۰
شنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۰۵

روادید "ابریشم" آسیایی رقیب شنگن اروپایی

شورای گردشگری کشورهای مستقل همسود برای توسعه گردشگری جاده ابریشم، طرح راه اندازی «روادید ابریشم» مشابه روادید کشورهای اروپایی (شِنگِن) را برای کشورهای آسیای میانه پیشنهاد داد.
شورای گردشگری کشورهای مستقل همسود برای توسعه گردشگری جاده ابریشم، طرح راه اندازی «روادید ابریشم» مشابه روادید کشورهای اروپایی (شِنگِن) را برای کشورهای آسیای میانه پیشنهاد داد.
به گزارش روز شنبه ایرنا ، ماینورا موزامدیوا، رئیس کمیته گردشگری وزارت فرهنگ و ورزش قزاقستان دیروز بعد از برگزاری جلسه این شورا در دوشنبه پایتخت تاجیکستان در گفت و گو با رسانه ها گفت: این طرح توسط خود وی پیشنهاد شد و تاکنون علاوه بر اقدامات امکان سنجی، پیشرفت های قابل ملاحظه ای نیز برای اجرایی کردن این طرح صورت رفته است.
وی تصریح کرد: براساس این طرح، یک گردشگر بین المللی بعد از دریافت این روادید مجاز خواهد بود آزادانه به هر یک از کشورهای آسیای مرکزی که در حوزه 'جاده ابریشم' قرار می گیرند، سفر کند.
موزامدیوا افزود: قزاقستان به عنوان کشور پیشنهاد دهنده این طرح تاکنون اقداماتی را برای اجرایی کردن محدود این طرح میان قزاقستان و ازبکستان تا پایان امسال (میلادی) انجام داده است و منتظر پاسخ تاشکند است تا در مرحله نخست این طرح میان همین دو کشور آغاز و بعد به کشورهای دیگر آسیای مرکزی، قفقاز و دیگر کشورهای آسیایی و حتی شرق اروپا گسترش و تسری یابد.
براساس این گزارش، نعمان عبدوالغور زاده، رئیس کمیته توسعه گردشگری تاجیکستان نیز به عنوان میزبان این نشست اظهار داشت: کشورش براساس توافق قبلی با دیگر کشورهای آسیای مرکزی در حال بررسی این پیشنهاد است تا هرچه زودتر به طرح راه اندازی 'روادید ابریشم' بپیوندد.
به گفته این مقام تاجیکی، شورای گردشگری کشورهای مستقل همسود قرار است موضوع راه اندازی این روادید واحد میان کشورهای آسیای مرکزی را در نشست 2019 این شورا در سمرقند نهایی کنند.
به گزارش ایرنا، پیش از قزاقستان، ازبکستان و تاجیکستان، کشور بلاروس به عنوان عضو دیگر اتحادیه کشورهای مستقل همسود اقدامات گسترده ای را برای توسعه گردشگری 'جاده ابریشم' در این اتحادیه انجام داده است.
ابوالقاسم مختاریان، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مینسک گفت: ، دولت بلاروس در همین راستا اقدامات زیادی صورت داده است از جمله در یک اقدام مشترک با دولت چین و صرفا برای توسعه گردشگری جاده ابریشم، از قبل روادید سفر یک ماهه میان دو کشور را لغو کرد تا زمینه برای توسعه کسب و کار در حوزه گردشگری جاده ابریشم را فراهم آورده باشد.
وی در گفت و گو با ایرنا از ساخت یک پارک صنعتی مشترک میان چین و بلاروس برای احیای جاده ابریشم خبر داد و افزود: 'اگرچه دولت مینسک با تاکید بر ایجاد نوار اقتصادی جاده ابریشم به توسعه زیرساخت های اقتصادی و گردشگری بلاروس می اندیشد اما همانگونه که الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری این کشور پیشتر تاکید کرده بود بلاروس نمی تواند به سبب سابقه فرهنگ شرقی شهروندان خود، از تعامل فرهنگی و اقتصادی با کشورهای شرقی چشم بپوشد، چرا که بخوبی می داند نتیجه احیای این طرح تاریخی، قطعا برد-برد برای همه کشورهای مسیر جاده ابریشم سابق و یا طرح 'یک کمربند، یک جاده' جدید چین خواهد بود'.
مختاریان همچنین از برگزاری نمایشگاه عکاسی 'جاده عظیم ابریشم' طی هفته گذشته در خانه دوستی در مینسک خبر داد و گفت: 'دولت بلاروس مدت ها است که با امضای چندین قرارداد با دولت چین از جمله برای توسعه راه آهن سراسری از چین به اروپا، تلاش می کند مینسک را به عنوان یک درگاه حمل و نقل تجاری قوی با امکانات به روز و یک سیستم امن برای محمولات برای احیای جاده ابریشم سابق به جهان معرفی کند.
اتحادیه کشورهای مستقل همسود یا کشورهای مستقل مشترک‌المنافع (به اختصار C.I.S.) اتحادیه‌ای شامل برخی از جمهوری‌های مستقل اتحاد جماهیر شوروی سابق است که در دسامبر 1991 توسط رهبران روسیه، بلاروس و اوکراین در مینسک بلاروس شکل گرفت.
اگرچه مرکز اصلی این اتحادیه مینسک قرار دارد اما نشست های آن در کاخ تاوری در سن پترزبورگ روسیه برگزار می‌شود.
گرجستان در سال 1993 به این اتحادیه پیوست که امروزه 8 عضو دارد، اما همواره تلاش کرد خود را از این اتحادیه دور نگه دارد و سرانجام پس از جنگ اوت 2008 در منطقه اوستیای جنوبی و دخالت روسیه در این جنگ، از آن خارج شد.
همین جنگ موجب شد تا مجلس اوکراین نیز رای به خروج این کشور از این اتحاده شود.
البته از فوریه 2006 کشور قزاقستان نیز در نشست های وزرای دفاع این اتحادیه شرکت نمی‌کند و ترکمنستان نیز از سال 2005 عضو جانبی به حساب می‌آید.
اهداف این اتحادیه، سعی در بازسازی فضای اقتصادی و امنیت کشورهای پیشین اتحاد جماهیر شوروی سابق است.
کد مطلب: 92061
برچسب ها: آسیا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *