۰
يکشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۴۷

گزینه‌های مدیرعاملی شرکت ملی نفت

رخت قانون منع بکارگیری بازنشستگان بر تن تعداد زیادی از معاونان وزیر نفت از جمله مدیران عامل شرکت‌های ملی نفت، گاز و پتروشیمی هم نشسته است. در این راستا برای این شرکت‌ها گزینه‌های مختلفی مطرح شده، ولی گزینه جدی شرکت نفت شرایط متفاوتی دارد.
رخت قانون منع بکارگیری بازنشستگان بر تن تعداد زیادی از معاونان وزیر نفت از جمله مدیران عامل شرکت‌های ملی نفت، گاز و پتروشیمی هم نشسته است. در این راستا برای این شرکت‌ها گزینه‌های مختلفی مطرح شده، ولی گزینه جدی شرکت نفت شرایط متفاوتی دارد.
به گزارش ایسنا، قانون منع بکارگیری بازنشتگان ۲۴ شهریورماه ابلاغ شد و دستگاه‌ها از آن تاریخ ۶۰ روز فرصت داشتند که این قانون را اجرایی کنند. جمع کثیری از مسوولان نفتی شامل این قانون می‌شوند که مهم‌ترین آنان مدیرعامل سه شرکت اصلی و کلیدی وزارت نفت یعنی نفت، گاز و پتروشیمی است.
هنوز مقامی به‌صورت رسمی هیچ فردی را به‌عنوان جایگزین مدیران عامل شرکت‌های مذکور معرفی نکرده است، اما اسامی زیادی برای به مسند نشستن در این سه شرکت دهان به دهان می‌چرخد. در این میان در هفته‌های اخیر گزینه‌های متعددی برای جایگزینی کاردر در شرکت ملی نفت مطرح شده که برخی از آنان از دل وزارت نفت و برخی دیگر خارج از این وزارتخانه هستند.
گزینه‌های نفتی از سیدصالح هندی - مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران، گرفته تا محمد مشکین فام - مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس، و محسن پاک‌نژاد - معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور تولید، در این گمانه‌زنی‌ها  مطرح شده است. دامنه گزینه‌های غیرنفتی نیز شامل عباس آخوندی - وزیر سابق راه و شهرسازی، و مسعود کرباسیان - وزیر سابق اقتصاد، می‌شود که گزینه اول خیلی زود از این فهرست خارج شد، ولی کرباسیان، جدیدترین گزینه‌ای است که برای انتصاب سمت مدیرعاملی شرکت ملی نفت مطرح شده است. او در آغاز به کار دولت دوازدهم به مدت یک سال وزیر امور اقتصادی و دارایی بود. کرباسیان در دولت یازدهم، معاون علی طیب‌نیا - وزیر وقت اقتصاد، و رئیس گمرک بود که در دولت دوازدهم به‌عنوان وزیر اقتصاد به مجلس دهم معرفی شد و در ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ رای اعتماد نمایندگان مجلس را کسب کرد؛ اما در چهارم شهریور ۱۳۹۷، جلسه استیضاح وی در صحن علنی مجلس برگزار شد که نمایندگان مجلس با ۱۳۷ رای موافق، ۱۲۱ رای مخالف و دو رای ممتنع، طرح استیضاح او را تصویب کردند و به این ترتیب کرباسیان از سمت خود برکنار شد .
نکته قابل توجه این است که کاردر _ مدیرعامل شرکت ملی نفت که اختیارات خود را به تازگی تفویض کرده است، به دلیل رسیدن به سن بازنشستگی و مطابق قانون منع بکارگیری بازنشستگان باید از شرکت نفت خداحافظی کند و این در حالی است که مسعود کرباسیان به عنوان گزینه جانشین کاردر، بازنشسته بوده و خودش نیز شامل قانون منع بکارگیری بازنشستگان می‌شود! وی متولد ۱۳۳۵ است.
در این راستا، کسری نوری - مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت، به ایسنا گفت: ممکن است احتمال انتخاب آقای کرباسیان به عنوان مدیرعامل شرکت ملی نفت زیاد باشد. گمانه‌زنی‌هایی در این مدت درباره مدیرعامل جدید شرکت ملی نفت مطرح بوده است. از داخل شرکت نفت اسم آقایان هندی، پاک نژاد و مشکین فام مطرح شده است اما این‌که کدام گزینه قطعی است، هنوز مشخص نیست و همه این افراد فعلا گزینه هستند.
وی در پاسخ به چرایی انتخاب کرباسیان برای مدیرعاملی شرکت ملی نفت با توجه به بازنشسته بودن وی گفت: لابد این‌طور صلاح دانسته شده است.
انتهای پیام
کد مطلب: 97644
برچسب ها: شرکت ملی نفت
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *