۰
دوشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۲۱

ايـران، چهارمين توليد كننده هندوانه در جهان

امسال توليد و صادرات هندوانه افزايش يافته و عليرغم تامين نياز بازار داخل، ۱۷۰ هزار تن از اين محصول به كشورهاي مختلف به ويژه عراق صادر شده است.
عنايت‌الله بياباني ـ نايب رييس خانه كشاورز ـ گفت: ايران با بيش از ۱۰۰ هزار هكتار سطح زير كشت هندوانه سالانه بيش از دو ميليون و ۳۰۰ هزار تن اين محصول را توليد مي‌كند كه اين ميزان توليد ايران را در رتبه چهارم جهان در توليد هندوانه قرار داده است.

به گفته وي كشورمان در توليد صيفي‌جات مزيت اقتصادي بالايي دارد و عليرغم تامين نياز داخل سالانه از صادرات اين محصولات به كشورهاي همسايه، ‌كشورهاي اروپايي و حاشيه خليج‌فارس بيش از ۱۱۰ ميليون دلار ارزآوري عايد كشورمان مي‌شود كه در اين ميان هندوانه سهم بالايي دارد و امسال بيشترين ميزان صادرات بين ميوه و صيف‌جات را به خود اختصاص داده است.

اين محصول در چهار فصل سال در مناطق مختلف كشور از جمله سيستان و بلوچستان، خراسان رضوي، لرستان، يزد، همدان، اصفهان و ... توليد مي‌شود؛ به طوريكه توليد هندوانه بهاره در جيرفت و كهنوج، ميناب، ايرانشهر و دزفول صورت مي‌گيرد و در تابستان نيز ورامين، سمنان، مشهد، اصفهان، همدان، تبريز، مياندوآب و ... برداشت كننده اين محصول هستند. دزفول نيز تنها توليدكننده هندوانه پاييزه محسوب مي‌شود و ميناب، جيرفت و كهنوج ميزبان اين محصول در فصل زمستان هستند.

به گفته نايب رييس خانه كشاورز طي سه ماهه اول امسال ۱۷۰ هزار تن هندوانه به ارزش بيش از ۴۳.۳ ميليون دلار به كشورهاي مختلف از جمله عراق، تركيه، امارات، كويت و بحرين صادر شده است.

ايران با داشتن رتبه پنجم تنوع اقليمي در جهان، توليدكننده و صادركننده انواع سبزي و صيفي از قبيل خربزه، هندوانه، بادمجان، هويج، كلم، فلفل، كاهو، خيار، سيب‌زميني، انواع سير و سبزيجات است؛ به ‌طوري كه در توليد خيار و خربزه در رتبه سوم جهان، در توليد هندوانه در رتبه چهارم قرار داشته و رتبه هفتم توليد گوجه فرنگي در جهان را به خود اختصاص داده است.
کد مطلب: 6247
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *