۰
شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۴۰

ضرر ۵۰۰۰میلیارد تومانی ایران‌خودرو و سایپا

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت گفت: تعلل‌ها و گفت‌وگوهای بی‌نتیجه برای واقعی‌سازی قیمت خودرو باعث شده که در نیمه اول امسال دو خودروساز اصلی بیش از ۵۰۰۰ میلیارد تومان ضرر کنند.
عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت گفت: تعلل‌ها و گفت‌وگوهای بی‌نتیجه برای واقعی‌سازی قیمت خودرو باعث شده که در نیمه اول امسال دو خودروساز اصلی بیش از ۵۰۰۰ میلیارد تومان ضرر کنند.
به گزارش ایسنا، امیرحسین کاکایی، اظهار کرد: خودروسازی ایران روزهای بسیار بدی را پشت سر می‌گذارد، چرا که اتفاقاتی که از ابتدای امسال شروع شد بسیاری از صنایع و به طور خاص خودروسازی را با مشکلات عدیده‌ای روبرو کرده است.
وی ادامه داد: چند ماه پیش زمانی‌که قیمت ارز بالا رفت، تنها قیمت قطعات و مواد اولیه وارداتی نبود که افزایش یافت، بلکه قیمت مواد اولیه داخلی نیز به شدت افزایش پیدا کرد؛ بنابراین از اواخر خرداد ماه قابل پیش‌بینی بود که اگر روند تثبیت قیمت خودرو ادامه‌دار باشد، خودروسازان و قطعه‌سازان دچار زیان بسیار خواهند شد. در چنین شرایطی به دلیل آن‌که قیمت عرضه خودرو از سوی خودروسازان به مراتب پایین‌تر از قیمت‌های واقعی بود، هجوم به سمت بازار خودرو صورت گرفت و تقاضای این محصول به شدت افزایش یافت.
او تصریح کرد: در حال حاضر به دلیل نحوه غلط قیمت‌گذاری‌ خودرو، این صنعت دچار وقفه خاصی شده است. تعلل‌ها و گفتگوهای بی‌نتیجه برای واقعی‌سازی قیمت خودرو باعث شده که در نیمه اول امسال دو خودروساز اصلی بیش از ۵۰۰۰ میلیارد تومان ضرر کنند؛ ضمن این‌که پیش‌بینی می‌شود تا آخر امسال بسته به میزان تولید، زیان خودروسازان به ۱۰ هزار تا ۲۰ هزار میلیارد تومان برسد.
عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت افزود: این وضعیت بدین معنی است که قطعه‌سازی و خودروسازی ما عملا نابود خواهد شد که دقیقا هدف مدنظر آمریکا است و البته برخی از مسوولان داخلی هم علی‌رغم دلسوز بودن، با تعلل در واقعی‌سازی قیمت خودرو به این هدف آمریکایی‌ها کمک می‌کنند.
وی ادامه داد: تصمیم گیری‌های نادرست باعث شده که صنعت خودرو به سوی نابودی برود. در برنامه آمریکایی‌ها است که تا جایی که می‌توانند خودروسازی ما را نابود کنند و در مقابل اجازه واردات خودرو و کالاهای لوکس به ایران را می‌دهند. در گذشته نیز این اتفاق افتاده بود که همزمان با تحریم صنعت خودرو، واردات خودرو به شدت افزایش یافت.
کاکایی با بیان این‌که در سال ۱۳۹۱ نیز که صنعت خودرو مورد تحریم واقع شد، بلافاصله واردات خودرو به کشور به شدت افزایش پیدا کرد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیز علی‌رغم ممنوعیت واردات خودرو واردکنندگان این محصول اعلام کرده‌اند که می‌توانند بدون انتقال ارز، خودرو وارد کنند. این موضوع دو معنی دارد؛ اگر مقداری ارز وجود دارد که می‌توان با آن واردات انجام داد، چه لزومی دارد در شرایطی که نیاز به ارز برای کشور جدی است، افرادی آن‌را در خارج از کشور گرو نگه دارند. همچنین اگر فرضا قرار است این واردات بدون منابع داخلی انجام شود، آن هم بیانگر وابستگی بیشتر به طرف خارجی است که نتیجه آن از بین رفتن صنعت تولید خودرو در داخل است. مجموعه این رفتارها از نظر من در راستای نابودی تولید ملی و قطعاً هم‌راستا با برنامه‌های آمریکا است.
این کارشناس صنعت خودرو با بیان این‌که پیش از بحران اخیر ارزی صنایع و واحدهای تولیدی به صورت اعتباری مواد اولیه داخلی و وارداتی خود را خریداری می‌کردند، اظهار کرد: در حال حاضر به دلیل شرایط بین‌المللی و داخلی، تولیدکنندگان مجبورند پول را نقد بپردازد و و با تاخیر کالاهای خود را تحویل بگیرند که خود این موضوع هزینه‌های مالی سنگینی به خودروسازان و قطعه‌سازان وارد می‌کند و باعث افزایش میزان خسارت و زیان‌دهی خودروسازان و در نهایت قطعه‌سازان شده است.
وی خاطرنشان کرد: این روند اگر ادامه‌دار باشد باعث می‌شود مجموعه قطعه‌سازی خیلی زودتر از خودروسازان نابود شود، چرا که رقم اعلام‌ شده از بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان بسیار سنگین است و باید اقدامی اساسی و سریع برای آن انجام شود.
کد مطلب: 97505
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *