۰
دوشنبه ۹ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۳۶

کردستان عراق در تلاش برای خروج از انزوا

واشنگتن پست روز یکشنبه گزارش داد: کردستان عراق با برگزاری انتخابات پارلمانی؛ تلاش می کند از رکود و انزوای سیاسی خارج شود.
واشنگتن پست روز یکشنبه گزارش داد: کردستان عراق با برگزاری انتخابات پارلمانی؛ تلاش می کند از رکود و انزوای سیاسی خارج شود.
واشنگتن پست می نویسد:
این نخستین تلاش برای خارج کردن صحنه سیاسی اقلیم کردستان از حالت رکود است. اختلاف نظرها و عقاید ضد و نقیضی که در مورد آینده اقلیم کردستان مطرح شده؛ اجازه نداده است عرصه سیاست این منطقه خودمختار در شمال عراق از رکود خارج شود.
بعد از تعطیلی پارلمان کردستان در سال 2013میلادی این اولین انتخابات این اقلیم بود. منازعات سیاسی داخلی و خطر تهدید از سوی گروه داعش، پارلمان کردستان را به تعطیلی کشانده بود. دعوا بر سر تصاحب قدرت در 'دولت محلی کردستان'، میان دو حزبی بود که خاندان سیاسی کردستان را تشکیل می دهند شامل: 'حزب دمکراتیک کردستان' و 'اتحادیه میهنی کردستان'.
همچنین، بعد از همه پرسی سال گذشته کردستان در مورد استقلال از عراق، این اولین انتخابات این اقلیم بود.
94 درصد کردها به استقلال از عراق رای دادند اما همه پرسی نتوانست حمایت بین المللی کسب کند. بغداد اما بسیار محکم جلوی آن ایستاد. در نتیجه بعد از آن همه پرسی، اقلیم کردستان هم از حیث قلمرو و هم از حیث استقلال اقتصادی به شدت تضعیف شد.
کردها در این انتخابات چندان شور و اشتیاق زیادی برای مشارکت سیاسی از خود نشان ندادند. براساس آمارهای مسئولان برگزاری انتخابات؛ فقط 58 درصد کردها از انتخابات استقبال کرده اند.
همه پرسی استقلال که شکست خورد. قدرت سیاسی هم در دستان دو حزب مسلط منطقه گره خورده است. اکثر کردها از این رکود سیاسی خسته اند.
کردستان عراق وضعیت خودمختاری خود را در سال 1991 بدست آورد. بعد از همه پرسی سال 2017 این منطقه به شدت منزوی شد.
منطقه کردستان عراق واجد ویژگی های خاصی است که در منطقه وجهی متمایز به او می بخشد.
این حکومت؛ به شدت علاقمند به مدرن شدن و توسعه و پیشرفت همه جانبه است و همیشه هم مورد علاقه دیپلماتها و سیاستمداران آمریکایی بوده است.
همه پرسی استقلال 2017 شکست خورد و پیامدهای ناگواری را برای این اقلیم در پی داشت. بعد از همه پرسی اقلیم کردستان منزوی شد.
آمریکا به کردستان هشدار داده بود همه پرسی را برگزار نکند. واشنگتن از اقدامات نظامی و اقتصادی که بغداد بعد از همه پرسی علیه کردستان انجام داد حمایت کرد. سربازان عراقی کنترل استان نفت خیز 'کرکوک' را مجددا بدست گرفتند و انجام سفرهای بین المللی این استان را نیز ممنوع اعلام شد.
بعد از همه پرسی؛ روابط فیمابین کردستان و بغداد توسعه پیدا کرد اما همه پرسی شکاف میان دو حزب حاکم کردستان را بیشتر کرد. درون خود این احزاب هم شکاف هایی ایجاد شد. 'مسعود بارزانی' رییس جمهوری کردستان از مقام خود عزل شد اما همچنان رهبر 'حزب دمکراتیک کردستان' است.
رقابت ها و دشمنی های سیاسی درون این اقلیم شدیدتر و به صحنه سیاست بغداد هم کشیده شد. بغداد از انتخابات ماه مه تاکنون تقلا می کند دولت جدید تشکیل دهد هنوز موفق نشده است.
برای اولین بار از سال 2005 که اولین انتخابات دمکراتیک در عراق برگزار شد، کردها سیاستمداران رقیب را برای احراز پست ریاست جمهوری که به کردها اختصاص دارد معرفی کردند. ریاست جمهوری یک کرسی تشریفاتی است. کردها به طور سنتی از 'حزب اتحادیه میهنی کردستان' فردی را برای احزار ریاست جمهوری معرفی می کنند. اما امسال وضعیت فرق می کند. 'حزب دمکراتیک کردستان' اصرار داشت که او باید کاندیدای خود را برای این مقام معرفی کند.
طبق یک نظام غیررسمی تقسیم قدرت؛ در عراق پست ریاست جمهوری به کردها؛ نخست وزیری به شیعیان و ریاست پارلمان به سنی ها اختصاص دارد.
مشکلات اقتصادی و محدود شدن فضا برای ابراز عقیده سیاسی؛ مردم را در این اقلیم از حاکمان آزرده خاطر کرده است و سیاستمداران در فکر آن هستند که با هم ائتلاف کنند.
از سال 2014 همزمان با افزایش خطر داعش رهبران کردستان به جای رسیدگی به مشکلات اقتصادی، با بهانه مبارزه با داعش؛ مردم را پشت سر خود متحد کردند. تاکید آنها بر این بود که کردستان پذیرای صدها هزار عراقی است که از شر داعش فرار کرده و به این اقلیم پناه اورده اند.
انتخابات سراسری عراق و اختلافات دو حزب حاکم بر سر معرفی کاندیدا برای احراز پست ریاست جمهوری بغداد؛ اختلافات سیاسی کردستان را عمیق تر کرد.
حزب میهنی کردستان خواهان روابطی بهتر با بغداد است و معتقد است که از این طریق می توان ثروت منطقه را افزایش داد. اما حزب دمکرات کردستان خواهان استقلال کردستان است و می گوید که استقلال؛ دستان این اقلیم را در توزیع ثروت و دعواهای امنیتی با دولت بغداد قوی تر می کند.
رقابت های سیاسی در بغداد بر سر پست ریاست جمهوری، مردم کردستان را نسبت به بهتر شدن شرایط سیاسی این حکومت نومید کرده است. مردم می گویند که انتخابات روز یکشنبه فرمالیته و فقط جاپای حزب دمکراتیک و اتحادیه میهنی را به عنوان احزاب مسلط بر اقلیم مسجل می کند.
کد مطلب: 94986
برچسب ها: کردستان عراق
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *