۰
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۲۹

توافق قریب‌الوقوع ترکیه و جبهه النصره

منابع نزدیک به گروه‌های شبه‌نظامی در ادلب اعلام کردند، انحلال جبهه النصره (تحریر الشام) به موجب توافقی که با آنکارا به امضا رسانده، در دست انجام بوده و در چند مرحله اجرا می‌شود.
منابع نزدیک به گروه‌های شبه‌نظامی در ادلب اعلام کردند، انحلال جبهه النصره (تحریر الشام) به موجب توافقی که با آنکارا به امضا رسانده، در دست انجام بوده و در چند مرحله اجرا می‌شود.
به گزارش ایسنا، به نقل از النشره برخی منابع در میان مخالفان سوری نزدیک به گروه شبه‌نظامی موسوم به "جبهه آزادسازی" بزرگترین تشکل مسلحی که ترکیه در ادلب ایجاد کرده، اظهار داشتند، این قرارداد در نتیجه فشارهای سازمان اطلاعات ترکیه در چند روز گذشته به فرماندهان درجه اول النصره از جمله برخی از مخالفان این توافق و توافق ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه‌ای او در هفدهم سپتامبر، منعقد شد.
به گفته این منابع، مسائلی که در دو روز گذشته منتشر شده حاکی از آن است، سازمان اطلاعات ترکیه پس از نشست‌های متعدد با فرماندهان تحریر الشام به ویژه فرماندهان غیر سوری آنان موفق به گرفتن تعهداتی شده که بر اساس آنها انحلال تحریر الشام طی مراحلی انجام می‌شود و این امر در نهایت احتمالا چندین ماه طول می‌کشد.
به گفته این منابع، النصره با تعهداتی که به آنکارا داده، آماده عقب‌نشینی از منطقه عاری از سلاح و از مناطق تحت کنترل خود است، هر چند که هنوز موضعگیری خود نسبت به خروج سلاح‌های سنگین از این مناطق تا 15 ماه جاری میلادی را اعلام نکرده است.
طی توافقی که دو طرف به آن دست یافتند، ماهیت تکفیری تحریر الشام با بازسازی ساختار داخلی آن تغییر می‌کند.
با این حال منابع دیگری گفتند، هنوز برخی مشکلات با النصره وجود دارد و هیچگونه پیشرفت محسوسی در تفکیک این گروه تروریستی وجود ندارد اما تلاش‌هایی برای انحلال آن انجام شده است و توافقاتی مانند موافقت النصره با بازگشایی مسیرهای حلب-لاذقیه و حلب-حماة تا پیش از پایان سال جاری میلادی به دست آمده است.
جبهه النصره پیش از آغاز انحلال تضمین امنیت خود و حمایت از رهبران و نیروهای خود را از ترکیه خواسته است.
این در حالی است که شبه‌ظامیان "جبهه ملی آزادسازی" که شامل مهمترین گروه‌های شبه‌نظامی در ادلب و اطراف آن است، مخالفت خود را با حضور روسیه در منطقه خلع سلاحی که قرار است بر اساس توافق اخیر روسیه-ترکیه ایجاد شود، اعلام کردند.
کد مطلب: 95056
برچسب ها: ترکیه
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *