۰
چهارشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۲۰:۲۹

تعمیق ركود اقتصادی انگلیس در آستانه المپیك

منابع رسمی انگلیس روز چهارشنبه با انتشار آخرین آمارهای مربوط به تولید ناخالص داخلی این كشور اعلام كردند كه اقتصاد انگلیس نه تنها از دوره ركود خارج نشده بلكه این ركود طی سه ماهه گذشته عمیق تر نیز شده است.
به نقل ازایرنا، اداره آمارهای ملی انگلیس در بیانیه ای اعلام كرد كه اقتصاد انگلیس در سه ماهه دوم سال جاری میلادی - آوریل تا ژوئن- با رشد منفی مواجه بوده و تولید ناخالص داخلی به میان هفت دهم درصد منقبض شده است.

اقتصاد انگلیس در پایان سه ماهه اول سال جاری میلادی و پس از اینكه مشخص شد حدود شش ماه رشدی نداشته است، رسما وارد دوره ركود شد.

گزارش تازه اداره آمارهای ملی انگلیس نشان می دهد كه بخش ساخت و ساز و مقاطعه كاری بیشترین رشد منفی را در سه ماهه گذشته داشته است.

بر اساس این گزارش هنوز میزان دقیق تاثیرات شرایط بد جوی و تعطیلات اضافی ماه ژوئن بر رشد منفی اقتصاد انگلیس مشخص نیست.

اقتصاد انگلیس در حالی همچنان در دوره ركود به سر می برد كه مقامات این كشور امیدوارند با برگزاری بازیهای المپیك و افزایش فعالیت های اقتصادی بویژه در بخش گردشگری، اقتصاد این كشور از ركود طولانی خود خارج شود.

تولید ناخالص داخلی انگلیس در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۲ نیز حدود سه دهم درصد منقبض شده بود.

انگلیس كه بیش از ۹ میلیارد پوند برای برگزاری بازیهای المپیك لندن از جمله ساخت ورزشگاه ها و دهكده بازیها هزینه كرده، امیدوار است به خاطر میزبانی بازیها، بتواند طی چهار سال آینده حداقل ۱۳ میلیارد پوند درآمد اضافی جذب كند.

حزب كارگر مهمترین حزب مخالف دولت ائتلافی انگلیس، سیاست های غلط دولت و تاكید افراطی بر ریاضت اقتصادی را از جمله دلایل طولانی شدن دوره ركود در این كشور می داند.

بر اساس شاخص های اقتصادی اگر رشد تولید ناخالص داخلی هر كشوری شش ماه پیاپی منفی باشد، آن كشور رسما وارد دوره ركود شده است. گزارش آماری امروز نشان داد كه اقتصاد انگلیس اكنون ۹ ماه است كه در دوره ركود به سر می برد.

اقتصاد انگلیس پس از ركود سال ۲۰۰۸ میلادی، در اواخر سال ۲۰۱۰ رسما از دوره ركود خارج شد ولی تاكنون به نرخ رشد قابل اعتمادی نرسیده است و به همین دلیل كارشناسان بارها نسبت به بازگشت مجدد به دوره ركود و كسادی هشدار داده بودند.

كارشناسان می گویند روند خروج انگلیس از ركود و كسادی سال ۲۰۰۸ میلادی، كندترین روند طی یك قرن گذشته بوده است.

با توجه به اینكه در حال حاضر بیش از دو و نیم میلیون نفر از نیروی كار انگلیس بیكار هستند و همچنین سیاست های ریاضت اقتصادی دولت تاثیرات منفی بر رشد اقتصادی این كشور گذاشته است، دوره ركود و كسادی ممكن است طولانی تر هم بشود.


کد مطلب: 774
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *