۰
جمعه ۱۷ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۰۷

پاریس خواستار محاکمه «السنوسی» شد

دولت فرانسه از لیبی خواست رئیس دستگاه اطلاعات قذافی را به دلیل دخالت در بمب‌گذری در هواپیمای فرانسوی نیز محاکمه کند.
به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری «الیوم السابع»، «فیلیپ لالیو»، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه گفت پاریس از تصمیم موریتانی برای استرداد السنوسی به لیبی اطلاع داشت.

فرانسه، لیبی و دادگاه جنایی بین‌المللی هر سه خواستار استرداد معمر القذافی برای محاکمه وی بودند.

وی همچنین پس از آن که به دلیل دخالت در بمب‌گذاری در یک هواپیمای فرانسوی بر فراز نیجر در نوزدهم سپتامبر سال ۱۹۸۹ میلادی به حبس ابد محکوم شد، از سوی مقام‌های فرانسوی تحت تعقیب قرار گرفت، در این سانحه هوایی ۱۷۰ نفر از جمله ۵۴ فرانسوی کشته شدند.

لالیو افزود: با وجود اینکه خواسته ما برای تحویل گرفتن السنوسی عملی نشد اما از قربانیان تروریسم حمایت می‌کنیم و بازماندگان قربانیان حمله به هواپیمای فرانسوی باید به حق خود دست یابند.

دادگاه جنایی بین المللی در بیست و هفتم ژوئن ۲۰۱۱ حکم جلب السنوسی را به اتهام ارتکاب جنایت علیه بشریت صادر کرد.

السنوسی هفدهم مارس گذشته در موریتانی بازداشت شد و از آن زمان مقامات لیبی با مقامات موریتانی برای تحویل وی به طرابلس در تماس بودند.

شورای انتقالی لیبی رئیس دستگاه اطلاعاتی قذافی را مسئول فاجعه زندان بوسلیم طرابلس در سال ۱۹۹۶ می‌دانند که در آن بیش از هزار و ۲۰۰ زندانی ظرف چند دقیقه به دست نیروهای قذافی قتل عام شدند.

از جمله سؤالاتی که السنوسی باید به آن پاسخ بدهد، موضوع سقوط هواپیمای آمریکایی در لاکربی، سقوط یک هواپیمای فرانسوی و سقوط هواپیمای حامل نخست وزیر موریتانی در سال ۱۹۷۹ است.

همچنین انتظار می‌رود که السنوسی درباره سرنوشت امام موسی صدر که در خاک لیبی ناپدید شد، مورد بازجویی قرار گیرد.
کد مطلب: 5809
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *