۰
دوشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۴۳

معرفی رشته «سفالگری»

دست توانگر صنعتگر ایرانی در زمان‌های مختلف همواره خالق زیبایی و ابداع بوده است و سفال جلوه‌ای گویا از این ابداعات است و هدف از ایجاد رشته سفالگری در شاخه کاردانش، تربیت نیروی بازار کار با گرایش هنر سفالگری است.
دست توانگر صنعتگر ایرانی در زمان‌های مختلف همواره خالق زیبایی و ابداع بوده است و سفال جلوه‌ای گویا از این ابداعات است و هدف از ایجاد رشته سفالگری در شاخه کاردانش، تربیت نیروی بازار کار با گرایش هنر سفالگری است.
به گزارش فارس، رشته «سفالگری» در زمینه هنر از گروه هنر قرار دارد.
*معرفی رشته
امروزه به دلیل گسترش دانش علمی، هنری و مهارتی هنر سفالگری و شکوفایی آن و تأثیر دانش آن در ارتقای کیفی و هنری، سفالگری سنتی کشور، زمینه‌ساز اشتغال نسل جوان، تربیت نیروهای توانمند، حضور هنرمندان سفالگر در عرصه‌های بین‌المللی و جذب ارز برای کشور می‌شود.
 با توجه به حفظ و احیای هنرهای سنتی و صنایع‌دستی، ایجاد اشتغال، گردش مالی مشاغل خانگی و‌ ضرورت طرح برنامه آموزشی در شاخه کاردانش، شرایط تحصیل در این رشته فراهم شده است.
رشته سفالگری یکی از رشته‌های زمینه هنر گروه هنر از شاخه کاردانش است که علاوه بر داشتن دروس عمومی و پایه که در تمام گرایش‌ها مشترک است دارای دروس مهارتی مختلف بسته به نوع رشته مهارتی مثل طراحی نقوش مختلف و فن سفالگری است.
*سطح آموزشی مهارت‌ها
هدف از ایجاد رشته سفالگری این است که می‌توانیم فرهنگ آداب و رسوم و آیین‌های مردم و اقوام گذشته را حفظ و آن را زنده نگهداریم و خلاقیت و ابتکار را نزد دانش آموزان ایجاد کنیم.
سفالگری صنعت ظریفی است که سابقه دیرینه و کهن آن از مشرق زمین سرچشمه می‌گیرد.
نقوش زیبا و حک شده بر روی سفال‌های به‌دست‌ آمده از اقوام کهن ایرانی مزین به لعاب‌های خوش‌رنگ نشان از ذوق و هنر ایرانی دارد. دست توانگر صنعتگر ایرانی همواره خالق زیبایی و ابداع بوده است و سفال جلوه‌ای گویا از این ابداعات است. همچنین هدف از تحصیل در این رشته تربیت نیروی بازار کار با گرایش هنر سفالگری است.
هنرجویانی که در این رشته تحصیل می‌کنند به توانمندی‌های زیر می‌رسند:
طراحی نقوش تزئینی در زمینه‌های هنرهای سنتی از جمله طراحی نقوش هندسی، فرنگی و اسلیمی و ختایی، توانایی انجام تمام مراحل مربوط به عمل‌آوری خاک رس برای سفالگری، آماده کردن و راه‌اندازی چرخ سفالگری، توانایی فرم دادن به گل سفالگری و ساخت مصنوعات سفالی، توانایی انجام کلیه مراحل مربوط به خشک کردن سفال، توانایی آماده کردن خمیر و خشت کاشی، ساخت ظروف نقش برجسته، ساخت لعاب و رنگ، انجام زیر رنگ و لعاب کاری، خشک کردن آثار سفالی در کوره، تسلط به شیوه‌های مختلف کاشی نقش‌اندازی بر روی ظروف سفالی با استفاده از نقوش هندسی و اسلیمی.
*آینده تحصیلی و شغلی
فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند به صورت فردی یا گروهی و یا خوداشتغالی به بازار کار راه یافته و در موارد زیر به انجام فعالیت اقتصادی بپردازند:
1. فعالیت در کارخانجات کاشی سرامیک سیمان گچ
2. همکاری در سازمان‌های صنایع‌دستی
3. فعالیت در کارهای پژوهشی امور هنری
4. راه‌اندازی کارگاه‌های شخصی
5۔ همکاری در امر مربیگری و آموزشی سفالگری
6. دستیار مدرس برای رشته سفالگری و سرامیک در هنرستان‌های کاردانش و فنی و حرفه‌ای
7- شاغل در مراکز آموزشی و فرهنگسراها، کارگاه‌های هنری، صنایع‌دستی و سرامیک و کارگاه‌های خصوصی
8. متصدی اجرای پروژه‌های نقش برجسته دیواری در مترو، معماری و تزئینات داخلی هتل‌ها و ساختمان‌ها
هدف از طراحی رشته‌های کاردانش تأمین نیاز بازار کار و نیروی کار ماهر است و فارغ‌التحصیلان این رشته مستقیماً می‌توانند وارد بازار کار شوند، اما اگر دانش‌آموختگان این رشته تمایل به ادامه تحصیل داشته باشند، پس از اخذ دیپلم حرفه‌ای می‌توانند برای ادامه تحصیل در مقاطع کاردانی و کارشناسی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی عالی و علمی و کاربردی در رشته‌های زیر در مقاطع بالای تحصیلی ادامه تحصیل بدهند:
سرامیک صنعتی، صنایع‌دستی، سفال و کاشی سنتی، هنرهای تجسمی، گرافیک، نقاشی، نقاشی ایرانی، آبگینه. خوشنویسی، عکاسی، فرش.
*ساعت آموزش
رشته «سفالگری» دارای 105 ساعت آموزش است که شامل 42 ساعت دروس عمومی، 52 ساعت، 2 ساعت شایستگی‌های کارگاهی و 9 ساعت شایستگی‌های غیرفنی است.
استاندارد مهارت و درس این رشته شامل «طراحی نقوش ختایی و اسلیمی متشکل از یک واحد نظری و 2 واحد عملی»، «طراحی نقوش هندسی متشکل از یک واحد نظری و 2 واحد عملی»، «طراحی نقوش فرنگی متشکل از یک واحد نظری و 2 واحد عملی»، «سفالگری متشکل از 8 واحد نظری و 23 واحد عملی» و «کارورزی متشکل از 4 واحد عملی» است.ص
کد مطلب: 78168
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *