بهانه ای مغایر با اصول حقوق بشر و قوانین بین المللی است و ادعاهای لندن در حمایت از حقوق بشر و مردم ایران را نیز به چالش می کشد.
بر اساس این گزارش سخنگوی دولت انگلیس از اظهار نظر در این خصوص خودداری کرد اما گفت: «دولت انگلیس به طور کامل از رژیم سخت تحریم های اتحادیه اروپا علیه ایران حمایت می کند».
به گفته منابع آگاه انگلیسی شرکت شل در ماه فوریه موضوع امکان صادرات دارو از شرکت انگلیسی جی اس کی به ایران در مقابل بدهی نفتی خود به ایران را با لندن در میان گذاشت. البته شرکت جی اس کی تاکید کرده در جریان موضوع نیست. شرکت شل نیز از پاسخگویی در این زمینه خودداری کرده است.
شرکت انگلیسی هلندی شل در اکتبر ۲۰۱۲ نیز در پی ارسال غله تولیدی شرکت آمریکایی کارگیل به ایران برآمده بود. وزیر خارجه هلند با ارسال نامه ای به پارلمان از حمایت دولت هلند از این طرح خبر داد اما منابع آگاه گفتند دولت انگلیس مانع اجرای این معامله تهاتری شده است.
بر اساس این گزارش شرکت شل سعی دارد با تسویه بدهی خود به ایران روابط خود با این کشور را همچنان حفظ کند. ایران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان اوپک است.
یک منبع آگاه در این زمینه گفت: سیاست می آید و می رود اما به نفع شل و سهامداران شل است که بدهی خود را بپردازد و رابطه خود با ایران را حفظ کند.
بدهی ۲.۳ میلیارد دلاری شل مربوط به خرید نفت ایران توسط این کشور در سال های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ است.
کد مطلب: 28190
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *