۰
چهارشنبه ۴ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۴۸

پنج روز نفس گیر تا ریاست جمهوری عراق

پنج روز مانده تا تعیین شخصیتی مناسبی که بایستی بر کرسی ریاست جمهوری در عراق تکیه بزند، دو رقیب برجسته ریاست جمهوری در دو حزب اتحادیه میهنی و دموکرات کردستان عراق به شدت آستانه رقابت را بالا برده اند.
پنج روز مانده تا تعیین شخصیتی مناسبی که بایستی بر کرسی ریاست جمهوری در عراق تکیه بزند، دو رقیب برجسته ریاست جمهوری در دو حزب اتحادیه میهنی و دموکرات کردستان عراق به شدت آستانه رقابت را بالا برده اند.
به گزارش خبرنگار ایرنا، 'فواد حسین' نامزد حزب دموکرات کردستان عراق و 'برهم صالح' نامزد حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق در روزهای اخیر رایزنی های جداگانه را در بغداد آغاز کرده اند.
در حالی که فواد حسین امروز چهارشنبه با 'هادی العامری' رهبر فراکسیون الفتح دیدار کرده در مقابل برهم صالح عازم نجف اشرف شده و با مقتدا صدر بر سر تصدی پست ریاست جمهوری وارد رایزنی شده است.
به اعتقاد کارشناسان، طرح اسامی نامزدهای مطرح ریاست جمهوری دو حزب دموکرات و اتحادیه میهنی کردستان عراق در روزهای اخیر به صحنه مچ اندازی سیاسی بین دو فراکسیون بزرگ شیعی در پارلمان عراق نیز تبدیل شده است.
در حالی که فراکسیون الفتح (نزدیک به الحشد الشعبی و گروه های مقاومت اسلامی) حمایت اولیه خود را از 'برهم صالح' نامزد حزب اتحادیه میهنی اعلام کرده در مقابل بخشی از سائرون (مورد حمایت مقتداصدر) حمایت ضمنی خود را از 'فواد حسین' نامزد حزب دموکرات کردستان عراق بیان کرده است.
برخلاف گزارش های اولیه که پیش بینی کرده بود فواد حسین به دلیل مواضع واضح خودش و حزب اش در حمایت از همه پرسی جدایی کردستان از عراق در 2017 شانسی برای تصدی پست ریاست جمهوری نداشته باشد اما رقابت دو فراکسیون بزرگ شیعی در پارلمان عملا شانس فواد حسین را نیز بالا برده است.
'رائد فهمی' دبیرکل حزب کمونیست و عضو برجسته فراکسیون سائرون گفته است که نامزد حزب دموکرات کردستان عراق لیاقت پست ریاست جمهوری را دارد.
وی به خبرگزاری وابسته به حزب دموکرات کردستان عراق افزوده است که فواد حسین شانس بالایی برای رسیدن به پست ریاست جمهوری دارد و لیاقت کافی را برای این پست دارد.
فهمی در عین حال خاطرنشان کرده است که فراکسیون سائرون از هیچ یک از نامزدهای ریاست جمهوری جانبداری نمی کند و منتظر است که دو حزب اتحادیه میهنی و دموکرات در خصوص یک نامزد واحد به تفاهم برسند.
عضو جریان سیاسی موسوم به ائتلاف محور ملی وابسته به عرب های سنی (جناح خمیس الخنجر) نیز به این خبرگزاری کردزبان گفته است که ائتلاف محور با قدرت از نامزد حزب دموکرات کردستان برای تصدی پست ریاست جمهوری حمایت می کند.
'مضر الکروی' گفته است که این تصمیم در جلسه اخیر رهبران ائتلاف محور به ریاست 'خمیس الخنجر' اتخاذ شده است.
هنوز مشخص نیست که آیا همه جناح های این ائتلاف سیاسی عرب سنی از نامزدی فواد حسین حمایت کرده اند یا فقط بخشی از جناح ها مانند طیف خمیس الخنجر و اسامه النجیفی از آن حمایت کرده اند.
طیف 'سلیم الجبوری' رییس سابق پارلمان و از جناح های مهم ائتلاف محور ملی اخیرا زمزمه انصراف را از فراکسیون اصلاح (سائرون و حکمت) سر داده است.
این اعتقاد وجود دارد که حزب دموکرات کردستان عراق با استفاده از شرایط موجود به ویژه رقابت شدید بین دو فراکسیون شیعی بر سر تشکیل دولت آینده، نامزد خود را به عنوان گزینه جدید ریاست جمهوری مطرح کرده است تا حتی اگر نتواند این پست را بدست آورد دست کم امتیازاتی را بدست آورد.
با وجود این، اعتقاد شخصیت های سیاسی بر این است که به رغم سوء استفاده هایی که از وضع سیاسی موجود صورت می گیرد اما در نهایت تفاهم های سیاسی در تبیین سرنوشت پست های ریاستی تعیین کننده خواهد بود.
'عامر الفایز' از فراکسیون الفتح (رقیب فراکسیون سائرون) گفته است که تفاهم های سیاسی بین جریان های سیاسی پیروز انتخابات، تعیین کننده شخصیت مناسب برای پست ریاست جمهوری است.
'نوری المالکی' رهبر دولت قانون و 'سید عمار حکیم' رهبر جریان حکمت ملی نیز در دیداری دوجانبه امروز چهارشنبه تاکید کرده اند که وحدت مواضع بین مخالفان سیاسی در تعیین تکلیف نامزد ریاست جمهوری و تسریع تشکیل دولت آینده اثرگذار است.
گزارش ها حاکیست که دو حزب کرد نیز به این باور رسیده اند که باید بر سر نامزد ریاست جمهوری به توافق برسند و در این راستا رایزنی ها را آغاز کرده اند.
'بنکین ریکانی' از اعضای هیات اعزامی حزب دموکرات کردستان عراق برای رایزنی با احزاب در بغداد در اظهاراتی امروز از وجود گفت وگوها با حزب اتحادیه میهنی خبر داده است.
با وجود این به توجه فرصت اندک باقی مانده تا جلسه بعدی پارلمان در 10 مهرماه، به نظر نمی رسد که دو حزب عمده کردستان عراق بر سر نامزد واحد ریاست جمهوری به تفاهم برسند و شاید رای گیری آزاد نمایندگان پارلمان برای نخستین بار در تاریخ عراق بعد از 2003 تا به امروز تعیین کننده رییس جمهور آینده شود.
نامزدهای دیگر پست ریاست جمهوری خارج از دو حزب عمده کردستان عراق نیز بیش از تفاهم سیاسی به نظر می رسد به رای گیری آزاد نمایندگان پارلمان بیشتر علاقمند هستند و شانس خود را در این راستا بیشتر می بینند.
رییس پارلمان عراق پیشتر اعلام کرده بود که 30 نفر برای نامزدی پست ریاست جمهوری ثبت نام کرده اند که برخی از آنها خارج از طیف کردها هستند و این چیزی است که در تاریخ عراق بعد از سقوط رژیم صدام ، بی سابقه بوده است.
برخی شنیده ها حاکیست که حزب اتحادیه میهنی با توجه به مواضع اکثر فراکسیون ها در حمایت از برهم صالح، نسبت به جلسه آینده پارلمان آسوده خاطرتر از حزب دموکرات کردستان عراق و دیگر نامزدها است.
نه تنها فراکسیون الفتح بلکه بخشی از اعضای فراکسیون سائرون (گروه مقتدا صدر) نیز به برهم صالح تمایل پیدا کرده و امروز 'ایمن الشمری' عضو سائرون از جریان صدر متعاقب دیدار صالح با مقتدا صدر در نجف اشرف گفته است که برهم صالح در مقایسه با دیگر نامزدها شانس بیشتری دارد.
الشمری گفته است که منش سیاسی و سوابق برهم صالح نشان می دهند که او یک شخصیت انعطاف پذیر در مقایسه با نامزد حزب دموکرات است و دیدگاه های صالح به گفتمان ملی عراق نزدیکتر است و برای همین شانس بیشتری برای ریاست جمهوری دارد.
اینکه آیا تفاهم سیاسی سرنوشت کرسی خالی ریاست جمهوری را مشخص خواهد کرد یا اینکه تجربه انتخاب رییس پارلمان در انتخاب رییس جمهور نیز تکرار خواهد شد سوالی است که روزهای اندک آینده، به آن پاسخ خواهد داد.
کد مطلب: 94699
برچسب ها: عراق
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *