۰
شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۴۵

کاهش چشمگیر مصرف شیرینی و شکلات

دبیر انجمن صنفی صنایع بیسکویت، شیرینی و شکلات از کاهش 30 تا 40 درصدی مصرف این محصولات در بازار داخلی به دلیل افزایش قیمت ها و پایین آمدن توان خرید مردم خبر داد.
دبیر انجمن صنفی صنایع بیسکویت، شیرینی و شکلات از کاهش 30 تا 40 درصدی مصرف این محصولات در بازار داخلی به دلیل افزایش قیمت ها و پایین آمدن توان خرید مردم خبر داد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «جمشید مغازه‌ای» روز شنبه در حاشیه هفدهمین نمایشگاه بین المللی شیرینی و شکلات ایران که در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برپاست، در جمع خبرنگاران افزود: صنعت شیرینی و شکلات سالانه ظرفیت تولید 2 میلیون و 500 هزار تن را دارد اما اکنون سالانه یک میلیون و 600 هزار تن تولید می کند.
وی اظهار داشت: با اینکه نزدیک 800 هزار تن از ظرفیت تولید شیرینی و شکلات در کشور خالی است، شاهد ورود شیرینی و شکلات قاچاق به کشور هستیم.
به گفته وی، براساس آمارها سرانه مصرف شیرینی و شکلات برای هر ایرانی حدود 2 کیلوگرم است.
مغازه ای تصریح کرد: سال گذشته 240 هزار تن انواع شیرینی و شکلات به ارزش 700 میلیون دلار به 66 کشور دنیا از جمله آمریکا صادر شد و بر اساس آمارها در پنج ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته صادرات 2 درصد کاهش یافته است.

** افزایش 30 درصدی قیمت مواد اولیه
دبیر انجمن صنفی شیرینی و شکلات ایران افزود: با توجه به تغییر نرخ ارز، بهای مواد اولیه مورد نیاز این صنعت بین 30 تا 40 درصد افزایش یافته است تا جایی که حتی برای تامین برخی مواد اولیه وارداتی دچار مشکل هستیم.
وی تهیه مواد اولیه تولید و شیوه برگشت ارز و بلاتکلیفی در بخشنامه های روزمره را از دیگر مشکلات این صنعت برشمرد و اظهار داشت: تولیدات این صنعت جزو کالاهای لوکس به شمار می رود بنابراین ارز مورد نیاز تامین مواد اولیه از بازار آزاد یا سامانه نیما تامین می شود.
دبیر انجمن صنفی صنایع بیسکویت، شیرینی و شکلات تصریح کرد: در بورس جهانی اکنون قیمت شکر 300 دلار است یعنی برای ما هر کیلوگرم شکر 2800 تا 3000 تومان تمام می شود درحالی که اکنون صنایع شیرینی شکر با کیفیت را بیش از نرخ فعلی در بازار خریداری می کنند.
مغازه ای از کمبود شیرخشک برای مصرف در این صنعت خبر داد و اظهار داشت: صنعت شیرینی و شکلات اکنون شیرخشک مصرفی خود را از تولیدات داخل تامین می کند در حالی که ما ترجیح می دهیم به دلیل بالا بودن کیفیت و بار میکروبی پایین تر، از شیرخشک خارجی استفاده کنیم.
وی اضافه کرد: پیش از این هرکیلوگرم شیرخشک حدود 12 هزار تومان خریداری می شد که اکنون قیمت این محصول در بازار به 20 هزارتومان رسیده است.
دبیر انجمن صنفی صنایع بیسکویت، شیرینی و شکلات اظهار داشت: افزایش بهای مواد اولیه مورد نیاز این صنعت در حالی انجام شده که ورود موقت شکر، گندم، شیرخشک و روغن برای این صنعت ممنوع شده است.
مغازه ای گفت: اکنون یکی از مشکلات ما در تامین مواد اولیه مورد نیاز همچون شکر، عرضه این محصولات در بورس کالاست، زیرا پول اقلامی چون شکر بدون اینکه از نظر کیفی بررسی شود، پرداخت می شود و ممکن است از لحاظ کیفیت برای مصرف در این صنعت مناسب نباشد.

** تعدد بخشنامه های ارزی، صادرکنندگان شیرینی و شکلات را با مشکل مواجه کرد
مغازه ای گفت: از ابتدای اردیبهشت ماه تاکنون بین 20 تا 25 بخشنامه ارزی به صادرکنندگان ابلاغ شده است که ادامه این روند می تواند سردرگمی صادرکنندگان صنعت شیرینی و شکلات را به دنبال داشته باشد.
وی افزود: صنعت شیرینی و شکلات با مشکل بازگشت ارز حاصل از صادرات مواجه است و به نظر می رسد سپرده گذاری ارزی، بدهی ارزی به بانک، تهاتر ارز با واردات و معرفی به واردکنندگان از طریق سامانه نیما راهکارهای رفع این مشکل باشد.
دبیر انجمن صنفی شیرینی و شکلات ایران تصریح کرد: اکنون 70 درصد ماشین آلات مورد نیاز این صنعت از محل تولیدات داخلی و 30 درصد از محل واردات تامین می شود.
وی اضافه کرد: 420 شرکت داخلی و خارجی در نمایشگاه امسال حضور دارند که از این تعداد سهم شرکت های خارجی 18 شرکت از 25 کشور است.
به گزارش ایرنا، هفدهمین نمایشگاه بین المللی شیرینی و شکلات ایران در 10 سالن و سه بخش شامل محصولات، مواد اولیه و ماشین آلات از امروز در محل دایمی نمایشگاه های بین المللی تهران آغاز به کار کرد و تا 27 شهریور ماه برپاست.
کد مطلب: 93984
برچسب ها: شیرینی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *