۰
سه شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۴۱
نماينده مردم اراك در مجلس؛

اجلاس غيرمتعهدها، تلاش آمريكا براي ايران‌هراسي را خنثي مي‌كند

يك عضو هيات رييسه كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي گفت كه برگزاري اجلاس غيرمتعهدها در تهران مي‌تواند تلاش آمريكا و غرب براي منزوي كردن ايران و ايران‌هراسي در صحنه‌هاي بين‌المللي را خنثي كند.
محمدحسن آصفري با اشاره به عضويت ۱۲۰ كشور در گروه غيرمتعهدها، اظهار كرد: اجلاس غيرمتعهدها، فراكسيون بسيار مهمي به ويژه براي دولت‌هاي مستقل است كه در مقابل زياده‌خواهي‌هاي آمريكا و غرب بايستند.

نماينده مردم اراك در مجلس شوراي اسلامي، تصريح كرد: اصل ساختار اين گروه در مخالفت با وابستگي به غرب و شرق و مقابله با جنگ سرد شكل گرفته و لذا جمع شدن سران اين كشورها با اين عنوان كه به دنبال استقلال، خودكفايي و حذف وابستگي به كشورهاي دوقطبي هستند، موضوعي مهم و اثرگذار است.

وي با تاكيد بر اهميت انتقال رياست دوره‌اي غيرمتعهدها به ايران، افزود: حضور روساي‌جمهور و وزراي خارجه كشورهاي عضو مي‌تواند پاسخ محكمي به كارهاي رسانه‌اي، تبليغاتي و ژورناليستي باشد كه آمريكا چندين سال است عليه ايران به راه انداخته است و آنها را متوجه اين كند كه كشورها خواستار برقراري ارتباط با جمهوري اسلامي هستند.

اين عضو هيات رييسه كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس تصريح كرد: برگزاري اجلاس غيرمتعهدها نشان مي‌دهد عليرغم توطئه‌هايي كه عليه ايران بوده، كشور ما از آرامش و امنيت بسيار خوبي برخوردار است و مي‌تواند ميزبان ۱۲۰ كشور در سطح روساي‌جمهور و وزراي خارجه باشد.

آصفري با اشاره به برخي تحولات منطقه از جمله اتفاقات سوريه و بحرين، تاكيد كرد: تصميمات اتخاذ شده در اين اجلاس مي‌تواند در تحولات كشورهاي منطقه اثرگذار باشد.

نماينده مردم اراك در مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر لزوم استفاده مفيد دستگاه ديپلماسي از فرصت برگزاري اجلاس غيرمتعهدها، يادآور شد: دستگاه ديپلماسي بايد رايزني‌هاي لازم را ادامه دهد تا سطح شركت دولت‌ها در سطح روساي جمهور باشد، البته ما پيش‌بيني مي‌كنيم بيش از ۳۰ كشور با حضور روساي جمهور در اين اجلاس حضور يابند و الباقي در سطح هيات‌هاي عالي‌رتبه حضور خواهند يافت.

وي در ادامه، برگزاري اجلاس مكه در فاصله زماني كمي با اجلاس تهران را مورد اشاره قرار داد و گفت: عليرغم اينكه اجلاس مكه به عنوان تهديدي در نظر گرفته شده بود تا اجلاس غيرمتعهدها كم‌رنگ جلوه داده شود، اما حضور آقاي احمدي‌نژاد در مكه مي‌تواند فرصتي براي دعوت شخصي ايشان از روساي جمهور جهت حضور در اجلاس غيرمتعهدها باشد.

اين عضو هيات رييسه كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با تاكيد بر لزوم تشكيل كميته‌هاي مطالبات بين‌المللي و حقوق بشر براي كشورهاي منطقه در اجلاس غيرمتعهدها، اظهار كرد: اين كميته‌ها مي‌توانند حضور هسته‌يي‌ كشورمان را دنبال كنند و روساي جمهور كشورهاي ديگر را نسبت به اينكه ايران نياز به سلاح هسته‌يي ندارد، آگاه كنند و به آنها بفهمانند كه ايران قرار است از دانش هسته‌يي براي مصارف درماني استفاده كند.

آصفري در پايان گفت: ما مي‌توانيم در اجلاس غيرمتعهدها به گونه‌اي عمل كنيم كه در اجلاس سازمان ملل كه ساليانه برگزار مي‌شود، بتوانيم با صدور بيانيه‌اي در حركتي متفق‌القول تحريم اقتصادي ايران از سوي غرب را با شكست مواجه كنيم.
کد مطلب: 2895
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *