۰
سه شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۲۶

سم قاتلی که «زیباکلام» از آن سخن گفت

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران گفت: استکبارستیزی برای آرمان ها و هدف های انقلاب اسلامی در واقع یک سم قاتل بوده؛ چون گفتمان آمریکا ستیزی بتدریج گفتمان دموکراسی خواهی و آزادیخواهی را که جوهره انقلاب اسلامی بود، به حاشیه راند.
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران گفت: استکبارستیزی برای آرمان ها و هدف های انقلاب اسلامی در واقع یک سم قاتل بوده؛ چون گفتمان آمریکا ستیزی بتدریج گفتمان دموکراسی خواهی و آزادیخواهی را که جوهره انقلاب اسلامی بود، به حاشیه راند.
زیباکلام: استکبارستیزی قاتل آرمانهای انقلاب اسلامی است
به گزارش ایرنا، صادق زیباکلام شامگاه دوشنبه در برنامه مناظره چهل سالگی جمهوری اسلامی با عنوان «بیم و امید، دستاوردها، چالش ها و راه حل ها» در دانشگاه کاشان، افزود: گرچه آمریکا ستیزی به عنوان یک ابزار سیاسی و حکومتی برای حاکمیت جمهوری اسلامی ایران ابزار نیرومندی بوده که در 40 سال گذشته آن را رها نکرده اند، اما برای منافع ایران در واقع ویرانگر بوده است.
وی افزود: استکبار ستیزی و آمریکا ستیزی بزرگترین ضرر و زیان را به گفتمان دموکراسی و آزادی خواهانه انقلاب اسلامی وارد کرده است.
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: اگر از رادیکال ها، انقلابیون و تندروها، آمریکا را بگیرند، دچار بی هویتی می شوند؛ چون به جز استکبار ستیزی و طرح سوال در خصوص آمریکا، سخن دیگری ندارند و آمریکا ستیزی سپری شده که پشت آن می توان سنگر گرفت و در باره خیلی از مسائل اساسی، اصلی و بنیادی این 40 سال صحبت نکرد.
وی تصریح کرد: اگر کسی توانست تنها یک مورد ظرف 40 سال گذشته به من نشان دهد که استکبار ستیزی برای ایران سودی داشته است، من دو جین برای او سند می آورم که چگونه آمریکا ستیزی تیشه به ریشه منافع ملی ایران در این مدت زده است.
زیباکلام در بخش دیگری از سخنانش با طرح این پرسش ها که اهداف، آرمان ها و خواسته های انقلاب سال 57 چه مقدار بوده و در40 سال گذشته چه میزان از آنها تحقق پیدا کرده است؟ گفت: آزادی بیان و انتخابات آزاد که اصلی ترین خواسته های مردم و مهمترین مخالفتشان با شاه بود، چه میزان محقق شده است؟
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران یادآور شد: آیا به صرف اینکه این خواسته ها، خواسته های انقلابی می بودند و مردم می خواستند، آیا ظرفیت جامعه به گونه ای که باید تحقق پیدا می کرد، تحقق یافته است؟ آیا انتخاباتی که شورای نگهبان پنج نفر تعیین می کند، انتخابات آزاد است؟ و آیا این انتخابات همان انتخاباتی که مردم در سال 57 دنبال آن بودند، است؟ و آیا با یک گفتمان رادیکال، انقلابی و گفتمانی که من نامش گفتمان دشمنی با آمریکا و استکبارجهانی و نظام سلطه گذاشته ام، می توانیم انقلاب مان را به همه جهان صادر کنیم؟
زیباکلام گفت: این گفتمان کم کم در ماه های پس از پیروزی انقلاب اسلامی توانست حاکم شود و هر قدر که این گفتمان نیرومند و پررنگ تر شد، گفتمان های اصلی انقلاب که آزادی بیان، انتخابات آزاد و نبود زندان سیاسی بود، بتدریج به حاشیه راند و همان گفتمان آمریکاستیز در همان سال نخست انقلاب به گفتمان غالب تبدیل شد.
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در بخش دیگری از سخنانش، ارائه اعداد و ارقام در خصوص دوران شاه خائن (محمدرضا پهلوی) را غلط و غیرمنصفانه ندانست و یادآور شد: نباید وضع کشور را نسبت به زمان شاه مقایسه کرد؛ سدها، کارخانه ها و جاده هایی که توسط شاه ساخته شده بود نه تنها خراب نکرده ایم بلکه توسعه هم داده ایم.
وی تصریح کرد: اصولگرایانی که مباهات می کنند در 40 سال گذشته چه اقدامهایی در کشور انجام شده، مگر کشورهای دیگر خوابیده بودند، آیا کشورهای دیگر مانند سنگاپور، مالزی، ترکیه، برزیل، آرژانتین، هند و چین در مناطق توسعه اقتصاد آزادش در این 40 سال، 40 برابر جمهوری اسلامی ایران پیشرفت نکرده اند.
او با بیان اینکه از جنبه های دیکتاتوری اردوغان به هیچ وجه دفاع نمی کنم و برایم خیلی شخصیت محبوبی نیست، گفت: این کشور با وجودی که نفت و گاز ندارد، سال گذشته به رغم ناملایمات 150 میلیارد دلار صادرات داشته اما ایران در بهترین حالت، صادراتش به 40 میلیارد دلار نمی رسد. 
زیباکلام اضافه کرد: خیلی جالب است که جناح مخالف ما که در 40 سال گذشته همه قدرت در دستشان بوده، در 365 روز سال 24 ساعت تلویزیون، 52 هفته تریبون نماز جمعه، خیلی از روزنامه ها و سایت ها، پولهای نفت و مالیات و قوای مسلح کشور در اختیارشان بوده، هم اینک طبلکار ما شده اند.
وی در پاسخ به پرسشی، گفت: من از کسانی بوده و هستم که معتقدم برای برون رفت از مصیبتها و ناکارآمدیها که گریبانگیر کشور شده، هیچ راهی به جز صندوق رأی وزارت کشور نیست و اگر کسی فکر می کند که گزینه ای دیگری به جز صندوق رأی این وزارتخانه وجود دارد، اشتباه می کند.
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران اظهار کرد: کسانی که در انتخابات 29 اردیبهشت 96 پای کار بودند در جریان اصلاح طلب حداکثر 10 میلیون نفر بودند و 14 میلیون نفر در دقیقه 90 کسانی که به رأی اعتقادی نداشتند، پای صندوقها آمدند.
او تأکید کرد: اگر آقای رئیسی در انتخابات پیروز شده بود، مجدداً هشت سال دیگر احمدی نژاد تکرار می شد و معتقدم که هشت سال احمدی نژاد 80 سال انقلاب را به عقب برد اما این بدان معنا نیست که من از عملکرد آقای روحانی راضی باشم و انتقاد می کنم و از بار مسؤولیت فرار نکرده و از نقشی که داشته ام، شانه خالی نکرده ام.
عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی (ره) نیز در این مناظره گفت: اینکه برخی افراد از وضع انقلاب اسلامی ناراضی هستند به معنای بد بودن انقلاب نیست، بلکه به معنای ایده آل نبودن وضع است و ما به سمت ایده آل در حرکت هستیم.
حجت الاسلام محمد باقرزاده تأکید کرد: استکبار ستیزی در واقع ذات انقلاب اسلامی است و آمریکا به عنوان مظهر استکبار جهانی در این عصر است.
وی با بیان اینکه امروز ما در دورانی زندگی می کنیم که باید نام آن را دوران استیلا جویی آمریکا بنامیم، افزود: امروز آمریکا می گوید یا با ما یا علیه ما؛ و اگر بخواهیم آمریکاستیزی را نه به عنوان یک موجود عینی، بلکه به عنوان یک هویت گفتمانی تحت عنوان نظام سلطه از انقلاب اسلامی بگیریم، بر کل انقلاب اسلامی خط بطلان کشیده ایم.
محمدزاده همچنین تصریح کرد: امروز آمریکا در منطقه می گوید یا اجرای نقشه های من و خاورمیانه بزرگ را باید محقق کنید و یا بر ما هستید؛ یعنی تروریست هستید.
وی، مظهر نظام سلطه امروز در جهان را آمریکا دانست و گفت: چون اروپائیان می گویند ما با ایران مشکلی نداریم، اگر آمریکا اجازه دهد؛ گرچه اروپایی ها نیز با تکصدایی شدن آمریکا در جهان مخالف هستند.
باقرزاده با تأکید بر اینکه ما آمریکاستیز هستیم، یادآور شد: امروز طیف روشنفکری مانند زیباکلام در داخل کشور وجود دارد که آمریکا را گل و بلبل می دانند و با ترامپ نیز هیچ مشکلی ندارند. 
وی تصریح کرد: اگر آمریکا حقوق بشر را در خصوص ایران یعنی حق حاکمیت ملی را به رسمیت بشناسد و به قانون اساسی ما احترام بگذارد با او مشکل نداریم.
عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی (ره) با اشاره به اینکه آمریکا هشت سال جنگ را بر ایران تحمیل کرد و از ما می خواهد رژیم اشغالگر قدس را به رسمیت بشناسیم، گفت: آمریکا ستیزی هیچ گونه بدعتی در انقلاب اسلامی نبوده و اگر بدعت بود، امام راحل از تسخیر لانه جاسوسی دفاع نمی کرد.
وی همچنین با بیان اینکه نباید اصوگرایان را مقصر عقب افتادگی کشور بدانیم و فقط هشت سال دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد را زیر سؤال ببریم، تصریح کرد: هشت سال کشور در اختیار میرحسین موسوی، هشت سال هاشمی رفسنجانی، هشت سال محمد خاتمی و نزدیک به هشت سال نیز کشور در اختیار حسن روحانی (32 سال) بوده است.
باقرزاده یادآور شد: در دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد بسیاری از افراد با 16میلیون تومان صاحب مسکن شدند و نباید وی را مقصر تمام مشکلات کشور بدانیم.
او ادامه داد: ما بچه مسلمان شیعه هستیم و نباید از اینکه پرچم اسرائیل را زیر پا می گذاریم ناراحت شوید؛ انقلاب اسلامی ایران در راستای گفتمان مهدویت، به دنبال جهانی سازی است نه جهانی شدن.
عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی (ره) همچنین تصریح کرد: انقلاب اسلامی ایران برای تشکیل دولت جهانی حضرت مهدی (عج) زمینه سازی می کند و زیبا کلام و طرز تفکر او که دنبال بوسیدن کفش رضا شاه هستند، روزهای بدتر از این را خواهند دید؛ چون نتیجه روشنفکری در ایران به استبداد ختم می شود.
مناظره چهل سالگی جمهوری اسلامی ایران با عنوان «بیم و امید، دستاوردها، چالش ها و راه حلها» به همت «کانون فرهنگی گفتمان» دانشگاه کاشان در تالار علامه فیض کاشانی برگزار شد.
کد مطلب: 98461
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *