۰
دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۸:۱۰

مالکیت ایران بر جزایر سه‌گانه خدشه‌ناپذیر است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، بیانیه ضد ‌ایرانی اتحادیه عرب درباره اعلام حمایت از مواضع امارات درباره جزایر سه گانه ایرانی را محکوم کرد و گفت: این اقدامات نشانه استیصال آمریکا و متحدانش در برابر ایران است.
مهدی دواتگری در گفت‌وگو با خانه ملت، ضمن محکوم کردن بیانیه ضد ‌ایرانی اتحادیه عرب درباره اعلام حمایت از مواضع دولت امارات نسبت به جزایر سه گانه ایرانی، گفت: این ادعا‌ها تازگی ندارد و آمریکا و متحدانش از روی استیصال مواضع ضد ایرانی اتخاذ می‌کنند.
نماینده مردم مراغه و عجب‌شیر در مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: جزایر سه‌گانه جز جدا‌نشدنی خاک ایران است که بر اساس توافقات دوجانبه ایران و امارات قبل از پیروزی انقلاب، مالکیت ایران بر این جزایر دایمی شد و جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه در مورد تمامیت ارضی خود با کشوری مذاکره نمی‌کند.
وی افزود: در ماه‌های اخیر شاهد افزایش تحرکات ضد ایرانی دشمنان ایران همچون بیانیه اتحادیه عرب، نشست وزیران شورای همکاری خلیج فارس با آمریکا، خارج کردن نام گروهک تروریستی منافقین از لیست سیاه تروریسم، اظهارات ضد ایرانی مقامات امارات و بحرین در مجمع عمومی سازمان ملل و ... هستیم که این تحرکات نشان‌دهنده دامن زدن به پروژه ایران هراسی است.
دواتگری، با یادآوری این که در این قطعنامه مانور‌های نظامی ایران در جزایر سه گانه محکوم شده است، گفت: جمهوری اسلامی ایران توان نظامی و دفاعی بالایی دارد و با اقتدار از مواضع خود در برابر تهدید‌ها و تحرکات دشمنان دفاع می‌کند.
وی درباره درخواست امارات از ایران برای مطرح کردن این مساله در دادگاه بین‌المللی لاهه تصریح کرد: طرح دعوی در لاهه و مجامع حقوقی بین‌الملل مستلزم توافق طرفین است و بر این اساس جمهوری اسلامی ایران اعتقادی به مناقشه درباره جزایر سه‌گانه ندارد چون آن جزایر را جزیی از خاک ایران می‌داند، بنا‌بر‌این ادعای امارات از نظر حقوقی قابل طرح در دعاوی بین‌المللی نیست.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گفت: از وزارت خارجه انتظار داریم در مقابل رفتار‌های مداخله‌جویانه کشور‌های منطقه واکنش مناسبی ارائه دهد و با احضار سفرای کشور‌های امضا کننده بیانیه، از حیثیت مردم و ایران اسلامی دفاع کند.
وزیران خارجه اتحادیه عرب در نشست اضطراری با صدور بیانیه ای از مواضع دولت امارات درباره جزایر سه گانه اعلام حمایت کردند و در این بیانیه همچنین محکومیت سفر محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران به جزیره ابو‌موسی به عنوان نقض حاکمیت دولت امارات بر جزایر سه گانه مورد بررسی قرار گرفت.
کد مطلب: 9010
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *