۰
دوشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۸:۳۱

دردسرهای "ترجمه بحرین به جای سوریه" ادامه دارد

با افزایش تنش در روابط ایران و بحرین بر سر اشتباه در ترجمه سخنان محمد مرسی در اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران، شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه ای ادعا کرد، جمهوری اسلامی در امور داخلی این کشور ها دخالت نکند. این در حالی است که تا کنون بارها شورای همکاری خلیج فارس به تحریک عربستان سعودی، بیانیه هایی را در این زمینه صادر کرده است اما تهران همواره دخالت در امور داخلی این کشورها را تکذیب و این ادعا را بی اساس توصیف کرده است.
پنجشنبه گذشته، همزمان با سخنرانی رئیس جمهور مصر در مراسم افتتاحیه اجلاس سران جنبش عدم تعهد، مترجمی که به طور همزمان سخنرانی وی را با فارسی ترجمه می کرد، در بخش هایی از ترجمه خود نام کشور بحرین را به جای سوریه مطرح کرد. این اقدام موجب شد که روز شنبه وزارت امور خارجه بحرین، کاردار سفارت ایران در منامه را فراخوانده و بیانیه ای اعتراض آمیز را به وی تحویل دهد. وزارت امور خارجه بحرین همچنین به دلیل آنچه آن را دخالت در امور داخلی این کشور توصیف کرده، خواستار عذرخواهی تهران شد. این در حالی است که عزت الله ضرغامی، رئیس سازمان صدا و سیمای ایران اعلام کرده است گفتن بحرین به جای سوریه، اشتباه لفظی مترجم بوده است.

روابط ایران با بحرین به دنبال اعتراض های مردمی در سال گذشته علیه پادشاهای سنی این کشور متشنج شد و تهران و ریاض نیز بر سر موضوع بحرین دچار اختلاف شدند. با این حال اخیرا بحرین سفیر خود را که در اعتراض به اقدامات تهران، فراخوانده بود، بار دیگر به تهران بازگرداند. هرچند که جمهوری اسلامی اعلام کرد فعلا برنامه ای برای بازگردان سفیر ایران به منامه ندارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه خود علاوه بر درخواست از ایران برای پرهیز از مداخله در امور داخلی این کشور ها مدعی شده است که حکومت سوریه نیز باید از به کار بردن تسلیحات سنگین علیه شهروندان خود خودداری کند. در بخشی از این بیانیه که مربوط به ایران است آمده، ۶ کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس از ایران می خواهند به دخالت در امور داخلی این کشورها پایان دهد. در این بیانیه به ترجمه نام بحرین به جای سوریه در جریان سخنرانی محمد مرسی در تهران نیز اشاره شده است.

شورای همکاری خلیج فارس(عربستان، بحرین، امارات متحده عربی، قطر، کویت، عمان) که در راس آن عربستان سعودی قرار دارد، در حالی این بیانیه را منتشر کرده که پیش تر نیز ریاض، جمهوری اسلامی را به دخالت در امور بحرین متهم کرده بود. از سوی دیگر ایران و عربستان بر سر موضوع سوریه نیز دچار اختلاف نظر هستند. تهران از بشار اسد در سوریه حمایت می کند در حالی که عربستان سعودی حامی معارضان سوری است و تجهیزات و سلاح مورد نیاز آنها را تامین می کند.
 
کد مطلب: 5376
مرجع : دیپلماسی ایرانی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *