۰
يکشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۰۸

حمایت از ظریف در برابر استیضاح کنندگان

سخنان محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در مورد پول شویی و طرح استیضاح وی نه تنهابا واکنش منفی فعالان عرصه سیاسی مواجه شده است که برخی از مراجع تقلید را نیز به واکنش واداشته است.
سخنان محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در مورد پول شویی و طرح استیضاح وی نه تنهابا واکنش منفی فعالان عرصه سیاسی مواجه شده است که برخی از مراجع تقلید را نیز به واکنش واداشته است.
به گزارش گروه نشریات خبری؛ بعد از گذشت هفته ها از واکنش های متفاوت به سخنان وزیر امور خارجه کشورمان؛ سرانجام امروز 11 آذرماه 97 محمد جواد ظریف در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان استیضاح کننده‌اش حضور پیدا می‌کند.
طرح استیضاح وی طی روزهای اخیر علاوه بر این که با واکنش منفی فعالان عرصه سیاسی مواجه شده است، برخی از مراجع تقلید را نیز به واکنش واداشته است. روزنامه ایران در این باره می نویسد: صدای مخالفان استیضاح ظریف، بلندتر شده است.
بررسی رسانه های اصلاح طلب نشان می دهد که این رسانه ها امروز به حمایت اصولگرایان و مراجع تقلید از ظریف پرداخته و در این باره می نویسند: صریح‌ترین سخنان دیروز از سوی عزت‌الله یوسفیان‌ملا نماینده اصولگرای مجلس عنوان شد که گفت می‌تواند آدرس پولشویی را به همکارانش بدهد. همچنین این رسانه ها از اعمال سلیقه سیاسی و تداوم استیضاح ها توسط گروهی در مجلس سخن گفته و استیضاح ظریف را بهانه ای برای مخالفت با برجام و CFT و همچنین تاثیر بر انتخابات 1400 دانسته اند.
رسانه های اصولگرا نیز از یک سو به انتقاد از سخنان وزیر امور خارجه کشورمان اشاره کرده و آورده اند که طیف حامی ظریف کوشیده‌اند مبارزه با پولشویی را ابزار فشار و شانتاژ برای تصویب لایحه الحاق به CFT قرار دهند و از سویی دیگر به سخنان 'کاظم جلالی' رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی مبنی بر ' استیضاح وزیر امور خارجه به مصلحت نیست' پرداخته اند.

رسانه های اصلاح طلب
...............................
** حمایت اصولگرایان و مراجع تقلید از ظریف
روزنامه قانون در گزارشی با عنوان 'استیضاح در مه' آورده است: همان‌گونه‌که اشاره شد مسئولان و نمایندگان بسیاری از ظریف حمایت کرده‌اند و در همین راستا روز گذشته عزت‌ا... یوسفیان‌ملا، نماینده اصولگرای مجلس گفت: آقای ظریف صحبت نادرستی نکرد که حالا از او آدرس خواسته‌اند. ... کسی وجود دارد که بگوید این پول‌ها کثیف نیست؟
قانون در ادامه این گزارش با استفاده از میان تیتر 'اقدامی ابتر' افزود: امروز استیضاح ظریف در کمیسیون امنیت ملی بررسی می‌شود و به نظر می‌رسد در همین قدم نخست تیر تندروها به سنگ بخورد و جریانی که در پشت صحنه تلاش می‌کنند سخنی از پولشویی‌های کلان به زبان نیاید، زمین گیر شده و به هدف‌شان نخواهند رسید.

روزنامه ایران نیز به سخنان ' یوسفیان ملا' نماینده اصولگرای مجلس اشاره کرد و نوشت: صریح‌ترین سخنان دیروز از سوی عزت‌الله یوسفیان‌ملا نماینده اصولگرای مجلس عنوان شد که گفت می‌تواند آدرس پولشویی را به همکارانش بدهد.

روزنامه شرق نیز به سخنان یوسفیان ملا درخصوص اظهارات ظریف درخصوص پول شویی پرداخته و به نقل از وی نوشت: آقای ظریف صحبت نادرستی نکرد که حالا از او آدرس خواسته اند من می توانم آدرس همه پول شویی ها را به نمایندگان بدهم؛ اسامی همه قاچاقچیانی که میلیاردها پول کثیف را در این کشور مبادله می کنند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، استیضاح ظریف در طی روزهای اخیر علاوه بر این که با واکنش منفی فعالان عرصه سیاسی مواجه شده است، برخی از مراجع تقلید را نیز به واکنش واداشته چنان که آیت الله مکارم شیرازی یکی از مراجع تقلید در هفته گذشته در سخنان خود خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که استیضاح وزرایی که در شرایط کنونی در مقابل دشمن ایستاده‌اند به مصلحت نیست.

همچنین فرارو نیز در مطلبی به سخنان آیت الله مکارم شیرازی پرداخته است. به گزارش این تارنما، همان‌طور که آیت‌الله مکارم شیرازی فرمودند: در این شرایط حساس، استیضاح و هرگونه هجمه به دولت و اعضای دولت به‌خصوص آقای ظریف، به صلاح کشور نیست و باعث شادی دشمنان خواهد شد.

به گزارش روزنامه ایران، صدای مخالفان استیضاح ظریف، بلندتر شد. ... محمد مهاجری، فعال سیاسی و رسانه‌ای اصولگرا که در یادداشتی صریح با طرح این سؤال که «در موضوع استیضاح وزیر خارجه چه اتفاقاتی ممکن است رخ دهد؟» نوشت: «1- وزیر رأی بیاورد: در این حالت عده‌ای چنین برداشت می‌کنند که حرف ظریف درباره پولشویی را مجلس قبول دارد. 2- وزیر رأی نیاورد: عده‌ای دیگر خواهند گفت مجلس از مصداق‌های حرف‌های ظریف درباره پولشویی است. 3- استیضاح پس گرفته شود: عده‌ای دیگر چنین برداشت خواهند کرد که نمایندگان استیضاح کننده کم آوردند و از ترس افشاگری بیشتر، پا پس کشیدند» و نتیجه گرفت: «در همه موارد بالا، باخت با مجلس است و ظریف حداکثر در یک مورد بازنده است، آن هم شاید.»

** اعمال سلیقه سیاسی و تداوم استیضاح ها توسط گروهی در مجلس
روزنامه آرمان در ستون یادداشت روز خود مطلبی با عنوان 'استیضاح ظریف، بدسلیقگی سیاسی' منتشر کرده است. در این یادداشت می خوانیم: طرح استیضاح وزیر خارجه از چند جنبه در جامعه مورد سوال است و کسانی که این پروژه را دنبال می‌کنند، بهتر است به این موارد توجه کنند. نخست اینکه محمدجواد ظریف در بین وزرای کابینه یکی از کارآمدترین وزراست. دکتر ظریف و همکارانش در یک پروژه سخت بین‌المللی با توانمندی سرافراز بیرون آمدند و یک خطر بزرگ را از کشور دور کردند. طبیعتا استیضاح چنین وزیری، شبهه جدی ایجاد می‌کند که این مجلس و برخی نمایندگان، توانمندی و نقش یک وزیر مدنظرشان نیست بلکه همان سلیقه سیاسی خود حتی اگر اقلیت هم باشند را دنبال و به این ترتیب نقاط قوت را به نقطه ضعف تبدیل می‌کنند. رفتاری که این نمایندگان از خود نشان می‌دهند برای جامعه قابل قبول نیست و مجلس و نمایندگانی که کم‌کم در معرض انتخاب مجدد هستند باید بدانند که اگر جامعه احساس کند وکیلی دنبال منافع مردم نیست، نسبت به انتخاب خود شبهه جدی پیدا خواهد کرد.

'سریال استیضاح' عنوان مطلبی است که در روزنامه همدلی منتشر شده است. به گزارش این روزنامه، هرکسی، واقع یا غیر واقع، اظهار نظر کند استیضاح می‌شود، فرقی نمی‌کند رئیس جمهور باشد یا رئیس مجلس، ظریف باشد یا وزیر علوم. کسی که نظر خود را با توجه به واقعیات کنونی ایران ابراز کند، بلافاصله برخی به نام پایداری یا برخی نیز به نام تندروها طرحی برای آن دست و پا می‌کنند.
اظهارات ظریف درباره پولشویی در ایران با واکنش شدیدی به‌ویژه از سوی اصولگرایان مواجه شد. با توجه به موافقان طرح استیضاح، پایداریچی‌ها طرفداران پروپا قرص استیضاح وزیر امور خارجه هستند. به نظر می‌رسد آنها با اهداف خاص، نه تنها استیضاح وزیر امورخارجه بلکه «سریال استیضاح» را برای دیگر وزارتخانه‌ها که هنوز چندتا از آنها نیز در نوبت هستند، تهیه و کارگردانی می‌کنند. اگر نمایندگان را حافظان و پاسداران منافع ملی و مصلحت عمومی بدانیم، طبق دلایلی که برای استیضاح وزیر امور خارجه اقامه کرده‌اند، طرح این پرسش ضرورت می‌یابد که آیا گفتن سخنانی که منطبق با واقعیت موجود در جامعه باشد «اظهارات و اتخاذ مواضع ناصواب» است؟ آیا طرح این دلیل از جانب خود برادران پایداریچی‌ها برای استیضاح ظریف، نماد «اظهارات و اتخاذ مواضع ناصواب» آنگونه که خودشان ایراد گرفته‌اند، نیست؟

'محسن غرویان' در اعتماد نوشت: وزیر خارجه ما، یکی از چهره‌های موفق دیپلماسی پس از انقلاب است و استیضاح او آنچنان که دلسوزان کشور نیز اذعان می‌کنند، غرض‌ورزانه و بر خلاف وحدت ملی است.

** استیضاح به دلیل مخالفت با برجام و CFT و انتخابات 1400
روزنامه ابتکار تیتر نخست خود را به این موضوع اختصاص داد و زیر عنوان 'استیضاح و ناگفته‌های ظریف' آورده است: پس از اینکه محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان حدود دو هفته پیش در گفت‌وگویی ویدئویی با خبرآنلاین گفت که «خیلی‌ها از پولشویی منفعت می‌برند» و «آنجاهایی که هزاران میلیارد پولشویی انجام می‌دهند حتما آنقدر توان مالی دارند» که برای «تبلیغات و فضاسازی» علیه قوانین ضد‌پولشویی‌ «ده‌ها یا صدها میلیارد» هزینه کنند، برخی تندروهای اصولگرای مجلس اقدام به جمع‌آوری امضا برای استیضاح ظریف کردند. اقدامی که جای سوال دارد! چرا که ظریف در این صحبت‌ها به جریان یا گروه خاصی اشاره نکرده است! وزیر امورخارجه کشورمان البته تاکید کرد که هیچ دستگاهی را متهم به پولشویی نمی‌کند‌ «اما کسانی که منافع دارند، پشت القای این تصورات (مضر بودن پیوستن ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم) هستند.» گفتنی است مخالفان برجام و آنهایی که از ابتدا با به نتیجه رسیدن این تفاهم‌نامه موافق نبودند و گویی منافع‌شان به خطرافتاده است، این‌بار در مخالفت با CFT یا همان قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم و به طور کل لوایح چهارگانه FATF می‌کوشند ناکامی خود را با مخالفت در پیوستن ایران به کنوانسیون‌های بین‌المللی جبران کنند.

در بخشی از گزارش منتشر شده در روزنامه ایران آمده است: شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و فعالان حزبی و سیاسی در روزهای گذشته ناخرسندی خود را از تصمیم این 24 نفر ابراز داشته و در عین حال نیت و اراده نمایندگان استیضاح کننده را مورد تردید جدی قرار دادند.عده‌ای مانند محمود صادقی نماینده تهران، طرح استیضاح ظریف را «انتقام گیری» از دولت و برجام دانستند؛ عده‌ای از جمله الهه کولایی و عزت‌الله یوسفیان ملا این کار را سنگ‌اندازی مقابل تصویب لوایح مرتبط با FATF ارزیابی کرده اند.

به گزارش تارنمای فرارو، 'محسن غرویان' در مطلبی در روزنامه اعتماد آورده است: این هجمه‌ها قبلا هم بوده است و این استیضاح بهانه است، چون در این شرایط که بحث FATF و مسائل مهم سیاسی و بین‌المللی مطرح است، عده‌ای آن را بهانه کرده‌اند تا دولت و وزیر امور خارجه را تضعیف کنند؛ با این همه معتقدم آقای ظریف از چنان منطق استوار و محکمی برخوردار است که پاسخ بسیار منطقی در این رابطه به استیضاح‌کنندگان خواهد داد. ... در عین حال به نظر می‌رسد هجمه‌کنندگان، علاوه بر آنچه ذکر شد، نگاهی نیز به سال 1400 دارند، چون معتقدند احتمال رأی آوردن ظریف به عنوان رییس‌جمهور آینده بسیار بالاست، پس حمله‌ها را آغاز کرده‌اند تا وی را از الان تضعیف کنند.

خبرگزاری ایسنا نیز زیر عنوان 'استیضاح یا ماهی گرفتن از آب گل‌آلود' نوشت: برخی از صاحب نظران نیز با اعتقاد بر این که شاید یکی از اهداف استیضاح کنندگان ظریف که متعلق به یک جریان خاص سیاسی هستند و تعدادی از آنها بارها با مطرح کردن برخی از ادعاهای بی اساس باعث وارد کردن هزینه‌هایی به منافع ملی کشور و سوءاستفاده برخی از دشمنان از سخنان‌شان، شده‌اند با مطرح کردن استیضاح ظریف به دنبال ایجاد اختلال در روند تصویب FATF هستند؛ چرا که آنها می‌دانند فرصت چهار ماهه ایران در بهمن ماه به اتمام می‌رسد و کار گروه متشکل از نمایندگان هفت نهاد مختلف در کشور همه تلاش خود را برای رسیدن به یک اجماع عمومی برای این موضوع به کار بردند.

*** رسانه های اصولگرا
.............................
**انتقاد از سخنان ظریف
روزنامه کیهان در ستون 'نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای' خود نوشت: روزنامه زنجیره‌ای آرمان در یادداشتی به استیضاح ظریف در مجلس پرداخت و با تاکید بر این که سخن ظریف درباره پولشویی درست و به مصلحت نبوده است، نوشت: با این وجود نمایندگان حق واکنش ندارند!... این یادداشت که از سوی یکی از نمایندگان مجلس دهم تحریر شده است، استیضاح را حق نمایندگان می‌داند اما این حق را با اما و اگرهای فراوان محدود می‌سازد... البته از یادها نرفته است که پیش از برگزاری انتخابات، رئیس کنونی فراکسیون امید گفته بود به دنبال مجلسی هستیم که سوال و استیضاح نکند و امروز ظاهرا این آقایان به دنبال چنان مجلسی هستند.
به گزارش مشرق نیوز، 'کاظم جلالی' رئیس فراکسیون مستقلان گفت: مسئولان تلاش کنند در شرایط فعلی کمتر حرف زده و بیشتر سخنان لازم و ضروری را برای کشور مطرح کنند.

** مبارزه با پولشویی بهانه ای برای تصویب لایحه الحاق به CFT
خبرگزاری دانشجو با اشاره به سخنان 'بهرام پارسایی' سخنگوی فراکسیون امید عنوان 'وقتی سخنگوی فراکسیون امید لبه جاده خاکی می‌زند' را برگزیده است.
به گزارش این خبرگزاری بهرام پارسایی سخنگوی فراکسیون امید گفت: معتقدم تصویب «CFT» می‌تواند از فساد در کشور جلوگیری کند و از اینکه هر روز یک عده‌ای غنی‌تر و یک عده‌ای فقیرتر شوند، جلوگیری می‌کند.
در ادامه این مطلب می خوانیم: اظهارات سخنگوی فراکسیون امید درحالی است که اغواگری درباره CFT از سوی آقای ظریف و برخی افراد همسو با وی کلید زده شد. درواقع این طیف کوشیده‌اند «مبارزه با پولشویی» را ابزار فشار و شانتاژ برای تصویب لایحه الحاق به CFT قرار دهند. اما نکته عجیب و مضحک این است که اصل موضوع کنوانسیون CFT، «مبارزه با تامین مالی تروریسم» است و این موضوع هیچ ربطی به مبارزه با پولشویی ندارد. درعین حال از امثال این وکیل‌الدوله باید پرسید چرا هرگز مدیران دولتی مقصر و متهم در ایجاد انواع رانت، مفاسد مالی و ارزی، قاچاق کالا، فرار مالیاتی و ... را احضار و مواخذه نکردید تا به قول شما موجب غنی شدن عده‌ای درمقابل فقر مردم نشوند؟! آیا همین اظهارات حکم شما بر بی‌کفایتی - اگر نگوییم همدستی با مجرمان - نیست؟!

** حمایت از ظریف
به گزارش تارنمای مشرق 'کاظم جلالی' رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، در حاشیه صحن علنی امروز (یکشنبه 11 آذر ) قوه مقننه با حضور در جمع خبرنگاران درباره مطرح شدن طرح استیضاح محمد جوادظریف، وزیر امور خارجه از سوی تعدادی از نمایندگان گفت‌: فارغ از صحیح یا غلط بودن اظهارات اخیر ظریف درباره وجود پولشویی در کشور در شرایط کنونی وزارت امور خارجه در خط مقدم مبارزه با تحریم‌هاست. طبعاً تمام برنامه‌هایی که در حوزه اقتصاد طراحی می‌شود، وزارت خارجه یک پایه آن است....وی با بیان اینکه استیضاح وزیر امور خارجه به مصلحت نیست، ادامه داد: موضوعی که مطرح شده، پرداختن به آن در شرایط کنونی به مصلحت کشور نیست.....رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه همه باید در این شرایط وزارت امور خارجه را تقویت کنیم تا آنها بتوانند وظایف خود را انجام دهند، اضافه کرد: بنده طی صحبت‌هایی که با دیگر فراکسیون‌های مجلس داشته‌ام آنها هم اقبال چندانی نسبت به این استیضاح ندارند.
کد مطلب: 98360
برچسب ها: ظریف
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *