۰
شنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۵۶

ردپای فامیل وزیر در جنجال چاوشی

محسن چاووشی خواننده پاپ اهل خرمشهر این روزها در فضای مجازی دوباره حاشیه‌ساز شده است.
محسن چاووشی خواننده پاپ اهل خرمشهر این روزها در فضای مجازی دوباره حاشیه‌ساز شده است.
داستان از آنجا شروع می‌شود که این خواننده، با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود در روز 17 مردادماه، دوباره خبر اول رسانه‌ها شد. وی اعلام کرده اگر مجوزهای انتشار آلبوم جدیدش با عنوان «ابراهیم» تا روز 20 مرداد صادر نشود، آن را به‌طور مستقل منتشر خواهد کرد.

متن تهدیدآمیز وی به شرح ذیل است:
«با سلام؛
در ابتدای فعالیتم بعد از 6 سال تلاش برای دریافت مجوز و فعالیت به‌صورت رسمی در چهارچوب معیّن، همیشه تلاش کرده‌ام در اصول و قوانین، حالا یا موافق یا بعضاً مخالف سلایق شخصی‌ام‌ جهت احترام قدم بردارم اما حالا...
من از مفصل این نکته مجملی گفتم
تو خود حدیث مفصل بخوان ازین مجمل
نظر به پیگیری‌های مکرر تهیه‌کننده و مدیر اجرایی آلبوم «ابراهیم» تا این لحظه موفق به دریافت مجوز از وزارت محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی نشدیم.
با توجه به وقفه طولانی مدت و احترام به مخاطبینم و جهت دل‌گرمی این روزهای سخت به اتفاق تهیه‌کننده تصمیم به انتشار آلبوم در مردادماه گرفتیم.
بدیهی است که تا تاریخ 20 مردادماه مثل 9 ماه پیش منتظر می‌مانیم، در غیر این صورت با احترام تقدیم خواهد شد.
شایان ذکر است آلبوم دارای کپی‌رایت بین‌المللی است و قوانین حق و حقوق مؤلفین و مصنفین رعایت خواهد شد.
من غریبم و غریب را کاروانسرا لایق است..... »

** پنج قطعه اصلاحیه خورد
ابوالفضل صادقی‌نژاد، مدیر شورای ارزشیابی و نظارت دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره این مسأله و حواشی به‌وجود آمده، در یک مصاحبه ‌عنوان کرد: پس از ثبت آلبوم «ابراهیم» طبق روال اداری و قانونی روز 18 مردادماه این آثار را به شورای شعر و ترانه دفتر موسیقی ارسال کردیم که پس از بررسی 2 قطعه تأیید و پنج قطعه نیز اصلاحیه خورد.
وی در ادامه افزود: اما پس از اعلام این موضوع به مؤسسه ارسال کننده آلبوم، تاکنون هیچ اقدامی برای اصلاحیه موارد یاد شده انجام نگرفته، بنابراین اگر 90 ماه هم این موضوع از سوی مؤسسه تولیدکننده آلبوم راکد بماند، دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوزی به این آلبوم نمی‌دهد. زیرا پرونده هنوز به‌طور کامل تأیید نشده است.»

** فامیل وزیر احمدی‌نژاد چه می‌کند؟
نکته جالب درباره آلبوم «ابراهیم» حضور اسم سیدهادی حسینی به‌عنوان تهیه‌کننده است. کمتر کسی است که بداند حسینی، برادرزاده سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد دولت احمدی‌نژاد است. حسینی پیش از این تهیه‌کنندگی آلبوم «امیر بی‌گزند» را برعهده داشت و تجربه موفق همکاری او در آن آلبوم باعث شد چاوشی آلبوم جدید خود را به این فرد واگذار کند. حسینی پیش از این نیز در برخی پروژه‌های فرهنگی به ‌صورت پشت ‌پرده حضور داشته و سرمایه‌گذاری کرده است. او در پاسخ به اینکه نسبتش با وزیر دولت احمدی‌نژاد چه تأثیری در این جنجال‌ها دارد به «ایرنا» می‌گوید: من در وزارت ارشاد آدم شناخته شده‌ای نیستم و آنجا کسی نمی‌داند که من برادرزاده وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی هستم که بخواهند برایم مشکل‌تراشی کنند.

**خواننده حرفه‌ای و پرحاشیه این سال‌های موسیقی پاپ
این در حالی است که این قاعده مشمول همه آلبوم‌های منتشرشده می‌شود و شورای شعر و موسیقی ترانه به بررسی قطعات هر آلبومی می‌پردازد.
دفتر اداره کل موسیقی در پاسخ به «ایرنا» درباره حرکت اعتراضی چاوشی می‌گوید: «این خواننده تاکنون هیچ عکس‌العملی به این اصلاحات نداشته و بدون هیچ مراجعه و یا بیان اعتراضی به این دفتر در صفحه اینستاگرامش مطالبی همراه با تهدید و گلایه منتشر کرده است.»
یکی از مدیران موسیقی که مایل نبود نامش منتشر شود درباره حرکت چاوشی می‌گوید: آقای چاوشی برای خودش جایگاهی را متصور شده است و به‌دلیل همین تصور نمی‌خواهد تن به قانون بدهد.
محسن چاووشی نزدیک به 15 سال است فعالیت حرفه‌ای می‌کند و در کارنامه خود همکاری‌های بسیاری با هنرمندان سرشناس کشور داشته است. در سال 1385 با داریوش مهرجویی همکاری داشت و خواننده و آهنگساز فیلم «سنتوری» شد. این همراهی به محبوبیت و معروفیت بیشتر و دوباره وی در میان مردم منجر شد.

قوانین برای همه وضع شده است
به هرحال، محسن چاووشی هر چقدر هم در میان مردم محبوب و مطرح باشد، باید به این نکته توجه کند که قوانین موسیقی برای همه هنرمندان در کشور به یک صورت است. این قانون برای همه بزرگان موسیقی و همه سبک‌های این هنر از شجریان تا شهرام ناظری در موسیقی سنتی و رضا صادقی و محسن یگانه در موسیقی پاپ وضع شده است و هیچ کسی هم به هر دلیلی نمی‌تواند از این قانون چشم‌پوشی کند.
کد مطلب: 92059
برچسب ها: موسیقی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *