۰
دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۲۰
آمار مبتلایان جدید ظرف 10 روز 5.5 برابر شد

با سرعت، پیش به سوی فاجعه امیکرون

افزایش ابتلا به سویه اُمیکرون ویروس کرونا در کشور، در روزهای اخیر چنان افزایشی پیدا کرده که بر اساس آن می توان گفت نه تنها موج ششم کرونا در کشور آغاز شده است، بلکه میزان سرایت این سویه جدید کرونا بسیار بیشتر از سویه های قبل است .
با سرعت، پیش به سوی فاجعه امیکرون
گروه اجتماعی – فخری سادات مسچی: افزایش ابتلا به سویه اُمیکرون ویروس کرونا در کشور، در روزهای اخیر چنان افزایشی پیدا کرده که بر اساس آن می توان گفت نه تنها موج ششم کرونا در کشور آغاز شده است، بلکه میزان سرایت این سویه جدید کرونا بسیار بیشتر از سویه های قبل است . این موضوع البته پیش از این بیان شده بود و حالا آمار درستی این موضوع را نشان می دهد.
اولین موارد از ابتلای به اُمیکرون در ایران 28 آذرماه مشاهده شد و در همان زمان این هشدار داده شد که فرصت زیادی برای مردم نمانده است و ظرف هفده روز این سویه به سویه غالب در کشور تبدیل می شود. این موضوع از این نظر اهمیت داشت که از همان آغاز این هشدار داده می شد که انتقال اُمیکرون سریعتر از سویه های قبلی از جمله سویه دلتا است، اگرچه خطر مرگ دراین سویه بالاتر نیست. بررسی آمارهای روزانه از پانزدهم دی ماه (هفده روز پس از اعلام کشف ابتلا به اُمیکرون در کشور) نشان می دهد که اگرچه دیرتر از زمان پیش بینی شده موج ششم کرونا آغاز شد اما سرعتی که دارد بسیار ترساننده است: آمار اعلامی در پانزدهم دی ماه نشان می داد که ظرف 24 ساعت (ظهر 14 دی تا ظهر 15 دی) 1171 مورد ابتلای جدید در کشور ثبت شده که البته هنوز سویه غالب دلتا بوده است. از این تعداد 372 نفر بستری شده بودند. همچنین در این روز 42 فوت کرونایی اعلام شد.
برای سهولت مقایسه اگر دوره های چهار روزه را در نظر بگیریم ، چهار روز پس از آن، در 19 دی ماه آمار به این ترتیب تغییر کرده بود: 1480 نفر مبتلای جدید، 226 نفر بستری جدید و 31 نفر فوتی. این آمار در 23 دی ماه به این صورت تغییر یافت: 2394 نفر مبتلای جدید، 274 نفر بستری جدید و 30 نفر فوتی. چهار روز بعد، در 27 دی ماه این آمار اعلام شد: 3163 نفر مبتلای جدید، 338 نفر بستری جدید و 20 نفر فوتی. اول بهمن ماه نیز این آمار به عنوان آمار 24 ساعته اعلام شد: 5276 نفر مبتلای جدید، 383 نفر بستری جدید و 20 نفر فوتی.
با توجه به این آمار کاملا مشخص بود که بر اساس ویژگی های سویه اُمیکرون و همچنین واکسیناسیون، اگر چه میزان ابتلا به شدت در حال افزایش بود اما آمار بستری ها رشد کمتری داشت و آمار فوتی ها نه تنها رشد نداشت، که کاهش پیدا کرده بود. اگر ملاک مقایسه را پانزدهم دی و اول بهمن بگیریم، این آمار نشان می داد که در این شانزده روز آمار مبتلایان 4.5 برابر شده است، آمار مبتلایان 70 درصد بیشتر شده ولی آمار فوتی ها بیش از 50 درصد کاهش یافته است.
این وضعیت در بهمن ماه و بخصوص درباره مبتلایان افزایش داشته است. آمار اعلامی چهارم بهمن ماه نشان می داد که در 24 ساعت 7691 نفر مبتلای جدید، 577 نفر بستری و 21 نفر فوتی در کشور بوده است. هفتم بهمن ماه نیز این آمار این گونه تغیر کرد: 14285 نفر مبتلای جدید، 836 بستری و 30 نفر فوتی. آخرین آمار اعلامی در 11 بهمن نیز به این ترتیب است: 28995 نفر مبتلای جدید، 1584 نفر بستری جدید و 30 نفر فوتی.
با توجه به این آمار باید گفت که از چهارم بهمن تا هفتم بهمن آمار مبتلایان دو برابر شده است و این وضعیت از هفتم تا یازدهم تکرار شده است. در مجموع اگر آمار اول تا یازدهم بهمن را مقایسه کنیم باید گفت که در این مدت آمار ابتلا 5.5 برابر شده که در طول دو سال گذشته کم نظیر و شاید بی نظیر باشد!  این در حالی است که در همین مدت آمار افراد بستری شده 4 برابر شده و آمار فوتی ها 50 درصد افزایش داشته است.
عدم توجه به هشدارها، ساده انگاری و همچنین کمرنگ شدن پروتکل ها بدون شک جزو عواملی است که باعث شده این سویه جدید به این شکل در کشور تاخت و تاز کند و البته روزهای آینده وضعیت به شدت بحرانی خواهد شد. اگر آمار مبتلایان با همین روند رشد کند ( که حتی احتمال سرعت بیشتر هم هست)، ده روز بعد روزانه نزدیک به 160 هزار نفر مبتلای جدید خواهیم داشت و بیش از 5 هزار نفر از این تعداد بستری خواهند شد!
با این وضعیت نه فقط باید از مردم خواست که واکسیناسیون خود را تکمیل کنند و از تجمع پیشگیری کنند بلکه از دولت هم باید خواست که بار دیگر پروتکل های بهداشتی را الزامی کند و حتی به دستوراتی چون تعطیلی دو هفته ای روی بیاورد. 
 
 
 
کد مطلب: 160753
برچسب ها: امیکرون
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *