۱
۰
پنجشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۵۸

نظر دبیر کل موتلفه درباره رد صلاحیت هاشمی

هاشمی کاندیدای معمولی نبود، با این حال ردصلاحیتش را نباید اتفاقی خاص دانست.
رد‌صلاحیت هاشمی‌رفسنجانی همچنان به‌عنوان «بحث اول» بخش مهمی از ادبیات سیاسی کشور و همچنین فضای انتخاباتی را به‌ خود اختصاص داده است و تحلیل‌های مختلفی در این‌باره مطرح می‌شود. در این‌باره با محمد‌نبی حبیبی، دبیرکل «حزب موتلفه اسلامی» به گفت‌وگو نشستیم. 
 
‌رد‌صلاحیت هاشمی را چطور ارزیابی می‌کنید؟ 
آقای هاشمی هم به‌مانند هر کاندیدای دیگری با علم بر این مساله ثبت‌نام کرده بود که صلاحیتش باید توسط شورای نگهبان احراز شود. خب! همان‌طور که صلاحیت خیلی‌ها رد شد، هاشمی‌رفسنجانی هم نتوانست مجوز حضور در انتخابات را به دست بیاورد. باید گفت که این اتفاق، اتفاقی غیرعرف نیست و به همین دلیل تاکید این است که همه تایید نظر شورای نگهبان را اصل بدانند تا خدای ناکرده فضای انتخاباتی مخدوش نشود. کشور شرایط حساسی را پیش روی خود می‌بیند و باید همه دست در دست هم بدهیم تا انتخاباتی پرشور برگزار شود. پس تکرار می‌کنم که رد‌صلاحیت هاشمی را باید اتفاقی طبیعی بدانیم. 
 
‌یعنی رد‌صلاحیت هاشمی را باید اتفاقی بدانیم که پیش‌بینی‌اش قابل تصور بود؟ 
شورای‌نگهبان بر اساس قانون تصمیم می‌گیرد و به همین دلیل نمی‌توان درباره مصداق‌ها بحث کرد. رد‌صلاحیت هاشمی در شرایطی صورت گرفته که فقهای شورای نگهبان با بررسی جوانب به این نتیجه رسیده‌اند که آقای هاشمی بهتر است در انتخابات حاضر نشوند. اینکه گفته می‌شود صلاحیت رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام حتما باید برای انتخابات ریاست‌جمهوری تایید می‌شد، نمی‌تواند مبنای قانونی داشته باشد. در کل باید گفت حساسیت نشان دادن به شخص خاصی رفتاری است که به هیچ‌وجه نمی‌تواند منطقی تلقی شود. 
 
‌برخی معتقدند عدم‌احرازصلاحیت هاشمی، بر میزان مشارکت  تاثیرخواهد گذاشت. 
واقعیت موجود و غیرقابل انکار این است که آمدن یا نیامدن هاشمی یک آمدن یا نیامدن معمولی نیست. با این وجود باید از کنار این مساله گذشت که انتخابات روند طبیعی خود را طی کند تا بتوانیم از این طریق در خلق حماسه سیاسی موفق باشیم. همه آنهایی که به نوعی با این مساله درگیر هستند، هدف مشترکشان این است که انتخابات مهم ریاست‌جمهوری با سرانجام خوبی برگزار شده و به پایان برسد. پس انتظار از هاشمی و همچنین طرفدارانش این است که با تکیه بر قانون واکنشی منطقی به رد‌صلاحیت اعلام شده نشان بدهند، حتی اگر ردصلاحیت شده، شخصی چون آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی باشد. 
 
‌ برخی عدم احراز صلاحیت هاشمی را «تصمیمی سیاسی» ارزیابی می‌کنند. نظر شما چیست؟ 
اینکه یک دلیل خاصی غیر از تشخیص شورای نگهبان برای تایید و ردصلاحیت‌های ریاست‌جمهوری مطرح شود، باید گفت که انصاف رعایت نشده است. با توجه به نگاهی که اذهان عمومی به شورای نگهبان دارد، این اطمینان وجود دارد که مردم فریب تبلیغات را نخواهند خورد. شورای نگهبان قانون اساسی از نهادهای مهم جمهوری اسلامی است و هیچ‌کس نباید به خود اجازه بدهد که با هر دلیل و بهانه‌ای موجودیت و همچنین فعالیت این مرجع قانونی مهم را زیر سوال ببرد. 
 
‌حرفی مانده است؟ 
هاشمی کاندیدای معمولی نبود، با این حال ردصلاحیتش را نباید اتفاقی خاص دانست.
کد مطلب: 31917
مرجع : روزنامه شرق
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


آقای نبی در خلوت هم نظر شورای نگهبان را درمورد هاشمی مصداق قانون میدانی؟