۰
دوشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۲۳:۵۱

عفو بین الملل از وضعیت هولناک زندان‌های چاد انتقاد کرد

انتقاد سازمان عفو بین‌الملل از وضعیت هولناک زندان‌های چاد و دفاع آفریقای جنوبی از فروش سلاح به زیمبابوه به رغم تحریم‌های آمریکا از جمله اخبار گوشه و کنار آفریقا است.
 اخبار تحولات اخیر در گوشه و کنار آفریقا در زیر آمده است:

*یک کشته و ۱۰ زخمی در درگیری پلیس و مردم در خارطوم سودان

بر اثر درگیری بین ماموران پلیس و شماری مردم در محله وادی الحادو در منطقه نیل شرقی در شرق خارطوم یک شهروند کشته و ۱۰ نفر دیگر زخمی شدند.

درگیری از آنجا شروع شد که ماموران پلیس زمانی که سرگرم انجام ماموریتی در این منطقه بودند از سوی شمار زیادی از مردم محاصره شدند که به طرف آنان سنگ پرتاب کردند و پلیس نیز با شلیک گاز اشک آور مردم را متفرق کرد اما درگیری بین طرفین شدت گرفت.



*آفریقای جنوبی از ارسال سلاح به زیمبابوه در سال ۲۰۱۲ خبر داد

کمیته ملی کنترل سلاح‌های متعارف در آفریقای جنوبی اعلام کرد این کشور در راستای حمایت از روند صلح، کمک‌های بشردوستانه و آموزش نظامی، از اول آوریل تا ۳۰ ژوئن ۲۰۱۲ تجهیزات نظامی به زیمبابوه فرستاده است.

این در حالی است که اتحادیه اروپا و آمریکا فروش سلاح به دولت رابرت موگابه، رئیس جمهور زیمبابوه را متوقف کرده‌اند و از دیگر کشورها نیز خواسته‌اند به زیمبابوه سلاح نفروشند.



*کشته شدن ۳۸ تن در درگیری‌ قبیله‌ای جنوب شرقی کنیا

صلیب سرخ اعلام کرد دست کم ۳۸ تن در حمله ۳۰۰ نفر از اعضای یک قبیله به روستایی در منطقه تانا ریور در جنوب شرقی کنیا کشته شدند.

این منطقه در ماه آگوست گذشته نیز شاهد درگیری بین دو قبیله بود که با بیش از ۵۰ کشته یکی از بدترین کشتار قومی سال های اخیر در کنیا به شمار می‌آید.



* انتقاد عفو بین الملل از وضعیت هولناک زندان‌های چاد

سازمان عفو بین الملل در بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۲ از شش زندان چاد بازدید و گزارشی را درباره وضعیت این زندان‌ها تهیه کرده است.

عفو بین الملل در این گزارش با عنوان «ما همگی در اینجا در حال مرگ هستیم، نقض حقوق بشر در زندان‌ها»،‌ شرایط زندان‌های چاد را هولناک خواند و نوشت: زندانیان چاد با رفتارهای بی‌رحمانه، تحقیر آمیز و غیر‌انسانی روبه‌رو هستند.

بر اساس این گزارش سلول‌های زندان‌های چاد بیش از ظرفیت پر است و زندانیان از غذای مناسب برخوردار نیستند و گاهی نیز هیچ غذایی یافت نمی‌شود.

زندانیان به مراقبت‌های پزشکی و بهداشتی دسترسی بسیار کمی دارند و زندانیان بیمار مبتلا به وبا و بیماری‌های عفونی مثل ایدز به شیوه مناسب درمان نمی شوند.



*آزادی دو سوئدی بازداشتی در اتیوپی

سخنگوی وزارت امور خارجه اتیوپی اعلام کرد دو خبرنگار سوئدی که به اتهام حمایت از تروریسم ۱۴ ماه پیش در اتیوپی دستگیر شده بودند، امروز دوشنبه آزاد شدند.

این سخنگو اعلام کرد این دو خبرنگار در راستای عفو ریاست جمهوری به مناسبت جشن سال نو اتیوپی‌ها که یازدهم سپتامبر آغاز می‌شود،‌ آزاد شدند.



*تیرباران ۱۴ عنصر افراطی به دست ارتش مالی در مرکز این کشور

منابع نظامی مالی اعلام کردند: در پی تیراندازی نیروهای ارتش این کشور به خودروی حامل عناصر افراطی در شهری در منطقه سگو، دستکم ۱۴ تن کشته شدند.

یک منبع نظامی در دیابالی اعلام کرد: ارتش مالی با تندروها همچون دشمن برخورد می کند و در این حمله دست کم ۱۴ تن کشته شدند.

این منبع درباره هویت افرادی که از آنها به عنوان افراطی‌ها خواند، اشاره ای نکرد.

هنوز مشخص نیست این افراد به گروه‌های موسوم به جنبش و جهاد در غرب آفریقا تعلق دارند یا گروه انصار الدین که از پنج ماه پیش کنترل شمال مالی را برعهده گرفته‌اند.

گروه موسوم جنبش و جهاد هفته گذشته اعلام کرد که یک دیپلمات الجزایری را که در گروگان خود داشت، اعدام کرده است.

به دنبال این خبر کشورهای جامعه اقتصادی غرب آفریقا خواستار برخورد هر چه سریع‌تر دولت مالی با شورشیان شده‌اند.

کشورهای غرب آفریقا پیشنهاد مداخله سه هزار و ۳۰۰ نیروی نظامی برای بازگرداندن ثبات به مالی را مطرح کرده‌اند اما دولت مالی با مداخله نظامی مخالف بوده و اعلام کرده است که تنها از کمک‌های پشتیبانی این کشورها استقبال می‌کند.
کد مطلب: 6341
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *