۰
يکشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۰۸:۳۰

اولویت‌های آمریکا پس از حمله به سفارتش در لیبی

حمله به کنسولگری و کشته‌شدن سفیر آمریکا و سه نفر از اعضای دیگر سفارت، باعث شد تا ایالات متحده به ارزیابی مجدد اولویت‌های خود در لیبی بپردازند.
به گزارش فارس، «کریم مِزران»، عضو ارشد در مسائل خاورمیانه در بنیاد «رفیق حریری» و «دنیا گرینفیلد»، معاون اجرایی این بنیاد، در اندیشکده «شورای آتلانتیک» نوشتند: دولت لیبی ابتدا مسئولیت این حمله را متوجه نیروهای وفادار به قذافی می‌دانست اما بلافاصله اظهارات خود را اصلاح و گروه‌های افراط گرا را مسئول این کار معرفی کرد. در ظاهر، این حملات در واکنش به ساخت فیلمی اهانت آمیز درباره پیامبر اسلام حضرت محمد (ص)، توسط یک فیلمساز آمریکایی، صورت پذیرفت. گرچه، برخی از منابع ادعا می‌کنند که گروه‌های سَلفی با انتشار گسترده این فیلم، قصد دارند تا با برانگیختن خشم مسلمانان، تظاهرات و خشونت‌ها را به سوی حمله به آمریکایی‌ها سوق دهند.

* آیا نیروهای امنیتی لیبی در این حمله دست داشته‌اند؟

حمله به سفارت ایالات متحده یک اقدام تأسف بار و در عین حال قابل پیش بینی بود. طی ماه‌های گذشته، رسانه های بین‌المللی و افکار عمومی، افزایش فعالیت‌های خشونت‌آمیز، به ویژه ترورهای زنجیره‌ای مقامات نظامی و تخریب زیارتگاه‌ها و نمادهای اسلامی از جانب سَلفی‌ها را انکار می‌کردند. هنگامی که چنین حوادثی اتفاق می‌افتاد، رهبران سیاسی، از جمله «مصطفی ابوشاقور» و سایر مقامات عالی رتبه لیبی این اقدامات را شدیداً محکوم می‌کردند.اما در عین حال، دلایلی مبنی بر دست داشتن نیروهای امنیتی در این حوادث وجود داشت. درمورد حمله به کنسولگری ایالات متحده، تحقیقات و بازرسی‌ها که بدون شک توسط پرسنل «اِف بی آی» صورت خواهد گرفت، مشخص خواهد کرد که این حمله، حمله‌ای خودجوش بوده است و یا حمله‌ای برنامه ریزی شده با دخالت مستقیم نیروهای امنیتی لیبی است.

در هر صورت، این حمله بیانگر ضعف در سرویس‌های امنیتی محلی در لیبی است. انتقال قدرت و ثبات در منطقه، نیازمند امنیت در کشور بوده و دولت منتخب جدید باید استفاده کارآمد از نیروهای امنیتی را انحصاراً در دست بگیرد. گام های مثبت اندکی در این زمینه برداشته شده است اما به نظر می‌رسد جنبش لیبی همواره در امتداد لبه یک پرتگاه حرکت می کند.

* تلاشها برای تقویت امنیتی در لیبی

ایالات متحده نقشی حیاتی در مبارزات ناتو برای آزادسازی لیبی ایفا کرد، اما بلافاصله پس از کشته شدن «معمر قذافی»، طرابلس را به حال خود رها ساخت. گرچه اوباما تصمیماتی را به منظور افزایش امنیت پرسنل دیپلماتیک این کشور در لیبی اتخاذ کرده است اما علاوه بر فرستادن تفنگداران نیروی دریایی ایالات متحده برای تقویت امنیت سفارت، سیاست گذاران در واشنگتن باید به تجدید اولویت‌های ایالات متحده در لیبی بیردازند. شاید آمریکایی‌ها از نظر سیاسی در مورد لیبی کمی عقب‌نشینی کنند اما آنچه که از اهمیت بالایی برخوردار است، تلاش‌های جدی به منظور اصلاح و تقویت دستگاه امنیتی لیبی است. گرچه دلایلی برای خوش بین بودن درباره سرزندگی جامعه مدنی لیبی، موفقیت و عادلانه بودن انتخابات و مذاکرات سودمند درمورد قانون اساسی جدید وجود دارد، اما تمام این پیشرفت‌ها به دلیل ضعف در سیستم امنیتی کشور و بی‌ثباتی متعاقب آن، به راحتی از بین می روند. اینجاست که حمایت‌های بین‌المللی از اهمیت بالایی برخوردارند.

* محکومیت شدید حمله به سفارت ایالات متحده توسط رئیس جمهور و وزیر امور خارجه آمریکا

باراک اوباما و هیلاری کلینتون با محکوم کردن شدید اللحن این حملات، تعهد خود نسبت به دولت لیبی و تقویت دموکراسی در این کشور را صریحاً ابراز داشتند. باراک اوباما در حین صحبت‌های خود تاکید داشت که این حمله نباید باعث تضعیف پیشرفت‌های حاصل در لیبی و همچنین از بین رفتن ارتباط میان مردم ایالات متحده و لیبی شود. حتی پس از وقوع چنین فاجعه‌‌‌‌‌‌‌ای، دولت آمریکا خواستار مشاهده یک لیبی موفق و دموکراتیک که اکثریت مردم این کشور آرزوی آن را دارند، است. در عوض، دولت منتخب لیبی باید تعهد خود را به منظور اجرای عدالت درمورد این جنایت نشان دهد و نباید چشمان خود را بر روی گروه‌های افراطی که علت اصلی خشونت و ناآرامی‌های جاری هستند، ببندد.

اکنون زمان آن فرا رسیده است که دولت لیبی عزم خود را جزم کرده تا با همکاری ایالات متحده و جامعه بین

المللی، به بازسازی موثر نیروهای امنیتی و برقراری نظم عمومی در کشور، بپردازد. هرگونه کوتاهی در این امر، بی احترامی به یاد و خاطره سفیر ایالات متحده، «کریس استیونز» و سایر دیپلمات های این کشور که جان خود را از دست دادند، است.
کد مطلب: 7015
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *