۰
دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۵۷

طاقچه بالای کویت برای ایران

معاون وزیر خارجه کویت گفت که ما هنوز تصمیمی برای از سرگیری فعالیت کمیته‌های مشترک با ایران نگرفته‌ایم.
معاون وزیر خارجه کویت گفت که ما هنوز تصمیمی برای از سرگیری فعالیت کمیته‌های مشترک با ایران نگرفته‌ایم.
به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه الرای، خالد الجارالله معاون وزیر خارجه کویت در حاشیه مراسمی که سفارت بلغارستان در کویت به مناسبت عید ملی این کشور برگزار کرده بود، گفت: از سرگیری گفت‌وگوی عربی ـ ایرانی نیازمند برخی اقدامات و پایبندی به روابط عادی میان کشورهای عضو سازمان همکاری خلیج (فارس) و ایران است.
وی افزود: به نظر من تا زمانی که این شرایط به شکل مطلوب فراهم نشود، این گفت‌وگو همچنان در حالت تعلیق خواهد ماند.
الجارالله در رابطه با از سرگیری فعالیت کمیته‌های مشترک ایران و کویت، گفت: کشور کویت هنوز تصمیمی برای از سرگیری فعالیت کمیته‌های مشترک با ایران اتخاذ نکرده است.
به گزارش ایسنا، دولت کویت چند ماه پیش مدعی شد که باند تروریستی العبدلی با ایران ارتباط دارد و 14 نفر از این باند پس از صدور حکمشان از سوی دادگاه رسیدگی از طریق دریا به ایران فرار کرده‌اند.
در این راستا دولت کویت سفیر جمهوری اسلامی ایران را احضار و به وی ابلاغ کرد که تعداد دیپلمات‌های ایرانی باید کاهش و رایزنی فرهنگی ایران در کویت تعطیل و هیچ فعالیتی میان کمیته‌های مشترک دو کشور نمی‌ماند.
شیخ محمد العبدالله،‌ وزیر دولت در امور کابینه و وزیر اطلاع رسانی کویت مدعی شد که این اقدامات کویت در راستای حفظ حقوق کویت اتخاذ شد.
بر اساس این گزارش،‌ یک مسوول وزارتی کویتی اعلام کرد که پس از صدور حکم دادگاه رسیدگی در رابطه با باند العبدلی و متهم شدن ایران در ارتباط داشتن با این باند وزارت خارجه کویت اقدامات لازم را اتخاد کرد و به سفیر ایران ابلاغ شد که تعداد دیپلمات‌های ایرانی باید کاهش،‌ دفاتر فنی وابسته به سفارت تعطیل و کمیته‌های مشترک از این پس هیچ فعالیتی با هم انجام نمی‌دهند.
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در واکنش به این اقدامات کویت گفت: انها اخراج نشدند و در واقع یک کاهش دیپلمات داشتیم. به سفیر ما اطلاع دادند که بهتر است تعدادی از پرسنل نمایندگی کاهش یابد و به اختیار خود نماینگی ظرف یک ماه و نیم کاهش یابد. ما روابط خوبی داشتیم و این اقدام زیبایی نبود که قابل سرزنش است و ما میتوانیم همچنان گفتگوها را داشته باشیم. سفیر ما خواهد ماند ولی چنین انتظاری نداشتیم اگرچه شرایط را باید گاهی در نظر گرفت.

وی افزود: ما حق اقدام متقابل را برای خود لحاظ می‌کنیم اما تعداد دیپلماتهای آن‌ها بیشتر از ایرانی‌ها در آن‌جا نیست.

 
کد مطلب: 83499
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *