۰
شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۱۷

تیر دلالان ارز به سنگ خورد

امروز، شنبه طلا و ارز در مسیر کاهشی قرار گرفتند تا شگردهای برخی واسطه ها برای ایجاد جو گرانی بی اثر بماند.
امروز، شنبه طلا و ارز در مسیر کاهشی قرار گرفتند تا شگردهای برخی واسطه ها برای ایجاد جو گرانی بی اثر بماند.
به گزارش ایسنا، اولین روز هفته که بسیاری منتظر بودند تا نتیجه اقدامات اخیر دولت در بازار ارز را ببیند با اخبار مثبتی همراه شد که به کاهش قیمت دلار تا ۱۳ هزار و ۱۰۰ تومان انجامید. اشباع بازار ارز و نگرانی از کاهش بیشتر قیمت دلار، ادامه خرید نفت ایران توسط هند می تواند از اخبار خوب امروز باشد. همچنین خرید و فروش ارز تا سقف ۵۰۰۰ یورو در صرافیها آزاد شد. دادستان تهران نیز از دستگیری متهم سکه ثامن خبر داد.   سرجمع می توان گفت که امروز یکی از شنبه هایی بود که اخبار صعودی شدن قیمت ارز و طلا نگرانمان نکرد!
دلالان ارز که در آخرین روزهای هفته گذشته با تمام توان تلاش کردند از ریزش قیمت دلار جلوگیری کنند، امروز تیرشان به سنگ خورد و مجبور شدند نرخها را تا ۱۳ هزار و ۱۰۰ تومان پایین بیاورند. سکه هم که نسبت به هفته قبل بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان پایین آمده، امروز ارزانتر شد و تا ساعت ۱۴ چهار میلیون و ۵۰ هزار تومان معامله شد. دلالهای ارز روز چهارشنبه انواع و اقسام روشها را برای جلوگیری از افت قیمت ارز به کار گرفتند. حتی برخی از آنها برای اینکه به بازار جو بدهند دلارها را با قیمت ۱۵ هزار تومان می خریدند و از فروش خودداری می کردند تا اینطور القا کنند که اگر مردم دلارهای خود را بفروشند ضرر خواهند کرد اما دلار در روز پنجشنبه نیز حول و حوش ۱۴ هزار تومان معامله شد. در ادامه بسیاری منتظر بودند تا ببیند روز شنبه چه اتفاقی می افتد تا اینکه امروز هم دلار مسیر کاهشی به خود گرفت و به کانال ۱۳ هزار تومان رسید. گزارش میدانی ایسنا از بازار فردوسی حاکی از آن است دلار در ساعت ۱۴ امروز (شنبه) به حدود ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان تا ۱۳ هزار و ۴۰۰ تومان کاهش یافته است و نرخ خرید آن نیز که از حدود ۱۳ هزار و ۱۰۰ تا ۱۳ هزار و ۳۰۰ تومان بود به ۱۲ هزار و ۵۰۰ و ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان رسیده است.
ریزش یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومانی سکه در یک هفته
سومین هفته مهر ماه مانند هفته گذشته با کاهش قیمت طلا آغاز شده است؛ اوایل مهرماه سکه به مرز ۶ میلیون تومان هم رسید اما طبق اعلام عضو هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر، امروز قیمت سکه تمام طرح جدید چهار میلیون و ۵۰ هزار تومان است که نسبت به شنبه هفته گذشته، یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان ارزان شده است.هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز در طلافروشی‌ها ۳۷۷ هزار و ۵۰۰ تومان فروخته می شود. محمد کشتی‌آرای در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در حال حاضر خرید و فروش از سوی مردم در بازار متعادل است، گفت: بعد از شوک قیمتی هفته گذشته، امروز ‌قیمت‌ها تقریبا روال ثابت دارند و خریدار و فروشنده به اندازه کافی در بازار وجود دارد.
خرید و فروش ارز تا سقف ۵۰۰۰ یورو آزاد شد
امروز بخشنامه بانک مرکزی درخصوص اجازه به صرافیها برای خرید و فروش ارز تا سقف ۵۰۰۰ یورو اجرا شد. البته تا پیش از این گفته می شد که قرار است نرخ فروش دلار در این فرآیند ۱۰ تا ۱۱ هزار تومان باشد اما امروز قرار بر نرخ گذاری بر اساس عرضه و تقاضای بازار شد. به نظر می رسد این بخشنامه در کاهشی شدن روند قیمت دلار تاثیرگذار بوده است.
دو شرط برای ثبات ارز
به گفته رییس اتاق بازرگانی ایران، گرانی و ارزانی سریع و شدید ارز در بازار، خارج از منطق اقتصادی بوده و عامل روانی دارد که ثبات و آرامش آن نیازمند بازگشت اعتماد عمومی و پیش‌بینی پذیر کردن بازار برای فعالان اقتصادی است. غلامرضا شافعی این نقد را هم مطرح کرد که در این شرایط همه تصور می‌کنند آینده نامطمئنی دارند و میزان سرمایه و نقدینگی که در اختیار دارند به شدت در حال کاهش است، لذا برای جلوگیری از آن چنین مسائلی به وجود می‌آید. از سوی دیگر برنامه‌ریزی‌های اقتصادی به نحوی است که امروزه کسی برای انجام کارهای مولد مایل به سرمایه‌گذاری نیست.
نوبخت: از مردم عذرخواهی می کنیم
رییس سازمان برنامه و بودجه ضمن عذرخواهی از مردم و تولیدکنندگان بابت نوسان قیمت‌ها گفت: ما بابت نوسانات قیمت در مدت اخیر شرمنده مردم هستیم. محمدباقر نوبخت همچنین خبر داد: با موافقت شورای هماهنگی و سران سه قوه برای برخی واحدهایی که فعال هستند ولی نوسانات ارزی و افزایش هزینه تولید سبب ایجاد مشکل برای آن‌ها شده، علاوه بر اعتبارات فعلی، معادل یک میلیارد دلار اختصاص داده‌ایم.
گزارش جدید بانک جهانی از اقتصاد ایران
خبر آخر اینکه بانک جهانی، چشم‌انداز اقتصاد ایران را اعلام و تاکید کرد رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۰ مجددا در مسیر صعودی قرار می گیرد. طبق اعلام این بانکالبته نرخ رشد اقتصاد ایران در سال ۲۰۱۷ به ۳.۸ درصد کاهش یافته است. این بانک از تورم بالا، نوسانات نرخ ارز و تحریم‌های آمریکا به‌عنوان عواملی نام برده است که باعث خواهند شد رشد اقتصادی دو سال آینده کشور منفی باشد. بانک جهانی گفته است میزان اثرگذاری این ریسک‌ها بر رشد اقتصادی ایران، کاملا به میزان مختل شدن تجارت جهانی این کشور و جدی گرفته شدن اصلاحات ساختاری اقتصادی بستگی دارد. بانک جهانی با بیان این که بیش از نیمی از رشد اقتصادی سال‌های پیش‌رو برعهده بخش غیرنفتی خواهد بود، رشد بخش خدمات را ۴.۴ درصد پیش‌بینی کرده است. بانک جهانی هم‌چنین رشد بخش‌های کلیدی نظیر ساخت و ساز، تجارت، رستوران و خدمات هتلداری را در دو سال اخیر خوب ارزیابی می‌کند.
کد مطلب: 95261
برچسب ها: دلالان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *