۰
شنبه ۶ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۴۹

73 هزار نفر از خطرات مین آگاه شدند

معاون برنامه ریزی و آموزش تخصصی سازمان امداد و نجات از ارائه آموزش آگاهی از خطرات مین و مهمات منفجره نشده باقیمانده از جنگ به 73 هزار نفر از روستائیان، عشایر، کاروان راهیان نور، دانش آموزان و اتباع خارجی در سه ماه نخست امسال خبر داد.
معاون برنامه ریزی و آموزش تخصصی سازمان امداد و نجات از ارائه آموزش آگاهی از خطرات مین و مهمات منفجره نشده باقیمانده از جنگ به 73 هزار نفر از روستائیان، عشایر، کاروان راهیان نور، دانش آموزان و اتباع خارجی در سه ماه نخست امسال خبر داد.
به گزارش ایرنا، احمد سلطانی افزود: این تعداد از جامعه فراگیران، این آموزش ها را در 6 استان مجری برگزاری طرح (آموزش آگاهی از خطرات مین و مهمات منفجره نشده باقیمانده از جنگ) شامل استان های ایلام، کرمانشاه، آذربایجان غربی، کردستان، خوزستان و خراسان رضوی (مرز دوغارون) به تفکیک بزرگسالان زن و مرد (70 هزار و 584 نفر) و کودکان دختر و پسر (دو هزار و 784) فرا گرفته اند. 
وی گفت: مین و دیگر مهمات عمل نکرده و باقیمانده از جنگ می تواند میزان خطر را برای افرادی که در مناطق جنگی و مرزی زندگی می کنند یا برای افرادی که برای امدادرسانی در حوادث مختلف به این مناطق عزیمت می کنند تا حدی زیادی افزایش دهد.
وی اظهار داشت: یکی از بزرگترین ماموریت‌ های سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر، نگاه انساندوستانه به کاهش خطرات مین و مواد منفجره باقیمانده از جنگ در پی تفاهمنامه دو جانبه بین کمیته بین المللی صلیب سرخ و سازمان امداد و نجات هلال احمر است.
معاون برنامه ریزی و آموزش تخصصی سازمان امداد و نجات گفت: گروه هدف و جامعه فراگیران این آموزش‌ ها مردم، به خصوص روستاییان مناطق مرزنشین، عشایر، کاروان ‌های زیارتی راهیان نور و اتباع خروجی از مرزهای شرقی و غربی جمهوری اسلامی ایران به افغانستان و عراق هستند.
وی توضیح داد: این آموزش های آگاهی بخشی با نصب تابلوهای آموزشی و هشدار دهنده در مسیر عبور و مرور این افراد در مناطق مرزی به ویژه اتباع خروجی افغان از مرز دوغارون (در فاصله 18 کیلومتری شهر تایباد استان خراسان رضوی) با چاپ دفترچه های ایمنی، پوستر، بروشور، بنر، تقویم های جیبی و رسانه های صوتی و تصویری انجام می شود.
سلطانی ادامه داد: همه اتباع افغان که از مرز دوغارون به مقصد افغانستان خارج می شوند، در این کلاس ها شرکت کرده و آموزش خطرات مین و مواد منفجره باقیمانده از جنگ را می بینند.
سلطانی اظهار داشت: این آموزش های بشردوستانه به منظور آگاهی بخشی به مهاجران بازگشتی به کشور افغانستان در خصوص مین های ضد نفر و تله های انفجاری که به عنوان میراث تلخ و سربازانی خاموش باقیمانده از جنگ های افغانستان در مسیرهای ورودی این کشور به ویژه در ارتفاعات کوهستانی و سخت گذر به جای مانده است، ارائه می شود.
وی هدف کلی ارائه این آموزش های انساندوستانه را کاهش تلفات ناشی از انفجار مین و مواد منفجر نشده باقیمانده از جنگ هشت ساله در مناطق مرزی استان های ایلام، کرمانشاه، آذربایجان غربی، کردستان، خوزستان دانست.
معاون سازمان امداد و نجات تصریح کرد: آموزش کودکان (دختران و پسران دانش آموز) به عنوان گروهی از افراد که در معرض آسیب های جدی تر هستند. آموزش رفتارهای صحیح به روستائیان، آموزش آشنایی با علائم مناطق پر خطر و نشانه های خطر و انواع صدمات مواد منفجر نشده و پیامدهای آنها به عشایر، زائران اعزامی که در قالب کاروان های راهیان نور به مناطق عملیاتی (جنوب و شمال غرب) می روند و در مجموع تغییر رفتار اتباع خروجی از کشورمان در رویارویی با این میراث شوم باقیمانده از جنگ از اهداف اختصاصی این آموزش هاست.
معاون برنامه ریزی و آموزش تخصصی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در ادامه آگاه سازی و اطلاع رسانی صحیح به مردم مناطق مرزی درگیر با این مخاطرات را کم هزینه ترین و موثرترین اقدام برای جلوگیری از اتفاقات این بخش خواند و بر آن تاکید کرد.
وی یادآور شد: برای جلوگیری از آسیب های ناشی از انفجار مین و مواد منفجره نشده باقیمانده از جنگ در مناطق آلوده و پیشگیری از آن به آگاه سازی گروه های در معرض خطر نیاز داریم؛ چرا که بیشتر قربانیان مین در ایران را افراد کم سن و سال، بی سواد و کم سواد ساکن در مناطق مرزی ثبت و گزارش کرده اند.
سلطانی گفت: انفجار مین و کشته و مجروح شدن برخی از افراد در مناطق آلوده به مین و مهمات منفجره نشده باقیمانده از جنگ یکی از چالش های اجتماعی و امنیتی در کشور است و توجه بیشتر سازمان های بشردوستانه به آموزش «آگاهی از خطرات مین و مهمات منفجره نشده باقیمانده از جنگ» به گروه های در معرض آسیب یک ضرورت است.
وی گفت: باید آموزش های وجود خطرات مواد منفجر نشده، آشنایی با علایم مناطق خطرناک و چگونگی رفتار اصولی با آنها، آشنایی با صدمات مواد منفجر نشده و پیامدهای آنها، شناخت ارگانها و سازمانهای ذیربط و اطلاع رسانی به مردم و مسئولان مناطق مرزی در هنگام مواجه با مین و مواد منفجر نشده باقیمانده از جنگ را در اولویت آگاه سازی و آگاهی بخشی قرار دهیم.
«بنا بر تحقیقات موجود ایران، دومین کشور آلوده به مین در دنیا است و در این میان استان های کردستان، خوزستان، آذربایجان غربی، ایلام و کرمانشاه آلوده به مین و مهمات عمل نکرده هستند.»
طبق اطلاعات ارزیابی شده از گروه های امدادرسان، حداقل صدمه ای که انسان از این مصنوعات بشری می بیند قطع ،«پاها» و «دستها» است و آسیب بعدی به «چشم ها» است.
در 8 سال دفاع مقدس بیش از 20 میلیون انواع مین و مواد منفجره در مساحتی حدود 42 هزار کیلومتر مربع در اراضی پنج استان آذربایجان غربی، کردستان، ایلام، کرمانشاه و خوزستان از سوی رژیم بعثی صدام پراکنده شد.
مین های باقیمانده از جنگ ها نه تنها قاتل جان بشر هستند بلکه آسیب های جبران ناپذیری را به محیط زیست و حیات وحش وارد می کنند. 
کد مطلب: 91189
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *