۰
شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۰۷:۳۷
وزير دفاع کنگو اعلام کرد:

استقرار ۴۰۰۰ نفر نيروي بيطرف در شرق کنگو

وزیر دفاع جمهوری دمکراتیک کنگو روز جمعه اعلام کرد نیروهای بیطرفی که قرار است از عملیات برخی گروه های مسلح در شرق این کشور ممانعت به عمل آورند، احتمالا چهار هزار نفر خواهند بود.
الکساندر لوبا انتابو یک روز بعد از نشستی با همتایان خود از کشورهای آنگولا، بروندی، کنگو، رواندا، اوگاندا و تانزانیا درباره بحران شرق جمهوری دمکراتیک کنگو اعلام کرد این نیروها که قرار است از کشورهای آفریقایی تامین شوند، احتمالا چهار هزار نفر خواهند بود.
وی همچنین گفت کشورهای درگیر با ناآرامی های اخیر در شرق جمهوری دمکراتیک کنگو در تامین این نیروها مشارکت نخواهند داشت.
لوبا انتابو خاطر نشان کرد « جمهوری دمکراتیک کنگو، رواندا، بروندی و اوگاندا که با این ناآرامی ها مرتبط هستند برای تامین نیروهای بیطرف مشارکت نخواهند داشت و طبیعی هم نیست که آنها در ترکیب چنین نیروهایی حضور داشته باشند ».
ارتش کنگو از ماه مه با شورشیانی که به جنبش بیست و سوم مارس موسومند مبارزه می کند. این نیروها از شورشیان سابق موسوم به کنگره ملی برای دفاع از مردم که در سال دو هزار و نه در ارتش کنگو ادغام شدند، منشعب شده اند.
اوگاندا مظنون به حمایت از جنبش بیست و سوم مارس است اما کامپالا این اتهام را رد می کند. سازمان های غیر دولتی و سپس سازمان ملل رواندا را متهم کرده اند به لحاظ نفرات، سلاح و مهمات از شورشیان پشتیبانی می کند اما کیگالی همیشه این اتهامات را رد کرده است.
وزیران دفاع کشورهای یادشده از روز چهارشنبه در گوما، مرکز استان ناآرام کیوو شمالی واقع در شرق جمهوری دمکراتیک کنگو دور هم جمع شده بودند تا مقدمات کنفرانس بین المللی جدیدی را برای منطقه دریاچه های بزرگ که قرار است مقر نیروهای جدید باشد، آماده کنند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از کینشازا، لوبا انتابو خاطر نشان کرد تازه ترین درگیری میان ارتش و جنبش بیست و سوم مارس چند هفته پیش روی داده است. شورشیان باید به مواضع پیش از سی ام ماه ژوئن سال دو هزار و دوازده خود یعنی تپه های راهبردی رونیونی، امبوزی و چانزو در نزدیکی مرزهای اوگاندا و رواندا برگردند.
کد مطلب: 3321
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *