۰
شنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۵۳

بررسی ایجاد شعب دیگر بهشت‌زهرا

رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران از امکان سنجی برای تعیین بهشت زهرا(س) جدید خبر داد.
رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران از امکان سنجی برای تعیین بهشت زهرا(س) جدید خبر داد.
به‌ گزارش ‌ایسنا، زهرا صدراعظم نوری، در اولین نشست خبری خود  که به منظور تشریح عملکرد یک ساله کمیسیون "سلامت، محیط زیست و خدمات شهری" برگزار شد، از انجام مطالعات و امکان سنجی برای ایجاد قبرستان در شرق و غرب تهران خبر داد و گفت: بهشت زهرا هم ظرفیتی دارد و حتما باید ظرفیت افزایش یابد.
وی با بیان اینکه جلسه‌ای با مسوولان سازمان بهشت زهرا(س) داشتیم تا زمینه‌های توسعه بهشت زهرا بررسی شود گفت: البته قسمتهایی در خود بهشت زهرا توسعه داده شد اما کافی نیست.
صدراعظم نوری ادامه داد: دو سه نقطه در شرق و غرب تهران برای ایجاد شعب دیگر بهشت زهرا امکان سنجی شده است اما هنوز مطالعات و امکان سنجی تمام نشده است و به همین دلیل نمی‌توانم نام مناطق را اعلام کنم.
اینکه می‌گویند اعضای شورا جایگزین افشانی را هم انتخاب کرده‌اند، شایعه است
وی در مورد سرانجام ماندن یا رفتن شهردار تهران گفت: شورای شهر به عنوان یک نهاد مردمی باید به قانون احترام بگذارد و ما تابع قانون و مصوبات هستیم.

وی افرود: شهردار تهران خود را بازخرید کرده و حقوق بگیر دولت نیست اما اگر با وجود این شرایط شهردار تهران شامل این قانون شود تابع قانون هستیم هرچندکه ترجیح ما این است که شهردار باقی بماند و به وظایف خود عمل کند اما اگر "افشانی" مشمول قانون شود به فکر جایگزین می‌افتیم.

وی ادامه داد: در جلسه هم اندیشی هفته جاری به این موضوع اشاره می‌شود و تصمیم گیری می‌کنیم اما اینکه می‌گویند اعضای شورا جایگزین افشانی را هم انتخاب کرده‌اند، شایعه است.
 
وی با اشاره به این که در یک سال اخیر این کمیسیون ۷۶ جلسه برگزار کرده است و ۸۲ طرح و لایحه نیز بررسی شده است، گفت‌: یکی از مهم‌ترین اقدامات کمیسیون در حوزه صیانت و حفاظت از فضای سبز و باغات بود که در همین راستا کمیسیون ماده "هفت" را تقویت کرده‌ایم و در مناطق ۲۲ گانه این کمیسیون به قدری فعال شده است که در حال‌ حاضر پرونده در صف بررسی نداریم.
جرایم قطع درختان بر اساس آثار اکولوژیک درختان مشخص می‌شود
وی با بیان این که مرتبا پرونده‌ها را رصد می‌کنیم تا پرونده جدیدی در حوزه تخریب باغات وجود نداشته باشد، ادامه‌ داد: در صدد آن هستیم که جرایم قطع درختان را بر اساس آثار اکولوژیک درختان مشخص کنیم چرا که معتقدیم آثار مختلف قطع یک درخت باید بررسی شود تا جرایم بازدارنده شود.
درآمد ۸۱ میلیاردی شهرداری از محل تخریب باغات 
رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با اشاره به این که ۸۱ میلیارد تومان درآمدزایی شهرداری از محل شرایط جرایم فضای سبز بوده است که توانستیم با ۵۰ درصد این رقم دو باغ را در مناطق مختلف تملک کنیم، گفت‌: در پنج ماهه نخست امسال از محل تخریب باغات ۸۱ میلیارد تومان درآمد نصیب شهرداری تهران شده است.
آب تهران سالم و باکیفیت است
وی با اشاره به این که امسال گزارشی از آزار سفید بالک‌ها نداشته‌ایم، خاطر نشان کرد: آب مصرفی در تهران سالم و با کیفیت است هر چند که ممکن است در مناطقی ایراداتی وجود داشته باشد ، اما مشکلی در شبکه آبرسانی وجود ندارد.
نوری ادامه‌ داد: در صدد آن هستیم که در ۳۷۴ نقطه از تهران شبکه آبرسانی اضطراری را با  کمک آبفا ایجاد کنیم، بیان‌ کرد: این مخازن آب اضطراری از طریق پرداخت هزینه مردمی از راه قبوض آب ذیل دو تبصره قانونی امکان پذیر است.
به گفته رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران رینگ آب شهر تهران نیز تکمیل می‌شود.
وی با اشاره به این که شناسایی مناطق و ساختمان‌های ناایمن توسط سازمان آتش نشانی ادامه‌ دارد، گفت‌: سازمان آتش نشانی ۱۰ هزار پلاک در شهر تهران شناسایی کرده است که باید این ساختمان‌های ناایمن، ایمن سازی شوند.
پلمب ساختمانهای ناایمن
نوری با بیان این که قوه قضاییه نیز در این خصوص همکاری خوبی با شهرداری تهران داشته است، افزود: با همکاری مقام قضایی مالکانی که نسبت به ایمن سازی ساختمان‌هایشان اقدام نکنند پلمب خواهد شد.
برخی زباله‌ها مستقیما از اتاق عمل بیرون می آیند
رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در ادامه درباره وضعیت پسماند در شهر تهران، خاطر نشان کرد: در قانون مدیریت پسماند مصوب سال ۹۳ مسئولیت جمع‌آوری زباله‌های عادی بر عهده شهرداری است، اما مابقی پسماندهای خاص همچون زباله‌های صنعتی و بیمارستانی باید توسط تولید کننده، سالم سازی و بعد توسط شهرداری جمع‌آوری شود.
نوری با اشاره به این که تعدادی از بیمارستان‌ها اقدامات موثری در رابطه با سالم سازی زباله‌های‌شان انجام داده‌اند ، گفت‌: با این حال در همه جا کار درست پیش نمی‌رود و باید دستگاه‌های ذیربط یعنی وزارت بهداشت، به مشکلات رسیدگی کنند.
وی در خصوص سخنان یکی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران مبنی بر انکار کشف نسوج بدن در زباله‌ها، بیان‌ کرد: هر کسی پاسخگوی نظرات خود است، اما ممکن است برخی از واحدهای کوچک بیمارستانی کار خود را به درستی انجام ندهند.
رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در ادامه‌ و با اشاره به این که باید وزارت بهداشت نظارت هر چه بیشتری داشته باشد و با متخلفان برخورد کند، گفت‌: مراکز درمانی وظیفه بی‌خطر سازی زباله‌ها را باید درست انجام دهند تا شاهد این گونه مشکلات نباشیم، اما شاهد هستیم برخی از زباله‌ها مستقیما از اتاق عمل بیرون می آیند و باید ساماندهی شوند.
دردسرهای مخازن زباله 
وی در مورد مخازن زباله نیز، با بیان این که مخازن زباله امروزه دردسر ساز شده است و رفتار شهروندان را به سمتی سوق داده است که تصور کنند که هر ساعتی می‌توانند زباله‌هایشان را بیرون بگذارند، خاطر نشان کرد: با سازمان پسماند به دنبال آن هستیم که این مخازن جمع‌آوری شده و یکی از گزینه‌ها نیز رفتن این مخازن به زیر زمین است تا موجبات تغییر رفتار در مردم ایجاد شود.
نوری در مورد سد معبر نیز با اشاره به این که یکی از واقعیت‌های شهرهای بزرگ حاشیه نشینی و در پی آن نیز پدیده "سد معبر" و دست فروشی در پی بیکاری و نبود اشتغال است، بیان‌ کرد: بسیاری از مردم برای امرار معاش به بساط گستری روی آورده‌اند و باید این واقعیت را قبول کرد، اما باید ساز و کارهای لازم در این زمینه  فراهم شود تا ایجاد مزاحمت نکند و حتی شاهد بزهکاری و کارهای خلاف نباشیم.  
رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در ادامه با اشاره به این که پیاده روها توسط مناطق و نواحی شهرداری اجاره داده می‌شود، را نمی‌دانیم  ادامه داد: از مردم درخواست می‌شود  که گزارشات خود را ارائه دهند تا بررسی ‌دقیقی در این زمینه  صورت بگیرد.
انتشار قراردادهای سازمان زیباسازی درباره وضعیت بیلبوردهای تبلیغاتی 
نوری در خصوص وضعیت بیلبوردهای سازمان زیباسازی نیز، گفت‌: در مورد محتوای تبلیغات بیلبوردهای سازمان زیباسازی بحث داریم، اما سازمان زیباسازی در زمان بررسی بودجه توضیحات لازم را در خصوص اجاره هر فضای تبلیغاتی بر اساس طول، عرض و ارتفاع ارائه کرده است ، اما به دنبال آن هستیم که قراردادهای این سازمان را در راستای شفافیت منتشر کنیم و امیدواریم که تعامل حوزه اجتماعی ، خدمات شهری و زیباسازی به گونه‌ای باشد که جنبه آموزشی نیز داشته باشد.
بنیاد مستضعفان ۴۰ پلاک باغ دارد نه ۱۵ پلاک
وی در مورد تعامل و همکاری شهرداری با بنیاد مستضعفان، گفت‌: بنیاد مستضعفان املاکی را در اختیار داشت که در طول زمان به تجاری، مسکونی و اداری تبدیل شده بود و بخشی از ارزش‌های شهر را از بین برده است.
رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با اشاره به این که جلسه‌ای را با رییس بنیاد مستضعفان داشتیم و این بنیاد اعلام کرد  که حاضر است پانزده پلاک باغ خود را به مساحت حدود ۱۵ هکتار به صورت باغی بگذارد، خاطر نشان کرد: اما کارشناسان ما در حین شناسایی درختان در راستای ایجاد شناسنامه باغات عنوان کردند که بنیاد مستضعفان ۴۰ پلاک باغ دارد نه ۱۵ پلاک و این اختلاف نظر را باید حل کنیم. هر چند که از همین تریبون به دستگاه‌های حقیقی و حقوقی اعلام می‌کنم که دیگر اجازه بارگذاری به شیوه قبلی در باغات را نخواهیم داد و به شیوه قبلی اجازه ساخت و ساز را نمی‌دهیم.
هیچ چمن جدیدی نباید در تهران کاشته شود 
وی در مورد وضعیت فضای سبز تهران نیز با اشاره به این که جلسات مختلفی در خصوص وضعیت فضای سبز داشتیم و معتقدیم باید نوع کاشت گونه‌ها و گیاهان نیز بازنگری شود و گیاهان بومی و کم آب کاشته شود، بیان‌ کرد: یکی از کارهایی که باید مورد نظارت جدی قرار گیرد، بحث عدم کاشت چمن در تهران است که البته ممکن است تخلفاتی را نیز در این حوزه شاهد باشیم که اجتناب ناپذیر است، اما مطلقا چمن جدیدی نباید در تهران کاشته شود و با متخلفان باید برخورد شود و مطمئن باشید که یکی از اقداماتی که در سال دوم انجام می‌دهیم این است که گونه های گیاهی کم آب در پایتخت کاشته شود.
نوری در ادامه‌ با بیان این که برخی‌ها اعلام می‌کنند  که با لغو مصوبه برج باغ درآمد شهرداری به شدت کاهش یافته است، خاطر نشان کرد: باید این را اعلام کنم که قبل از لغو این مصوبه ۲۴۸ پرونده در این خصوص تشکیل شده بود و از ۲۲ اسفند ماه که این مصوبه لغو شد تا نهم اردیبهشت ماه که این مصوبه ابلاغ شد، ۲۵ پرونده جدید تشکیل شده است و از نهم اردیبهشت ماه تا یک هفته‌ قبل نیز ۲۲ پرونده در حوزه باغات شکل گرفت و چندی پیش شهردار تهران نیز به شورای اسلامی شهر تهران نامه‌ای ارسال کرد که وضعیت این پرونده‌ها را تعیین تکلیف کنید.
کد مطلب: 93125
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *