۰
سه شنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۲۰:۲۹
وزیر خارجه ایران:

آثار بحران سوریه بر منطقه بسیار سنگین است

وزیر خارجه ایران در سفر یک‌روزه به اردن هر گونه مداخله خارجی در سوریه را رد کرد و گفت: بحران سوریه و آثار آن بر منطقه بسیار سنگین است و باید به شکل مسالمت‌آمیز در چارچوب یک راه حل سوری – سوری حل و فصل شود.
ایسنا: دکتر علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه کشورمان که به منظور رایزنی با مقامات اردن درباره تحولات منطقه و بین‌الملل به امان سفر کرده بود ظهر سه‌شنبه با ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن دیدار و گفت‌وگو کرد.
صالحی در این دیدار به مواضع کشورمان درباره موضوع سوریه و فلسطین پرداخت و خواستار کمک برای حل سیاسی بحران سوریه شد.
وی با مخاطره‌آمیز خواندن خشونت‌ها در سوریه که ممکن است دیگر کشورها را هم تحت تاثیر قرار دهد، خواستار کمک به فرآیند بحران سیاسی سوریه شد.
پادشاه اردن نیز در این دیدار با تاکید بر جایگاه مهم ایران در منطقه و جهان اسلام و ضرورت هم‌افزایی دو کشور در مسائل منطقه‌یی و بین‌المللی خواستار تقویت روند مناسبات دو کشور در راستای خدمت به مصالح و منافع دو کشور شد.
هم‌چنین رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان در کنفرانس خبری مشترک با ناصر جوده، وزیر خارجه اردن خاطرنشان کرد: این دیدار فرصت مناسبی بود که موضوعات مختلفی را بررسی کنیم. از وزیر خارجه اردن برای این دعوت تشکر می‌کنم و امیدوارم این سفرآغازی برای سفرهای آتی مسوولان عالی‌رتبه دو کشور باشد.
او با بیان این که روابط ما با اردن قدیمی و تاریخی است تاکید کرد: روابط سیاسی دو کشور بهترین سطح از روابط را دارد.
صالحی گفت: حوادث سرنوشت سازی در منطقه رخ داده و طبیعی است که هر کشوری نظرات خاص خود را داشته باشد.
وزیر امور خارجه کشورمان موضوع فلسطین و سوریه را از دیگر موضوعات مطرح شده در این مذاکرات دانست و گفت: معتقدیم فلسطین از آنِ فلسطینی‌هاست و امیدواریم همه آوارگان به کشورشان بازگردند.
وی درباره حل بحران سوریه نیز گفت: بحران سوریه و آثار آن بر منطقه بسیار سنگین است و باید به شکل مسالمت‌آمیز در چارچوب یک راه حل سوری – سوری حل و فصل شود. هرگونه خلاء سیاسی که در این کشور رخ دهد آثار آن متوجه همه کشورها خواهد شد.
صالحی تاکید کرد: به تمامیت ارضی و خواسته‌های مشروع سوریه ایمان داریم بنابراین از معارضان خواسته‌ایم با دولت گفت‌وگو کنند و دولت انتقالی تشکیل دهند و خود سرنوشت‌شان را تعیین کنند.
او گفت: هر گونه مداخله خارجی در سوریه را رد می‌کنیم و نمی‌خواهیم سوریه دچار بحران شود. سوریه در رنج است اما تبعات و آثار آن روی دوش برادران‌مان به ویژه در اردن است.
صالحی هم‌چنین گفت: آماده‌ایم از نظر مالی به اردن کمک کنیم تا بخشی از این مشکلات را حل کنیم.
وی با اشاره به برگزاری ۹ کمیسیون مشترک همکاری بین ۲ کشور گفت: امیدواریم دهمین کمیسیون مشترک در تهران برگزار شود. ۲ کشور امکانات گسترده‌ای دارند که می‌توانند از آن استفاده کنند.
او افزود: پیشنهاد کرده‌ایم کمیسیون مشترک سیاسی بین ۲ کشور برای پرداختن به امور مختلف منطقه تشکیل شود.
وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به این پرسش که فرمانده نظامی ایران، اردن را حامی رژیم صهیونیستی دانسته است پاسخ شما به این اظهارات چیست؟ گفت: موضع رسمی ما از طریق مقام معظم رهبری و نهادهای رسمی و وزارت امور خارجه اعلام می‌شود.
این دیپلمات عالی‌رتبه ایرانی هم‌چنین درباره حمله رژیم صهیونیستی به دمشق و این که چرا ایران پاسخ این حمله را نداد؟ گفت: کشورهای منطقه باید با یکدیگر اتحاد داشته باشند. خبرنگار دیگری پرسید که انقلابیون سوری ایران را به کمک نظامی متهم می‌کنند که صالحی پاسخ داد: ما در کنار دولت و ملت سوریه هستیم.
وی ادامه داد: ایران از ۲ سال پیش با معارضان سوریه و آن‌ها که خواهان مذاکره بودند در ارتباط بودیم و با آن‌ها مذاکره کردیم البته با معارضان منطقی و نه جبهه النصره که قبور صالحین را نبش می‌کنند.
صالحی افزود: تروریست‌ها همه زیرساخت‌ها را در سوریه ویران کردند اما کشورهای غربی ما را متهم می‌کنند ما نیز آن‌ها را متهم می کنیم که راه را برای ورود تروریست‌ها هموار می‌کنند.
وزیر امور خارجه در مورد طرح موضوع جزایر ۳ گانه ایرانی و هم‌چنین خلیج فارس گفت: جزایر ۳ گانه جزایری ایرانی هستند و در تاریخ نیز به این نام اشاره شده است و مشهود است اما با این حال آمادگی داریم ۲ طرف برای رفع این اتهامات گفت‌وگو کنند.
او هم‌چنین درباره بحران بحرین و موضع ایران در این باره نیز گفت: از طرف ایران در این باره دخالتی وجود ندارد و بارها و بارها به آن اشاره کرده‌ایم اما در عین حال آمادگی داریم با مخالفان گفت‌وگو کنیم. آمادگی داریم اگر از ما درخواست شود به حل مشکل بحرین کمک کنیم اما این موضوع باید علنی باشد.
هم‌چنین ناصر جوده، وزیر امور خارجه اردن، در این کنفرانس خبری مشترک بر جلوگیری نیروهای مسلح اردن از نفوذ گروه‌های مسلح به سوریه تاکید کرد و گفت: ما در گفت‌وگوهای‌مان درباره فلسطین بر حق تشکیل کشور مستقل فلسطینی به پایتختی قدس شریف طبق طرح صلح عربی تاکید کردیم چرا که تشکیل کشور مستقل فلسطینی جزء منافع اردن محسوب می‌شود و اردن به مساله قدس اهتمام می‌ورزد به ویژه این که پادشاه اردن قیم قدس است.
او در مورد موضع گیری اردن در قبال سوریه عنوان کرد: اردن بر موضوع خود درباره توقف خشونت و ضرورت ورود به مرحله انتقالی فراگیر با حضور همه قشرهای سوری با حفظ وحدت ارضی این کشور تاکید دارد. هم‌چنین معتقد هستیم که خشونت‌ها در سوری باید متوقف شود. ما به گفت‌وگو اعتقاد داریم و صراحتا آن را اعلام کردیم.
وزیر امور خارجه اردن در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا در مورد اتهام وارد شده به اردن برای آموزش نیروهای تروریستی ضد مردم سوریه و کمک به ورود آن‌ها به سوریه از طریق مرزهای این کشور گفت: هیچ نیرویی از خاک اردن به سوریه وارد نشده است و نیروهای مسلح اردن از نفوذ گروه‌های مسلح به سوریه جلوگیری می‌کنند.
جوده ادامه داد: نیروهای آمریکایی در مرزهای اردن مستقر نیستند. اردن دارای برنامه‌های آموزشی با کشورهای دیگر است که از سال‌های پیش وجود داشته است. ما از آغاز بحران سوریه بر راهکار سیاسی برای حل بحران سوریه تاکید کرده‌ایم که همه طیف‌های سیاسی در آن بدون استثنا مشارکت داشته باشند.
وی درباره حل بحران سوریه نیز گفت: بحران سوریه و آثار آن بر منطقه بسیار سنگین است و باید به شکل مسالمت‌آمیز در چارچوب یک راه حل سوری – سوری حل و فصل شود. هرگونه خلاء سیاسی که در این کشور رخ دهد آثار آن متوجه همه کشورها خواهد شد.
وزیر امور خارجه کشورمان بعد از ظهر سه‌شنبه در دیدار با عبدالله النسور، نخست‌وزیر اردن مواضع کشورمان در خصوص سوریه، ضرورت هوشیاری کشورهای منطقه در اتخاذ تصمیمات مناسب برای حل و فصل بحران این کشور را خاطر نشان کرد و سیاست‌های کشورمان درباره تحولات بین‌المللی و منطقه‌یی را تشریح کرد.
عبدالله النسور، نخست‌وزیر اردن نیز در این دیدار با اشاره به اهمیت افزایش و تبادل هیات‌ها میان دو کشور آن را مفید و مثبت ارزیابی کرد و با حساس خواندن اوضاع و شرایط منطقه ابراز امیدواری کرد کشتی تحولات هرچه سریع‌تر در ساحل امن آرام گیرد.
او با اشاره به تاثیر تحولات سوریه برکشورهای پیرامونی،‌ مشکلات ایجاد شده برای اردن بر اثر سرازیر شدن پناهندگان سوری به کشورش را برشمرد و خاطرنشان کرد که اردن از سازمان‌های بین‌المللی برای کمک به پناهندگان درخواست مساعدت کرده است.
نخست وزیر اردن با ابراز تشکر از جمهوری اسلامی ایران به‌دلیل ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه خود به پناهندگان سوری مقیم اردن شتاب بیش‌تر توسعه روابط دوجانبه را خواستار شد.
صالحی هم‌چنین دیداری با رییس مجلس اردن داشت.
وزیر امور خارجه کشورمان هم‌چنین دوشنبه شب در بدو ورود به امان پایتخت اردن در جمع خبرنگاران گفت: یکی از اولویت‌های سیاست خارجی ایران، توسعه و تعمیق روابط با کشورهای همسایه ایران و منطقه است. ایران و اردن یک کمیسیون مشترک اقتصادی دارند که تاکنون ۹ جلسه تشکیل داده‌اند که آخرین آن در سال۱۳۸۷ بوده است. امیدواریم در این سفر بتوانیم زمان را برای اجلاس دهم که در تهران برگزار می‌شود مشخص کنیم.
وی افزود: روابط اقتصادی ما با اردن با توجه به امکانات بالقوه‌ای که در کشور دارند در حد بسیار نازلی است و روابط سیاسی دو کشور نیز به دهه‌های گذشته برمی گردد که همواره روابط خوبی داشته ایم البته در یکی دو سال گذشته ممکن است سوء تفاهم هایی پیش آمده باشد که در این سفر با ملاقات هایی که با سران اردنی خواهیم داشت سعی می کنیم به صورت واضح و شفاف نظرات خود را بیان کنیم و رایزنی های لازم را در مورد تحولات سرنوشت سازی که در منطقه در حال رخ دادن است دنبال کنیم.
صالحی در ادامه گفت: آثار تحولاتی که در سوریه رخ می دهد بر تمامی کشورهای منطقه مترتب خواهد بود. امیدواریم با رایزنی که با مقامات اردن انجام می دهیم بتوانیم با کمک کشوری مانند اردن که از جایگاه مهمی برخوردار است و از همسایه های مهم سوریه محسوب می شود گام هایی بر داریم.
وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: اردن تا به امروز مواضع سیاسی متوازنی درباره سوریه داشته است در این باره با هم مشورت خواهیم کرد و نظرات یکدیگر را خواهیم شنید و سعی می کنیم به دنبال راه حل مسالمت آمیز که خواسته دو طرف است باشیم. مسائلی وجود دارد که اردن از آن رنج می‌برد قریب ۵۰۰ هزار نفر از پناهندگان سوری در اردن هستند که بار سنگینی را بر دوش ملت و دولت اردن گذاشته است.
صالحی با بیان اینکه آب مورد نیاز این پناهندگان یکی از مشکلات اردن محسوب می‌شود، افزود: ما پیش از این کمک‌هایی را به پناهندگان سوری در اردن داشته ایم این بار هم تعهد می کنیم کمک هایی را به آنها در راستای کمک های انسان دوستانه داشته باشیم آنها نیز خواهران و برادران ما هستند که به دلیل یک بحران مجبور شدند خانه و کاشانه خود را ترک کنند.
وزیر امور خارجه کشورمان موضوع تروریسم را یکی دیگر از موضوعات مورد مذاکره با مقامات کشور اردن بیان کرد و گفت: تروریسم تبدیل به یک پدیده شومی شده است که تمام منطقه را متاثر کرده است ما این موضوع را به جد با مقامات اردن در میان خواهیم گذاشت تا بررسی کنیم چگونه می‌توانیم این موضوع بسیار مهم را حل کنیم در غیر این صورت آثاری که در بر خواهد داشت بسیار سنگین خواهد بود.
او با تاکید بر اینکه به این سفر امید زیادی بسته‌ایم گفت: امیدواریم این سفر طلیعه سفرهای دیگری از مسوولان دو کشور باشد. جمهوری اسلامی ایران خواهان بهترین روابط با کشورهای همسایه از جمله اردن است و امیدواریم روابطمان را در ابعاد مختلف اقتصادی، تجاری، سیاسی و فرهنگی گسترش دهیم.
صالحی با بیان اینکه برخی سعی می‌کنند موضوع اختلاف شیعه و سنی را مطرح و به آن دامن بزنند، گفت: می‌خواهیم با این سفر با صدای بلند اعلام کنیم که این یک فتنه است و همگان باید از آن برحذر باشند همه ما مسوولیم جلوی گسترش این فتنه را بگیریم تعدی که به حریم صحابه بزرگ حضرت رسول (ص) در سوریه رخ داد فتنه بزرگی بود.
وی خاطرنشان کرد: حدود هزار و ۳۸۳ سال است که این صحابه بزرگ در آن منطقه مدفون بوده است و ساکنان اطراف آن همه اهل سنت بوده‌اند چگونه است که در طول این سال ها هیچ بحثی نبوده و یکباره در برهه اخیر چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد.
وزیر امور خارجه کشورمان یادآور شد: این مسائل نشان می‌دهد آنها که خیرخواه امت اسلام نیستند و به دنبال این هستند که امت اسلام را به جان هم بیندازند و توجه گروه‌های تروریستی را به داخل منطقه جلب کنند و توجه آنها را از غرب به شرق منحرف کنند. این مساله نیاز دارد که با هوشمندی نسبت به این مساله واکنش نشان دهیم و هوشیار باشیم که در این دام نیفتیم.
وی همچنین درباره اخبار منتشر شده درباره سفر نخست وزیر قطر به تهران نیز گفت: نخست وزیر قطر هفته آینده برای دیدار با مقامات کشورمان به تهران سفر می کند. این سفر در پاسخ به سفر گذشته مقامات تهران به دوحه انجام می شود. از طرف آنها ابراز علاقه شد که سفری به تهران داشته باشند ما نیز از آنها دعوت کردیم و منتظر سفرشان به ایران هستیم.
صالحی در پاسخ به این پرسش که در صورت تداوم تجاوزات رژیم صهیونیستی به سوریه واکنش ایران چه خواهد بود؟ گفت: شیوه واکنش آن به مردم و دولت سوریه مربوط می شود و موضوعی نیست که بخواهیم در آن دخالت کنیم یا توصیه خاصی داشته باشیم آنها با مصلحت اندیشی که خواهند داشت و با دقتی که دارند با در نظر گرفتن منافع ملی شان در این باره تصمیم می گیرند.
وی در پایان گف: امیدواریم هر چه زودتر این بحران در سوریه پایان یابد و معارضه اصیل، نه مزدورانی که در حال حاضر گوی سبقت را از حیوانات ربوده‌اند با دولت به راه حلی برسند تا شاهد برگشت آرامش و ثبات باشیم.
کد مطلب: 29479
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *