۰
جمعه ۲۷ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۳۲

اختلاف حساب ۳۸۴ ميليون دلاري ايران وعراق

اختلاف حساب ۳۸۴ ميليون دلاري ايران وعراق در زمينه مطالبات صادرات برق ايران به همسايه غربي از مهمترين حاشيه‌هاي سفر وزير عراق به تهران است.
در حالي كه كريم عفتان ـ وزير برق عراق ـ با گذشت نزديك به دو ماه از سفر قبلي خود به تهران بار ديگر به كشورمان سفر كرده تا ملاقاتي با وزير نيرو داشته باشد اختلاف حساب دو كشور درباره مطالبات ايران از بابت صادرات برق به عراق از مواردي است كه از ديد رسانه‌ها دور نمانده است. 
در اين زمينه وزير برق عراق در پاسخ به سوال ايسنا درباره اين‌كه ايران پيشتر اعلام كرده بود عراق بدهي معادل ۵۰۰ ميليون دلار از بابت واردات برق ايران انباشته دارد گفت: در سفر پيش اعلام كردم كه بدهي برق به ايران را پرداخت خواهيم كرد حقيقتا من نيز تعجب كرده بودم ايران با وجود مطالبات ۷۰۰ تا ۸۰۰ ميليون دلاري كه بابت صادرات برق به عراق داشت آن‌قدر ظرفيت از خود بروز داد كه ادعايي به مراجع حقوقي نكند و صادرات برق به ما را ادامه دهد به همين دليل به محض اين كه به عراق برگشتم با جديت موضوع پرداخت مطالبات به ايران را پيگيري كردم و اكنون كليه مطالبات سال ۲۰۱۱ بابت واردات برق پرداخت شده و در سال ۲۰۱۲ تنها بدهي ما به ايران فقط و فقط ۱۶ ميليون دلار است.

پس از اظهارات وزير برق عراق نوبت به مجيد نامجو ـ‌ وزير نيرو ايران ـ رسيد كه در پاسخ به سوال ايسنا درباره مطالبات ايران از اين كشور بابت صادرات برق گفت هر چند تلاش‌هاي وزير عراق موجب شده مطالبات انباشته وزارت نيرو از سال‌هاي گذشته پرداخت شود اما بايد به اين نكته توجه داشت كه ظرفيت خوبي براي صادرات برق ايجاد شده به گونه‌اي است كه از ابتداي سال تاكنون ايران سه ميليارد كيلووات ساعت برق به عراق صادر كرده كه اين رقم ماهانه شامل ۷۰ تا ۸۰ ميليون دلار مي‌شود.

وزير نيرو ادامه داد:‌ در حالي كه ايران ماهانه ۸۰ ميليون دلار صورت وضعيت هزينه براي طرف عراقي صادر مي‌كند در اخذ مطالبات اختلاف حساب‌ها طبيعي است كه وزير برق عراق نيز دستور داده است اين مسير كوتاه شده تا اختلاف حساب‌ها برطرف شود.

به گفته وي در حال حاضر مطالبات ايران از عراق بابت صادرات برق ۴۰۰ ميليون دلار است كه سعي مي‌شود در مذاكرات با طرف عراقي اختلاف حساب‌ها برطرف شود و هياتي براي رسيدگي به اين موضوع تشكيل شود كه قطعا وزير برق عراق براي حل اين مشكل كمك خواهد كرد.

کد مطلب: 3236
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *