; ?>; ?> کلينتون بر لزوم همکاري امنيتي در منطقه اقيانوس آرام تاکيد کرد - مردم سالاری آنلاين
۰
شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۴۳

کلينتون بر لزوم همکاري امنيتي در منطقه اقيانوس آرام تاکيد کرد

وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه اعلام کرد کشورش در چارچوب تقویت مناسبات با کشورهای حاشیه اقیانوس آرام همکاری امنیتی را در این منطقه تحکیم خواهد بخشید.
هیلاری کلینتون در همین حال ابراز امیدواری کرد که با توجه به افزایش نفوذ چین در این منطقه ، مناسبات پکن و واشنگتن نیز هر چه بیشتر تقویت شود.
وی که برای شرکت در نشست اجلاس جزایر اقیانوس آرام به جزایر کوک سفر کرده است افزود آمریکا برای یک مسئولیت دشوار در منطقه اقیانوس آرام حضور دارد و با بی اهمیت جلوه دادن برخی تصورات از رقابت چین و آمریکا در این منطقه اعلام کرد که منطقه اقیانوس آرام به حد کافی برای همه ما وسعت دارد و نگرانیها درباره اینکه فعالیت آمریکا در این منطقه مانعی در برابردیگر کشورهاست بی مورد است.
وزیر امور خارجه آمریکا در کنفرانس خبری مشترک با جان کی نخست وزیر نیوزیلند گفت:« ما معتقدیم که برای همه کشورهای حاشیه اقیانوس آرام برقراری مناسبات مطلوب با دیگر کشورها از جمله چین و آمریکا حائز اهمیت است و آمریکا خواهان افزایش اجرای پروژه های بین المللی با مشارکت چین در این منطقه است. »
وی خاطر نشان کرد گمان می کنیم فرصت های بسیاری برای همکاری با چین وجود دارد و ما به دنبال راه های متعدد تقویت این همکاریها هستیم. »
وی با اشاره به اینکه آمریکا نقش تعیین کننده ای در تامین امنیت این منطقه ایفا می کند خاطر نشان کرد : « همه ما به حفظ صلح و امنیت در منطقه اقیانوس آرام علاقمندیم و آمریکا به حمایت از مقابله با کشتیرانی غیرقانونی و قاچاق انسان در این منطقه متعهد شده است.»
به گزارش خبرگزاری رویترز ، کلینتون بلندپایه ترین مقام آمریکایی است که تاکنون در اجلاس جزایر اقیانوس آرام شرکت کرده است و گفته می شود حضور وی در این اجلاس پیامی به چین مبنی بر این است که واشنگتن خواستار حضور بیشتر در این منطقه است، ؛ منطقه ای که پکن در سال های اخیر نفوذ خود را افزایش داده است.
کد مطلب: 5086
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *