۰
سه شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۴۶

پیروزی حناچی و مهر باطل بر برخی ادعاها

انتخاب 'پیروز حناچی' به عنوان شهردار جدید تهران در حالی صورت گرفت که برخی از رسانه های داخلی پیشاپیش و با توسل به تحلیل های عجیب و بی پایه مدعی شدند که نتیجه انتخابات از قبل و بر اساس زد و بندهای سیاسی مشخص شده است.
انتخاب 'پیروز حناچی' به عنوان شهردار جدید تهران در حالی صورت گرفت که برخی از رسانه های داخلی پیشاپیش و با توسل به تحلیل های عجیب و بی پایه مدعی شدند که نتیجه انتخابات از قبل و بر اساس زد و بندهای سیاسی مشخص شده است.
به گزارش ایرنا؛ برخی رسانه های کشور چنان به تخریب یکی از دو نامزد نهایی شهرداری تهران همت گماشتند که گویی یقین داشتند گزینه مذکور برنده قطعی رقابت ها خواهد بود. این رسانه های به همین بهانه عملکرد شورای شهر تهران را تنها به دلیل همسو نبودن سیاسی با خود به شدت زیر سوال بردند.
در این راستا کیهان به نیابت از افکار عمومی نوشت: رای اعضای شورای شهر تماما اصلاح‌طلب تهران به عباس آخوندی به عنوان گزینه احتمالی شهرداری آینده تهران تعجب افکار عمومی را برانگیخته است.
این روزنامه ضمن تاختن به سوابق وزیر راه و شهرسازی سابق افزود: حال چنین فردی با چنین سابقه‌ای به عنوان یکی از گزینه‌های شهرداری تهران در شورای شهر مطرح شده است، آیا به این انتخاب حتی اگر نام احتمالی بر روی آن نهاد جز سیاسی‌کاری و بازی با مصالح مردم تهران می‌توان عنوان دیگری نهاد؟!
روزنامه جوان نیز بر اساس 'شواهد و قرائنی' مدعی شد: گویا عده‌ای در پشت صحنه تلاش می‌کنند عباس آخوندی شهردار تهران شود. از همین رو است که همه اعتراضات فعلی، سابق و اسبق به عباس آخوندی تعمداً نادیده گرفته می‌شود و حتی کسی در مقام پاسخگویی برنمی‌آید تا دفاعی حداقلی از عملکرد او داشته باشد.
مدیر مسئول جهان نیوز نیز با چشم بستن بر مسیر قانونی انتخاب شهردار و در تحلیلی عجیب مدعی شد که این رئیس دولت اصلاحات است که شهردار آینده را انتخاب خواهد کرد. وی با این ادعا که دخالت‌های خاتمی در شهرداری تهران عمدا تلاش شده پنهان شود، از یک سو می نویسد: نظر شخصی خاتمی به حناچی است و از سوی دیگر و بر اساس محاسباتی آخوندی را بهترین گزینه برای اصلاح طلبان معرفی می کند.
نگارنده در پایان به پیش بینی دوپهلو و مبهمی دست می زند: اینک خاتمی است که باید تصمیم نهایی را بگیرد. بنابراین می‌توان گفت شهردار تهران مشخص است! حال و روز این روزهای خاتمی به خوبی نشان می‌دهد که وی به کدام محاسبه تمایل دارد. به همین دلیل می‌توان گفت شهردار جدید تهران نمای تمام قد باطن سیاسی این روزهای محمد خاتمی خواهد بود...
این در حالی است که به گزارش بهارنیوز 'جواد امام' مدیرعامل بنیاد باران در توییتی ضمن تکذیب نقل قول‌های صورت گرفته از طرف خاتمی، افزود: نفیا و اثباتا هیچگونه نظری درخصوص انتخاب فرد خاصی نداشته و بارها اعلام نموده‌اند انتخاب شهردار از وظایف شورای محترم شهر می‌باشد.
به گزارش ایسنا نیز محسن هاشمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا از سوی نهادهای مختلف برای انتخاب شهردار با شما تماس گرفته شده است یا نه؟ گفت: هیچ تماسی در این خصوص با بنده گرفته نشده است.

** تخریب نامزدهای شهرداری از رسانه های اصولگرا
تخریب و فضاسازی این رسانه های شناخته شده به اندازه ای بوده است که خود بدل به محوری برای دیگر رسانه های کشور شد. به طوری که امروز روزنامه هایی همچون شرق و اعتماد در این خصوص گزارش های مفصلی را منتشر کردند.
به نوشته روزنامه شرق عباس آخوندی که پیش از این وزیر راه و شهرسازی دولت روحانی بوده و چندی پیش از سمت خود استعفا داد، به شدیدترین شکل ممکن به سیبل رسانه های اصولگرا بدل شد، به گونه ای که در همین چند روز ده ها مطلب در سایت ها و خبرگزاری ها و روزنامه های دست راستی علیه او منتشر شد.
اعتماد نیز در گزارشی با تیتر 'آخوندی و حناچی د ربازار شایعات رد صلاحیت شدند/حمله اصولگرایان به شورای اصلاح طلب' نوشت: روزنامه های اصولگرا اصلا از مطرح شدن 'عباس آخوندی' به عنوان یکی از دو گزینه نهایی شهردار آتی پایتخت خوشحال نیستند و با توپ علیه او موضع گرفتند.

** زیر سوال بردن عملکرد آخوندی
خبرگزاری مهر: به نظر می رسد اعضای شورای شهر در انتخاب روز شنبه خود، نگاه کارشناسی به عملکرد آخوندی نداشته اند و در صورت انتخاب وی به عنوان شهردار تهران، افق روشنی را نمی توان برای شهر و شهروندان تهران متصور بود. (این مطلب از سوی راه دانا نیز بازنشر شده است)

مشرق در گزارشی با تیتر عباس آخوندی؛ امتداد مدیریت «انفعالی» و اداره پایتخت با کارنامه «تقریبا هیچ»، نوشت: مردم ایران در عصر زمامداری اتحادیه اعتدال-اصلاحات به عجایب سیاسی از این سنخ عادت کرده‌اند که مسوولان ارشد اجرایی، سرافرازانه کارنامه‌ی پر از خالی خود را از نهادی به نهاد دیگر منتقل می‌کنند... به نظر می رسد که دست‌کم تا 1400، مردم ایران باید به این سنخ عجایب سیاسی عادت کنند تا از این تجربیات گزاف، این درس را بگیرند که در انتخاب سیاست‌ورزان تصمیم‌ساز، مصالحی بزرگ‌تر از آن‌چه شبکه‌های تبلیغاتی پیچیده برای ایشان «اولویت سازی» می کنند، در نظر داشته باشند.

سیدمحمد حسینی، عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب، در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، با اشاره به حضور آخوندی در بین گزینه‌های نهایی تصدی شهرداری تهران گفت: عملکرد ضعیف آقای آخوندی در وزارت راه و شهرسازی، به خوبی نشان داد که این شخص توانایی مدیریت مناصب اجرایی را ندارد. به ویژه در بحث مسکن که با رکودی طولانی مدت همراه بوده و موجب بیکاری هزاران نفر در این حوزه شده است.

** مخالفت دولت با آخوندی
وطن امروز نیز در تیتر یک خود به نقل از منابع خبری و برخی شخصیت‌های سیاسی 'مخالفت دولت با شهردار شدن آخوندی' خبر داد و به نقل از یک منبع دولتی افزود: جالب اینجاست که یک منبع آگاه در هیأت دولت با اشاره به حضور عباس آخوندی در بین نامزدهای نهایی شورای شهر برای شهرداری تهران به ایلنا گفته است: در صورتی که آخوندی از سوی شورای شهر تهران، شهردار پایتخت شود، به جلسات هیأت دولت دعوت نخواهد شد. وی از مخالفت برخی مقامات دولتی با شهردار شدن آخوندی خبر داد.

آرمان: محمدرضا باهنر رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری با اشاره به انتخاب عباس آخوندی به عنوان یکی از دو گزینه شهرداری تهران اظهار کرد: آخوندی با دولت اختلاف‌نظر جدی دارد و نمی‌دانم اینکه یک شهردار مغضوب دولت باشد به مصلحت شهر تهران، شورای شهر، دولت و شهردار تهران است یا خیر. محمدرضا باهنر با بیان اینکه من انتخاب آخوندی را خیلی به مصلحت نمی‌دانم، تصریح کرد: مگر اینکه با دولت تعامل کرده باشند؛ هر چند من شنیده‌ام که دولت به صورت مستقیم و غیرمستقیم مخالفت خود را به شورای شهر رسانده که ما با شهردار شدن آخوندی مخالف هستیم.

نامه نیوز در یادداشتی نوشت: اگر 16 رای عباس آخوندی در دور قبل را مبنا بگیریم، شاید بتوان کاهش 5 رای آخوندی در این دوره را با تماسی که از دولت با شورای شهر گرفته شده، تحلیل کرد؛ چه اینکه آرای پیروز حناچی به نسبت دوره قبل بدون تفاوت باقی ماند (همان 11 رای)، اما نگاه 5 عضو شورای شهر نسبت به عباس آخوندی تغییر کرد!

** شورای شهر و انتخاب شهردار
سیدحسن مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران در گفت و گو با آرمان: شورای شهر برای انتخاب شهردار با محدودیت‌هایی مواجه است، اعضای شورای شهر باید با حوصله و تدبیر تمام تلاش خود را در رایزنی با سایر نهادهای حاکمیتی این محدودیت‌ها را رفع یا کم کنند. اگر هم نتوان این کار را کرد، باید در مسیری که حرکت ممکن است، جلو رفت. حتما باید با وجود همه محدودیت‌ها، شهرداری انتخاب شود که به مردم وفادار باشد و به برنامه‌هایی که اصلاح‌طلبان در انتخابات به مردم ارائه کردند و مردم به این سبب به آنان رأی داده‌اند، پایبند بماند و اداره کشور باید به شایستگی ادامه پیدا کند

آرمان در خصوص نقش 'میثاق نامه' شورای شهر تهران در عدم دستیابی محسن هاشمی به سمت شهرداری تهران به گفت و گو با 'غلامعلی رجائی' مشاور شهردار تهران پرداخت و به نقل از وی نوشت: میثاق‌نامه از ابتدای کار هم صحیح نبوده و در عمل نشان داده که این موضوع منتج به نتیجه نمی‌شود. 'اسماعیل دوستی' عضو اسبق شورای شهر تهران نیز در این باره به آرمان گفت: میثاق‌نامه هیچ جایگاه و اساس منطقی ندارد.
اسماعیل دوستی همچنین در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی فارس، درباره انتخاب شهردار تهران گفت: با مکانیزم انتخاب شهردار از سوی شورای پنجم موافق نیستم و این کار درست نیست. شورا باید شهردار را تخصصی و فنی انتخاب کند، چرا که می‌خواهیم به مردم خدمت کنیم ما خادم کل تهران هستیم نه خادم یک گروه خاص.

** انتقاد از کارنامه شورای شهر
فارس در گزارشی دیگر با عنوان 'تداوم کوپن سوزی برای ژنرال‌های شکست خورده' نوشت: 14 ماه از حضور مدیریت جدید شهری در بهشت می گذرد. ماحصل خروجی 21 عضو اصلاح طلب شورا که از احزاب مختلف هستند؛ 2 شهردار و 2 سرپرست بوده...تهران به حال خود رها شد. پروژه های عمرانی تعطیل و زباله ها به درستی جمع آوری نمی شود. روز به روز بر تعداد آسیب های اجتماعی افزوده و کسی هم پاسخگو نیست... حال معلوم نیست سرنوشت کلان شهر تهران بعد از 14 ماه قرار است به دست کسی سپرده شود ؟ به آخوندی که بیش از 35 سال مشغول به کار بود و دوره بازنشستگی اش فرا رسیده و به گفته شورایی ها پرونده دارد و یا به دست کسی می سپارند(حناچی) که گفته می شود همانند نجفی به بیماری رجل سیاسی مبتلا است؟ آیا شورا این بار مسئولیت انتخاب خود را می پذیرد؟

** خبر ردصلاحیت دو گزینه نهایی از سوی شورای شهر و تکذیب آن
به گزارش ایلنا سخنگوی شورای شهر تهران در واکنش به خبر رد دو گزینه کنونی شهرداری تهران از سوی مراجع ذیصلاح، در صفحه توییتر خود نوشت: هرگونه اعلام رسمی یا غیررسمی تایید یا رد دو گزینه شهرداری صحت ندارد.

** انتخاب شدن حناچی به عنوان شهردار تهران
خبر انتخاب حناچی به عنوان شهردار جدید تهران صبح صبح امروز در رسانه های کشور منتشر شد.
به گزارش ایسنا اعضای شورای اسلامی شهر تهران در جلسه یکصدم شورای اسلامی شهر تهران پنجم از میان دو گزینه عباس آخوندی و پیروز حناچی، شهردار جدید را انتخاب کردند. در رأی گیری که توسط هیات رییسه انجام شد، عباس آخوندی 10 رأی و پیروز حناچی 11 رأی را کسب کرد.
این خبرگزاری در گزارشی دیگر و به نقل از محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران نوشت: افشانی می‌تواند تا 15 آذر به عنوان شهردار تهران فعالیت کند.

انصاف نیوز نیز یادداشت تلگرامی عباس آخوندی را در واکنش به پیروزی جناحی منتشر کرد و به نقل از وی نوشت: امروز اکثریت اعضای محترم شورای اسلامی شهر تهران دوست و همکار عزیزم آقای دکتر حناچی را به عنوان شهردار تهران برگزید. به ایشان تبریک می‌گویم و برای ایشان، شورای شهر و مردم تهران آرزوی موفقیت، بهروزی و سربلندی دارم.من نیز یاد گرفتم که برای تغییرات بنیادین و مبارزه با فساد نیاز به آگاهی و یکپارچگی بیشتر است. امروز آغاز یک راه است. برای ایران از پای نمی‌نشینیم.

'اکبر ترکان' مشاور رییس جمهور در امور هماهنگی نوسازی بافت‌های فرسوده نیز در گفت‌وگو با ایلنا اظهار داشت: معتقدم شهردار جدید تهران باید اقدامات آقای افشانی در بازآفرینی شهر را ادامه دهد.
کد مطلب: 97355
برچسب ها: شهردار تهران
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *