۰
يکشنبه ۹ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۳۶

فرمانده ناجا: گشت ارشاد مطلوب ما نيست

فرمانده ناجا با اشاره به گشت‌هاي امنيت اخلاقي كه به گشت ارشاد معروف است گفت: اين طرح مطلوب ما نيست اما گاهي مجبور مي‌شويم در برابر فردي كه نسبت به تذكر بي‌توجهي مي‌كند و بعضا با مامور ما نيز درگير مي‌شود، برخورد كنيم.
سردار اسماعيل احمدي‌مقدم در اين خصوص گفت: هرجا كه پاي قانون در ميان باشد ناجا موضوعيت پيدا مي‌كند و در زمينه گشت‌هاي ارشاد نيز ما قانونگذار و سياستگذار نيستيم. اما تلاش مي‌كنيم با آموزش برنامه‌ريزي و اغناء مردم هزينه‌هاي مربوط به اين طرح را به حداقل برسانيم.

وي با بيان اينكه بحث بدحجابي و ناهنجاري‌هاي رفتاري كه خلاف فرهنگ عمومي و ديني كشور است معالجه شود گفت: اصل اين موضوع ريشه در باورهاي افراد دارد و براي رفع آن بايد كار فرهنگي انجام شود.

فرمانده نيروي انتظامي با بيان اينكه دو نوع برخورد در رابطه با بحث بدحجابي وجود دارد، گفت: يكي از آنها بحث ايجابي است كه به رسانه‌ها، صدا و سيما، آموزش و پرورش، وزارت ارشاد و ساير دستگاه‌هاي فرهنگي مرتبط مي‌شود. اما در حوزه پليس همان‌طور كه وقتي راننده‌اي از چراغ قرمز عبور مي‌كند نمي‌تواند مامور او را نگهدارد و با تذكر به او بگويد كارش زشت است، در اين مورد نيز اين گونه است و بالاخره در مواردي بايد برخورد داشته باشيم. حتي در سطح حداقلي.

احمدي‌مقدم در مورد گشت ارشاد با بيان اينكه ناجا در اوقات مختلف ناگزير به انجام اين طرح است گفت: اين طرح مطلوب ما نيست اما گاهي مجبور مي‌شويم در برابر فردي كه مورد تذكر قرار مي‌گيرد و نسبت به اين تذكر بي‌توجهي و بعضا با مامور ما نيز درگير مي‌شود واحدي را قرار دهيم كه با وي برخورد كند حالا با هر اسمي مانند گشت انتظامي يا گشت ارشاد.

احمدي‌مقدم همچنين در خصوص انتقادهايي كه پيرامون اين طرح مطرح مي‌شود،‌ مسئله حجاب را مسئله‌اي دو طرفه برشمرد و گفت:‌در ميان اين دو طرف نيروي انتظامي در حال كشش است.

فرمانده ناجا ادامه داد:‌ بخشي از جامعه كه سر و صداي زيادي هم دارد و در بيان انتقادات خود از رسانه‌هايشان استفاده مي‌كنند به طور مطلق يا نسبي با اين طرح مخالفند اما بخش بزرگتري مخالف بي‌تحركي ناجا در اين حوزه هستند.

وي با بيان اينكه در مواقعي كه ما مسامحه مي‌كنيم حملات به پليس زياد مي‌شود گفت: به عنوان مثال اگر ما در برخي از جاها حضور نداشته باشيم عده‌اي مطرح مي‌كنند كه تفرجگاه‌ها و دريا به هم خورد، به سينما نمي‌توان رفت و رستوران‌ها به پاتوق عشاق تبديل شده و خانواده‌ها ديگر در اين مناطق احساس امنيت نمي‌كنند.

به گفته احمدي‌مقدم ناجا بايد بين اين دو گروه مديريت داشته باشد و در اين ميان قانون را نيز رعايت كند.

مفهوم كار فرهنگي اين نيست كه ساير جاها تعطيل شود
به گزارش ايسنا احمدي‌مقدم با بيان اينكه من دست كساني كه مدعي كار فرهنگي هستند را مي‌بوسم گفت: البته مفهوم كار فرهنگي اين نيست كه با انجام آن ديگر اقدامات تعطيل شود.

وي با بيان اينكه گشت‌هاي معروف به ارشاد با جرايم ديگري نظير مزاحمت براي نواميس، آلودگي صوتي و ... برخورد مي‌كنند گفت: البته در برخورد با خانم‌ها بايد خانم‌ها حضور داشته باشند اما در مواقعي مامور خانم وجود ندارد يا درگيري ميان آنان رخ مي‌دهد كه در اين حالت مامور مرد وارد مداخله در كار مي‌شود.

به گفته فرمانده نيروي انتظامي به طور كلي اين كار مطلوب ما نيست و پليس از روي اكراه در اين حوزه مشغول است و ما علاقمند نيستم با فردي برخورد يا او را تحقير كنيم اما در جاهايي بايد ورود پيدا كنيم.

فرمانده ناجا با اشاره به تصويب قانون عفاف و حجاب در گذشته اظهار كرد: خوشبختانه در حال حاضر ساز و كاري اجراي اين قانون تشكيل شده و با حضور نهادهاي متولي كه ناجا نيز جزو آنهاست جلساتي در اين زمينه برگزار شد و در اين جلسات افراد مشغول بررسي و ارزيابي و نوسازي تاكتيك‌ها هستند چرا كه اين قانون در حدود هشت سال پيش نوشته شده و نياز به نوسازي در آن ديده مي‌شود كه انشالله طي دو سه ماه آينده شاهد يك نوسازي در روش‌ها خواهيم بود.

اين خبر تكميل مي‌شود.
کد مطلب: 8800
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *