۰
دوشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۹:۰۰
بذرپاش:

باید از سرمایه اجتماعی کشور استفاده کنیم

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه شناخت دقیق دشمنان بالقوه و بالفعل کشور اهمیت بسیار زیادی در اقتصاد مقاومتی دارد، گفت: باید از سرمایه اجتماعی کشور برای جلوگیری از پیوستن دیگر کشورها به جمع تحریم‌کنندگان استفاده کنیم.
مهرداد بذرپاش در جمع دانشجویان طرح ولایت استان زنجان با بیان اینکه امروزه کشوری قدرت مانور بیشتری دارد که بتواند از طریق انجام معاملات تجاری ارز بیشتری کسب کند و هم خطوط تولیدی انعطاف‌پذیری داشته باشد و نیز در شرایط محدودیت‌های تجاری هزینه و نیاز ارزی کمتری داشته باشد، گفت: باید همه توان اقتصاد و پیکره آن هماهنگ شود و حلقه‌های مختلف تولید با یکدیگر پیوند داشته باشند تا بتوانیم در بین کشورهای منطقه اقتصاد پویاتری داشته باشیم.

نماینده تهران در خانه ملت درباره الزامات اقتصاد مقاومتی گفت: اقتصاد مقاومتی در بلندمدت نیاز به برنامه‌ریزی بلندمدت و تلاش در جهت دستیابی به شاخص‌های تعیین شده دارد. البته برای رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی به الزاماتی احتیاج است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: استفاده از همه ظرفیت‌های اقتصادی خصوصی و دولتی موجود برای مبارزه با شوک‌های وارده که به معنای بالا بردن توان انعطاف‌پذیری اقتصاد در بهره‌گیری از منابعش است، اجتناب از مصرف بی‌رویه و به جای آن تمرکز بر پس‌انداز بیشتر بویژه در بخش‌های دولتی و شبه‌دولتی و متنوع‌سازی منابع درآمدی اقتصاد از جمله اقداماتی است که می‌توان برای رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی از آن استفاده کرد.

بذرپاش درباره چگونگی پیشگیری از وارد شدن شوک به اقتصاد گفت: به عنوان مثال با توجه به آنکه تحریم ایران و بویژه تحریم نفت ایران، بسیاری از کشورهای واردکننده نفت را متضرر می‌سازد شناخت دقیق دشمنان بالقوه و بالفعل کشور اهمیت بسیار زیادی در اقتصاد مقاومتی دارد.

وی ادامه داد: باید از سرمایه اجتماعی کشور برای جلوگیری از پیوستن دیگر کشورها به جمع تحریم‌کنندگان استفاده کنیم. همچنین باید از وابستگی تجارت به چند کشور معدود با متنوع‌سازی در شرکای تجاری کشور بپرهیزیم.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس درباره تاثیر تحریم‌ها گفت: تحریم‌ها در بدترین حالت ورود سرمایه خارجی و تکنولوژی را مختل می‌سازند. در چنین شرایطی کشور می‌تواند با برنامه‌ریزی صحیح سرمایه‌های فیزیکی، انسانی و اجتماعی داخلی را جانشین سرمایه از دست رفته سازد.

وی درباره برنامه‌هایی که در کوتاه‌مدت می‌تواند به رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی کمک کند، گفت: می‌توان در کوتاه‌مدت اقداماتی را انجام داد. استفاده از پتانسیل همبستگی مردم به منظور تحقق شعار همت مضاعف و کار مضاعف، کنترل مصرف و تلاش در راستای تغیییر الگوی مصرف، استفاده از تولید داخلی، اجرای سیاست‌های مردمی کردن اقتصاد در راستای سیاست‌های اصل چهل و چهارم قانون اساسی، تامین نیازهای اساسی از سوی دولت از جمله اقداماتی است که می‌توان در کوتاه‌مدت انجام داد.

این فعال سیاسی در پاسخ به این سوال که چه راهبردهای عملیاتی باید در اقتصاد ایران به اجرا گذاشته شود تا اقتصاد ایران دچار بحران نشود گفت: برخی افراد ممکن است شرایط مقاومتی امروز اقتصاد را با شرایط مقاومتی دوران جنگ تحمیلی مقایسه کنند و سیاست‌های مشابه را تجویز کرده یا با استناد به دلایلی آنها را رد کنند.

وی ادامه داد: شرایط امروز با شرایط آن زمان تفاوت‌هایی دارد که در اتخاذ سیاست‌ها باید به این تفاوت‌ها توجه کرد زیرا می‌تواند نتایج متفاوتی نسبت به آن دوران دربر داشته باشد لذا یک محور مطالعاتی شناخت تفاوت شرایط جاری کشور در مقایسه با شرایطی مقاومتی دهه اول انقلاب است.

بذرپاش افزود: وضعیت درآمد ارزی، میزان ذخایر کالاهای اساسی، نحوه وجود شرایط رانتی در اقتصاد و مقابله با آنها، نحوه تاثیر تحریم‌ها بر اشتغال و درآمد خانوارها، چالش‌های بخش‌های پولی و بانکی، بورس و... از جمله مسائلی است که باید مطالعات دقیقی درباره آنها صورت گیرد تا مشکلات اقتصادی ریشه‌یابی شود.
کد مطلب: 6315
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *