۰
چهارشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۴۵

گردشگری ترکیه؛ آماج حملات جدید

دولت سعودی و امارات در ادامه اقدامات خود ضد ترکیه، حمله به بخش گردشکری این کشور را که یکی از مهم ترین منابع درآمد آن است در دستور کار قرار داده و تبلیغاتی را برای عدم سفر گردشگران عرب و وارد کردن خسارت های اقتصادی به ترکیه در پیش گرفته اند.
دولت سعودی و امارات در ادامه اقدامات خود ضد ترکیه، حمله به بخش گردشکری این کشور را که یکی از مهم ترین منابع درآمد آن است در دستور کار قرار داده و تبلیغاتی را برای عدم سفر گردشگران عرب و وارد کردن خسارت های اقتصادی به ترکیه در پیش گرفته اند.
پس از اختلاف ها و تنش هایی که انقلاب های بهار عربی میان ترکیه و برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله عربستان و امارات بوجود آورده بود، جانبداری آنکارا از دوحه در بحرانی که از خرداد سال گذشته میان قطر با کشورهای عربستان، امارات، مصر و بحرین بوجود آمد، این اختلاف ها را شدید تر کرد.
ریاض و ابوظبی این بار برای حمله به ترکیه، صنعت گردشگری ترکیه را که یکی از مهم ترین منابع مالی در آمد زا برای این کشور را است را هدف قرار داده اند و سعی دارند تا مانع سفر گردشگران عرب، سرمایه گذاری و خرید املاک در این کشور شوند.
روزنامه فرامنطقه ای القدس العربی در این باره می نویسد: ریاض و ابوظبی به شکل بی سابقه حملاتی را برای ضربه زدن به بخش گردشگری و تروریستی ترکیه و اقتصاد آن آغاز کرده اند این درحالی است که اقتصاد ترکیه خود همزمان با نزدیک شدن موعد انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری زودهنگام که قرار است در 24 ژوئن (3 تیر) برگزار شود شاهد نوساناتی است.
این روزنامه اضافه کرد: در حالی که تبلیغات برای تحریم سفر به ترکیه در صفحات اجتماعی از سوی کاربران کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس بخصوص امارات و عربستان بیشتر جنبه شخصی و محدود داشت اما حالا این موضوع سازمان یافته تر شده و رسانه ها و سایت های اینترنتی سعودی در صدر همه وارد میدان تبلیغات علیه گردشگری ترکیه شده اند.
طبق این گزارش، در کمپینی که به همین منظور شکل گرفته ، به گردشگران کشورهای حاشیه خلیج فارس و سایر کشورهای عربی هشدار داده می شود که به ترکیه سفر نکنند زیرا به دلیل عدم برخورداری ترکیه از ثبات سیاسی ، امنیتی و اقتصادی ، با خطرات و تهدیدات جانی و سرقت اموالشان مواجه می شوند.
«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه در روزهای گذشته بابیان این که ترکیه با حملات خارجی روبروست، از شهروندان این کشور خواست تا تلاش کنند توطئه اقتصادی علیه کشورشان را ناکام بگذارند. وی از مردم خواست تا هر چه ارز خارجی در اختیار دارند به لیر تبدیل کنند.
«بینالی یلدریم» نخست وزیر ترکیه نیز اعلام کرد که دولت از عاملان این توطئه اقتصادی علیه آنکارا مطلع است و طرف هایی را که با قیمت لیر بازی میکنند، شناسایی کرده و آن ها و نمایندگانشان در داخل ترکیه موفق نخواهند شد به اهدافشان برسند.
کاربران عرب صفحات اجتماعی هشتگ های 'مقاطعه -السیاحه - الترکیه' (تحریم گردشگری ترکیه) و 'خطر-السیاحة -فی - ترکیا' (خطر گردشگری در ترکیه ) را دنبال می کنند. این هشتگ ها هزران بار از سوی کاربران سعودی بازنشر شده اند.
همچنین این کاربران ویدیوهایی به عنوان قتل و سرقت از گردشگران عرب در ترکیه منتشر می کنند درحالی که گفته می شود این ویدیوها بیشتر متعلق به حوادث جنایی در ترکیه و خارج آن در سال های گذشته است و به گردشگران عرب ارتباطی ندارند.
همچنین در کمپین ضد گردشگری ترکیه از شهروندان عرب خواسته شده است در ترکیه ملک نخرند و سرمایه های خود را از این کشور خارج کنند چرا که ترکیه شاهد رکود اقتصادی و سقوط روزانه قیمت ارز است.
القدس العربی گزارش می دهد که این حملات در فضای مجازی به مرور با ورود رسانه های سعودی و اماراتی شکل سازمان یافته تری گرفته و آن ها ویدیو هایی را ضد گردشگری ترکیه، سرمایه گذاری در این کشور و خرید املاک در آن و تحریم آن ها تهیه می کنند که انتشار آن در فضای مجازی آسان تر شده است.
دولت ترکیه این حملات را توطئه ای بر علیه اقتصاد این کشور می داند و نسبت به هدف این توطئه برای تاثیر گذاری بر نتیجه انتخابات آینده این کشور از راه اقتصادی هشدار داده است.
ترکیه در اوایل سال 2018 شاهد حضور 5 میلیون و 138 هزار گردشگر بود که 36 درصد نسبت به زمان مشابه در سال گذشته میلادی افزایش داشته است. به گفته «مولود چاوش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه کشورش قصد دارد برای استقبال از 50 میلیون گردشگر با درآمد بالغ بر 50 میلیارد دلار در سال 2023 آماده شود.
700 هزار گردشگر عربستانی سال گذشته به ترکیه سفر کردند و این کشور رتبه دوم در میان کشورهای عربی را در زمینه خریداری ملک در ترکیه دارد که به لحاظ قیمت این املاک رتبه اول را دارند همچنین صدها شرکت سعودی وسعودی- ترکی در این کشور فعال هستند و صدها میلیون دلار در این کشور سرمایه گذاری کرده اند.
در مقابل این حملات، برخی گروه های عربی نیز در فضای مجازی هزاران عکس از سفرهای خود به ترکیه و مناطق توریستی آن منتشر کرده اند. آن ها این حملات را توطئه ای از سوی برخی کشورهای منطقه می دانند که در توطئه چینی علیه کشورهای دیگر سابقه دار و مشهور هستند و این بار در تلاشند تا در انتخابات آتی ترکیه تاثیر بگذارند و به حضور اردوغان و حزب عدالت و توسعه در قدرت پایان دهند.
واحد پول ترکیه از اوایل سال جاری میلادی بیش از 20 درصد از ارزش خود را از دست داده است و این روزها یک دلار آمریکا به قیمت 4.93 لیر فروخته می شود. شهروندان ترکیه از بیم ادامه این روند و به باد رفتن دارایی هایشان یا طلا می خرند یا لیرهایشان را به یورو و دلار تبدیل کرده اند.
بسیاری از گردشگران و سرمایه گذاران عرب سقوط ارزش لیر ترکیه را فرصت مناسبی برای تقویت گردشگری و تجارت در ترکیه می داند که ارزش کم آن در مقابل دلار کالاهای ارزان قیمت در اختیار آنها می گذارد و هزینه های سفر را نسبت به مکان های دیگر برای انها کاهش می دهد.
روزنامه ترکی 'استار' 22 مارس (2 فرودین) با انتشار گزارشی تحت عنوان 'ائتلاف کثیف علیه ترکیه در دریای سرخ' نوشت: بعضی از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس از جمله عربستان و امارات به طور مداوم مجری فرامین غرب بوده و پروژه های آمریکایی ـ اسراییلی را پیش می برند.
عربستان و امارات همچنان کینه حمایت ترکیه از قطر در بحران این کشورها با دوحه را در دل دارند. اواخر سال گذشته میلادی چند کشور عربی حوزه خلیج فارس ، قطر را به اتهام حمایت از گروه های تروریستی تحریم کردند ولی ترکیه به حمایت از قطر پرداخت و نخستین پایگاه نظامی خارج از کشور خود را در دوحه قطر فعال کرد.
در همین ایام، دولت امارات در اقدامی کم سابقه، کشورهای عربی را به تشکیل اتحادی با هدف مقابله با سیاست‌های ترکیه در خاورمیانه و نفوذ ترکیه در منطقه فرا خواند.
امارات همچنین در هجمه ای رسانه ای علیه ترکیه پخش سریال‌های ترکیه‌ای را در این کشور ممنوع کرد.
روزنامه القدس العربی پیش از این اخباری نیز درباره مشارکت امارات در مانورهای نظامی مشترک با رژیم صهیونیستی و برخی دیگر از کشورها در یونان در سایه افزایش تنش بین آنکارا و آتن در دریای اژه منتشر کرد.
روزنامه ینی شفق چاپ ترکیه روز سه شنبه نوشت که عربستان تامین کمک‌های مالی به برخی گروه های مسلح در سوریه را همچون حزب کارگران کردستان 'پ ک ک' و نیروهای دمکراتیک کرد سوریه ' پ ی د' آغاز کرده است. این در حالی است که آنکارا این گروه ها را جز گروههای تروریستی می داند و استقرار آن ها در نزدیکی مرزهای خود را نمی پذیرد.
دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از عربستان خواست بوده 4 میلیارد دلار به نیرو‌های کرد برای استقرار در مرزهای مشترک سوریه با ترکیه در شمال سوریه کمک مالی کند.
بنابراین به نظر می رسد که امارات و عربستان قصد دارند با چالش آفرینی نظامی و اقتصادی برای ترکیه در آستانه انتخابات این کشور، به نوعی در نتیجه انتخابات ضد اردوغان تاثیر بگذارند.
کد مطلب: 87866
برچسب ها: ترکیه
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *