۰
جمعه ۲۴ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۳۴

افزايش تنش‌ها بر سر سلاح‌های هسته‌يی موجود آمریکا در آلمان

وجودکلاهک‌های اتمی باقی مانده آمریکا درآلمان بحث جدیدی را در این رابطه به راه انداخته است. بر اساس نوشته مطبوعات این کشور، اپوزیسیون، دولت ائتلافی را نه تنها متهم به شکست در برنامه خارج كردن این سلاح‌ها از آلمان کرده بلکه آن را متهم به حمایت از برنامه مدرنیزه کردن آن‌ها كرده است.
 براساس گزارش تساتیونگ، دولت فعلی آلمان پس از نشست اخیر ناتو در شیکاگو دست از تلاش برای خروج این سلاح‌ها از آلمان کشیده چرا که هم پیمانان ناتو در اجلاس مذکور تاکید کرده‌اند که سلاح‌های هسته‌يی بخش مهمی از سیاست ایجاد رعب و وحشت ناتو باقی خواهند ماند وکلیه سلاح‌ها باید کارایی خود را حفظ کنند.

گرنوت آرلر، معاون فراکسیون حزب سوسیال دموکرات آلمان به روزنامه یادشده اظهار كرد: بدین ترتیب خروج سلاح‌های آمریکایی به تعویق افتاده است. یان فان آکن معاون حزب چپ نیز حدس می زند که احتمالا بمب‌های اتمی جدید جایگزین بمب های قدیمی خواهند شد.

یورگن تریتین، ريیس فراکسیون سبزها، از مدرنیزه کردن سلاح‌ها سخن گفته و معتقد است که ولستروله به جای کاهش تسلیحات هسته‌يی هم اکنون باعث افزایش سلاح‌های اتمی می‌شود.

ایده خروج سلاح‌های اتمی در سال ۲۰۰۹ به اصرار وستروله که در آن زمان ريیس حزب دموکرات آزاد بود، در قرارداد ائتلاف قید شد، هم اکنون وستروله ضمن رد اتهامات می‌گوید: کاملا مشخص است که كماکان هدف خروج سلاح‌های هسته‌يی باقی مانده از آلمان را با قاطعیت دنبال می‌کنيم. جدی گرفتن کاهش تسلیحات کار دشواری است که به تلاش فراوان نیاز دارد و ما هم اکنون با موفقیت روز افزونی کار را انجام می‌دهیم.

سخنگوی وزارت امورخارجه آلمان اعلام می‌کند: ناتو به هدف جهانی عاری از سلاح‌های اتمی تاکید دارد. هیچ کسی تصور نمی‌کند که این وظیفه آسانی باشد. به گفته وزارت دفاع آلمان، ارتش این کشور پس از سال ۲۰۲۵ نیز ۸۵ فروند از جت‌های جنگنده تورنادو که قابلیت حمل کلاهک هسته‌يی دارند خواهد داشت.

این وزارت‌خانه مایل به اعلام این مطلب نبوده که چه تعداد تورنادو برای شرکت آلمان در ایجاد رعب و وحشت هسته‌يی ناتو در نظر گرفته شده‌اند. البته گفته می‌شود این جت‌های جنگنده موارد استفاده دیگری نیز دارند و به طور مثال از آن‌ها در پروازهای تجسسی در افغانستان استفاده می‌شود.

کارشناسان اعتقاد دارند هنوز درآلمان بین ۱۰ تا بیست کلاهک اتمی وجود دارد که ارتش آلمان به منظور استفاده از آن‌ها به هنگام یک واقعه جدی، جنگنده‌های تورنادو را آماده نگه داشته است.

در این رابطه سوالاتی مطرح شده است از جمله این که مشخص نیست این سلاح‌ها تا چه حد و با چه هزینه‌ای باید در آلمان مدرنیزه شوند؟ یا این که مشخص نیست که آیا این سلاح‌ها در ازای مبلغ یک میلیاردی باید مدرنیزه شوند یا خیر؟
کد مطلب: 6763
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *