۰
دوشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۸:۱۱
رئیس سازمان انرژی اتمی:

آژانس اطلاعات ایران را صادقانه در اختیار تروریست ها می گذارد

عباسی رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: لازم است در بازرسی‌ها از ایران، شرائط خاص منطقه درک شده و اطمینان لازم برای ایران ایجاد شود. زمان می تواند ابهامات را بخوبی رفع نماید. فقط اعتماد متقابل لازم است.
فریدون عباسی معاون رئیس جمهوری اسلامی ایران و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در اجلاس پنجاه و ششمین کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین سخنرانی کرد که متن کامل اظهارات وی به این شرح است:

آقای رئیس؛

در ابتدا اجازه می خواهم انتخاب جنابعالی را به عنوان رئیس این اجلاس مهم تبریک بگویم. امیدوارم در پرتو مدیریت مدبرانه جنابعالی و همکاری ارزشمند کشورهای عضو، اجلاس امسال به نتایج سودمندی دست یابد.

آقای رئیس، نمایندگان محترم کشورها؛

جمهوری اسلامی ایران براساس تعالیم اسلام همواره با تولید و استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی مخالف بوده و هست و رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران بر حرام بودن تولید و استفاده از سلاح هسته‌ای تأکید دارد. ما سلاح هسته‌ای را اقتدار آفرین نمی دانیم و معتقدیم یک ملّت با اتکاء به استعدادها و ظرفیت بالای انسانی و طبیعی خود، توانایی شکستن اقتدار متکی به سلاح هسته‌ای را دارد. پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و برچیده شدن نظام شاهنشاهی مورد حمایت امریکا، مصداق بارز شکسته شدن این اقتدار است.

به دنبال شهادت مهندس داریوش رضایی‌نژاد بعد از سالگرد شهادت استاد شهید دکتر مجید شهریاری و یک روز قبل از دومین سالگرد شهادت استاد دکتر مسعود علیمحمدی، عاملان صهیونیزم دست به اقدام جنایتکارانه دیگری زدند و مهندس مصطفی احمدی روشن و کارمند ایشان آقای رضا قشقایی را با استفاده از بمبی که به خودرو در حال حرکت آنها چسباندند، به شهادت رساندند. در این فاصله، ترور افراد دیگر از جمله افراد مذاکره کننده با آژانس و تعداد دیگری از متخصصان ما در دستور کار تروریست‌ها قرار گرفت که با اقدام به موقع وزارت اطلاعات و حفاظت سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی، شناسایی و دستگیر شدند و خبر آن از طریق رسانه‌های جمعی به اطلاع همگان رسید.

ظهور تروریسم هسته‌ای و بی تفاوتی دبیرخانه آژانس نسبت به آن و بعضاً پاسخ‌های سطحی و کلیشه‌ای نسبت به این پدیده می تواند در آینده برای متخصصان سایر کشور‌ها نیز مخاطره‌آمیز باشد. شهید مهندس مصطفی احمدی روشن از افراد کلیدی در فنآوری هسته‌ای و غنی‌سازی ایران بود و بعد از شهادت ایشان صدها نفر از متخصصین دانشگاهی و صنعتی داوطلب همکاری با سازمان انرژی اتمی ایران گردیده و تعدادی از آنها مشغول کار شده‌اند.

نمایندگان محترم کشورها؛

در ملاقاتی که سال گذشته با مدیرکل محترم آژانس داشتم، ضمن دعوت برای آشنایی نزدیک با فعالیت‌های هسته ای ایران و بازدید از تأسیسات هسته ای، از ایشان خواستم که برای بررسی فعالیت‌های هسته ای کشورم و حصول اطمینان از صحت عملکرد، زمان معقولی را پشنهاد دهند. یکسال از آن تاریخ گذشته‌است ولی پاسخی به آن درخواست داده نشده و بر روالی که پیش گرفته‌اند اصرار می شود و رویکرد به گونه‌ای بوده‌است که گفتگوها به نتیجه نرسد. می توان از ابتدا مانع بزرگی در مسیر گذاشت و بعد اظهار نمود که مذاکرات در برداشتن آن مانع به نتیجه نرسیده‌است. راه حل عاقلانه این است که آژانس برای آنچه که خود راستی آزمایی می نامد، صبورتر باشد و برای رعایت حقوق و امنیت یک کشور عضو، با دقت بیشتری عمل نماید.
قابل توجه است که گروه طالبان، القاعده و رژیم صدام برای بعضی کشورها و امنیت ملی آنها تا چه اندازه خطرناک بودند. کشور ما با این گروه‌ها و کشورها چند هزار کیلومتر مرز مشترک دارد و امنیت ما بسیار مهمتر از کشورهای دوردست بخصوص فراآتلانتیک است. لازم است در بازرسی‌ها از ایران، شرائط خاص منطقه درک شده و اطمینان لازم برای ایران ایجاد شود. زمان می تواند ابهامات را بخوبی رفع نماید. فقط اعتماد متقابل لازم است.

حضار محترم؛

خبرنگاران مستقل، وجدان بیدار جهان؛ ممکن است دبیرخانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از وظائف اصلی خود، بیطرفی و عدالت به دلیل سوء مدیریت و اعمال نفوذ برخی کشورها منحرف شده باشد.

اندیشمندان جهان بدانند پروندة هسته‌ای ایران در آژانس و ابهاماتی که در خصوص آن مطرح می شود محصول از بین رفتن منافع حاکمان چند کشور در ایران و ظهور اندیشه‌ای آزادی بخش در زمان حاضر است. متأسفانه آژانس بین المللی‌انرژی اتمی رویه ای را در پیش گرفته‌است که اگر ما نیز بخواهیم مانند برخی مسئولین آژانس بدبینانه نگاه کنیم، مدرک ارائه نکنیم و لجاجت به خرج دهیم، نباید گفتگوها را ادامه دهیم و گزینه های دیگری را باید امتحان نمائیم.

ممکن است تروریست ها و خرابکاران در آژانس نفوذ کرده‌باشند و مخفیانه تصمیم سازی می کنند. باید مدیرکل محترم آژانس و همکاران ایشان را از این موضوع با خبر سازیم و هشدار لازم را بدهیم.

تأکید می کنم به حادثه‌ها و گزارش‌ها می توان بدبینانه نگاه کرد و نتیجه گرفت و برای ملّت‌هایی که می توانند در صلح زندگی کنند و باعث شکوفایی بیشتر تمدن بشری با محوریت وحدانیت خداوند متعال شوند، مشکل ایجاد کرد. ذکر چند مثال می تواند ریشه نگرانی‌های ما را روشن‌تر سازد. روز جمعه ۲۷ مرداد ۱۳۹۱ هجری شمسی مطابق با ۱۷ آگوست ۲۰۱۲، با استفاده از مواد منفجره کابل‌های برق در مسیر شهر قم به مجموعة فوردو(مجتمع شهید علی محمدی) قطع می شوند. یادآوری می شود قطع برق یکی از راه های آسیب رساندن به ماشین های سانتریفیوژ است. در اولین ساعات صبح روز، بعد بازرسان آژانس تقاضای بازرسی سرزده از آن مجموعه میکنند. آیا این بازدید ارتباطی با آن انفجار ندارد؟. چه کسی غیر از بازرسان آژانس می تواند در این زمان کوتاه به داخل مجموعه دسترسی داشته‌باشد و آمار خرابی ها را ثبت و گزارش نماید؟

مورد دیگر قابل ذکر این است که در مسیر مجموعه نطنز (مجتمع شهید احمدی روشن) نیز اقدام مشابه‌ای صورت گرفته بود. ما با توجه به شفافیت فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای کشورمان و نظارت آژانس براین فعالیت‌ها، سعی کرده ایم اقلام عمومی مورد نیاز خود را از بازار جهانی تهیه کنیم. آژانس در رابطه با حذف تحریم‌ها به ما کمکی نمی کند، شاید وظیفه‌ای ندارد. اما وقتی ویروس استاکس نت به کار برده می شود، در تجهیزات خلاء خرابکاری صنعتی می شود و یا مواد منفجره در دستگاه‌ها جا سازی می شوند، آمار تعداد ماشین های سانتریفیوژ، جرم دقیق اورانیوم غنی شده، مانده غنای اورانیوم در UF۶ خروجی از ماشین ها و آنچه که در آن حوالی قابل رؤیت است را با امانت داری و صداقت تمام گزارش می کند. این اطلاعات به راحتی و با انتشار گزارش‌های آژانس در اختیار خرابکاران و تروریست ها قرار می گیرد.

این موضوع در ۲۰ می ۲۰۱۲ با نشان دادن یک تجهیز که در آن مواد منفجره کار گذاشته شده بود به شخص مدیرکل و دو معاون ایشان در تهران توضیح داده شد و از وی خواستیم از تکرار این گزارش‌ها خودداری کند. اما متأسفانه در گزارش اخیر مدیرکل محترم نیز جزئیات دقیق‌تری نوشته شده است.

نمونه عکس‌های مربوط به این خرابکاری‌ها در غرفه نمایشگاه ایران به نمایش گذاشته شده‌است.

طراحان حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران با توجه به گزارش‌های منتشر شدة آژانس متوجه شده‌اند که در برنامة خود موفق نبوده‌اند. لازم است جهت خوشحالی همة افرادی که از شکوفا شدن نبوغ انسان ها لذت می برند و خداوند را در خلقت انسان تحسین می کنند، ذکر نمایم که متخصصان ایرانی توانسته‌اند با هدف قراردادن مجموعه‌های مجازی برای حملات سایبری، خرابکاری صنعتی و استفاده از مواد منفجره، به موقع از وقوع حوادث با خبر شوند و خطرات را دفع نمایند و روش هایی را ابداع نمایند که تأسیسات و توانمندی هسته ای در اثر حملات موشکی و هوایی از بین نرود.

اما براساس آموزه‌های اسلام، ما اصل را بر برائت می دانیم و از کارکنان محترم آژانس می خواهیم با تصحیح عملکرد گذشته، آژانس را به مسیر صحیح برگردانده و در مسیر عدالت حفظ نمایند.

افزایش پنجاه درصدی در تعداد ماشین‌های سانتریفیوژ در غنی سازی زیر پنج درصد و بر اساس گزارش آژانس راه اندازی و گاز دهی چهار زنجیره از ماشین‌های سانتریفیوژ برای افزایش تولید اورانیوم با غنای بیست درصد در فوردو و راه اندازی یک زنجیره از ماشین های سانتریفیوژ نسل جدید، اقداماتی در جهت رفع نیاز و همچنین مقابله با آسیب های احتمالی بوده‌است.

نمایندگان محترم کشورها؛

بزرگترین دستاورد موفقیت‌ها و پیشرفت‌های ایران در عرصه علم و فناوری هسته ای، ایجاد احساس عزت نفس و عزت ملی در کشور و ارائه الگویی به ملت‌های منطقه و جهان از توانایی یک ملت برای ایستادگی در مقابل فشارها، حفظ استقلال و شکستن انحصار علمی قدرت های استکباری است.

تولید سوخت برای راکتور تحقیقاتی تهران شاهد این مدعا است. توانمندی ایران در اکتشاف، استخراج و فرآوری اورانیوم، غنی سازی اورانیوم تا ۲۰% و تبدیل مجدد خروجی غنی سازی به U۳O۸ با غنای ۲۰% و استفاده از آن در تولید صفحات سوخت و مجتمع کردن آنها نشان دهندة عزم و توان متخصصان ما و هدیة فکری ما به تمام ملل انساندوست جهان و آغازی برای همکاری های صلح آمیز در جهت رفاه و سلامتی بشر می باشد. دستاوردهای جدید و روش‌های حفظ توانمندی‌ها را در آینده و به تناسب اطلاع خواهیم داد.

ما همچون گذشته به تعهدات خود در آژانس و معاهده منع گسترش (NPT) پایبند و حقوق خود را مطالبه خواهیم کرد. به آژانس توصیه میکنیم رویکرد خود را در رابطه با ایران تغییر دهد. آژانس باید از ایران برای برطرف کردن اتهاماتی که برخی کشورهای متخاصم با جمهوری اسلامی ایران (که از مجامع بین المللی استفاده ابزاری می کنند) مطرح می کنند کمک بخواهد و نباید به گونه‌ای رفتار نماید که شُبهة داشتن مأموریت در اثبات ادعاها را بوجود آورد.

در اینجا اعلام می نمایم، جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و با توانمندی هسته ای که همواره آن را در جهت صلح و رفاه جامعه بشری به کار خواهد برد، خواهان تقویت آژانس، خواهان عدم اشاعه سلاح‌های هسته ای و خواهان خلع سلاح همه جانبه است و پیشنهاد می کنیم در خلع سلاح از کشوری شروع شود که در استفاده و اشاعه پیش قدم بوده و مرتب برای استمرار بقاء خود به دنبال دشمن فرضی می گردد.

در این راستا آژانس باید به اعضاء خود برای رشد و توسعه در بهره‌گیری از فناوری هسته ای کمک کند و اعضاء در ازاء انجام تکالیف قانونی از حقوق خود بهره مند شوند. انرژی هسته‌ای صلح آمیز حق همة اعضاء است. برخوردهای دوگانه و گزینشی برخوردکردن حق اعضاء را از بین می برد. ایران به عنوان رئیس جنبش عدم تعهد از حق همة اعضاء این جنبش دفاع خواهد کرد. ما خواستار برهم زدن ساختار غیر عادلانه شورای حکام آژانس هستیم. ساختار دموکراتیک برای شورای حکام منجر به تقویت بیشتر آژانس خواهد شد. کشوری که از سلاح هسته ای استفاده کرده‌است صلاحیت حضور در شورای حکام را ندارد. امیدواریم بزودی شاهد وقوع بهار مجامع بین‌المللی در راستای برقراری عدالت در جهان باشیم.

حضار محترم؛

وجود رژیم صهیونیستی و اضافه بر آن مجهز بودن این تفکر صهیونیستی به سلاح هسته‌ای، صلح و امنیت بین‌الملل را به خطر می اندازد و برای جامعه جهانی خطری جدی است. برای آزادی فلسطین از دست اشغالگران صهیونیست نیازی به ساخت و استفاده از سلاح نامشروع هسته ای نیست. دموکراسی و مراجعه به آراء ساکنین اصلی فلسطین راه حل اصولی است و به همگان توصیه می شود.

تقابل با پیشرفت هسته‌ای ایران برای حفظ انحصار قدرت و ثروت و مستحکم کردن پایه های استعمار و برده داری نوین است. به تحریم های اجرا شده و یا در دست اجرا برای ایران دقت کنید. موضوع هسته ای ایران نقاب از چهره کریه استعمار و برده داری نوین برداشته‌است. به نظم نوین در بیمه کشتی ها و پرچم آنها، بانک، معاملات نفت و ... دقت کنید.

ما با اتکال به خداوند متعال و پشتوانه حمایت مردم، راه آزادی و استقلال را با اقتدار ادامه می دهیم و در آینده فنآوری ایرانی در روی زمین و در فضا پشتیبان آزادیخواهی و استقلال همگان خواهد بود.
کد مطلب: 7271
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *