۰
يکشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۷:۳۰

کرزای: طالبان بايد به ملت افغانستان حساب پس دهد

حامد کرزای گفت اگر طالبان مسئول انفجار در مساجد و حملات انتحاری هستند، مردم روزی این ستم را محاسبه خواهند کرد.
حامد کرزای، ريس جمهور افغانستان گفت: امسال به تناسب سال‌های گذشته به نام دشمنان اسلام و مسلمانان، به نام طالبان در ماه رمضان به ميزان بیشتری به ملت افغانستان ظلم کردند. در مساجد بمب منفجر شد، در مساجد انفجار انتحاری شد. فرزندان مسلمانان در حالی که روزه داشتند، شهید شدند.

رئیس جمهور افغانستان گفت: به بزرگان طالبان می‌گویم که اگر شما این ظلم را کرده‌اید، هیچ حرفی در این مورد نداریم. ملت افغانستان یک روز حساب آن را (به دست شما) می‌دهد. اما اگر شما (عامل آن) نیستید، بگویید که شما این ظلم را نکرده‌اید.

به گزارش بي.بي.سي کرزای در سخنان کوتاهی پس از نماز عید فطر در کاخ ریاست جمهوری، برخلاف معمول طالبان را به مصالحه دعوت نکرد و آنها را "برادر" هم نخواند.

رئیس جمهوری افغانستان پیش از این در ایام و مناسبت‌های مذهبی از رهبران گروه‌های شورشی از جمله طالبان دعوت می‌کرد که برای پایان جنگ، وارد گفت‌وگو شوند.

اما در این عید فطر امسال او از حملات انتحاری، تلفات غیرنظامیان و حمله به مساجد یادآوری کرد و گفت که "دشمنی با خدا و مخلوق خدا" به نام طالبان صورت می‌گیرد.

پیام رئس جمهوری افغانستان برای رهبران گروه طالبان کوتاه اما روشن بود و آن این‌که رهبران این گروه باید حساب خود را با مردم افغانستان در مورد حملات انتحاری، تلفات غیرنظامیان و انفجار در مساجد روشن کنند.

در سالهای گذشته کرزای با استفاده از ایام و مناسبت‌های مذهبی گروه‌های مسلح مخالف خود از جمله گروه طالبان را به صلح و ترک جنگ دعوت می‌کرد، اما پاسخ طالبان به این پیامها منفی بوده است.

رهبر طالبان نیز همه ساله در مناسبت‌های مذهبی بر مبارزه این گروه برای برقراری "نظام اسلامی" با قرائت طالبان تاکید کرده است.

دعوت کرزای به صلح در سالهای گذشته از سوی شماری از منتقدان وي مورد انتقاد قرار مي‌گرفت و شماری از منتقدان دولت چنین پیامی از سوی رئیس جمهور را نشانه ضعف دولت و عدم کارایی برنامه مصالحه ملی تعبیر می‌کردند.

سخنان امسال کرزای نیز از سوی برخی از منتقدان او بی نتیجه توصیف شده است.

احمد بهزاد، عضو مجلس نمایندگان و از منتقدان کرزای گفته که حملاتی را که طالبان انجام می‌دهند، مشخص است و آنها مسئولیت بسیاری از این حملات را به صراحت به عهده مي‌‎گیرند.

او افزود: به جای این‌که (کرزای) مسئولیت شکست برنامه‌های خود را بپذیرد و طرح دیگری روی دست گیرد، شگرد تبلیغاتی به طالبان یاد می‌دهد که از این پس وقتی که حملات انتحاری انجام دادید، مسئولیتش را به عهده نگیرید.

گروه طالبان تاکنون به این اظهارات کرزای واکنشی نشان نداده است.

ملا عمر، رهبر گروه طالبان در پیامی به مناسبت عید فطر گفته که "پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان در وقت مناسب با طرفهای افغانی از راه تفاهم برای ایجاد یک نظام اسلامی افغانستان‌‌شمول مذاکره خواهد کرد."

رهبر گروه طالبان وضعیت کنونی در افغانستان را به سود این گروه توصیف کرده، اما نیروهای بین‌المللی پیام او را "پیام مرگ، نفرت و انتقام‌جویی" خوانده‌اند.
کد مطلب: 3485
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *