۰
شنبه ۱۹ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۱۵

بوستر پمپ چیست؟

بوستر پمپ ها اساساً فشار آب را "افزایش" می‌دهند. با افزایش فشار آب ممکن است جریان را نیز افزایش دهد. هر چه فشار بیشتر باشد، آب سریعتر از طریق لوله ها حرکت می‌کند. بوستر پمپ ها برای حفظ فشار ایده آل آب در ساختمان‌های بلند یا مرتفع و در مناطقی با فشار آب کم یا نوسان استفاده می‌شود.
بوستر پمپ چیست؟
بوستر پمپ ها در نقطه‌ای نصب می‌شوند که یک خط آب شهری وارد ساختمان می‌شود و معمولاً در 30-50 psi تنظیم می‌شود. با افت فشار در مخزن، پمپ آب را از خط تامین آب می‌گیرد و فشار در مخزن را افزایش می‌دهد و فشار آب را در ساختمان افزایش می‌دهد. اغلب اوقات، از این پمپ های تقویت کننده فشار آب یا بوستر پمپ در خطوط لوله برای اضافه کردن هد (فشار) استفاده می‌شود که به نوبه خود مایع را در امتداد پمپ یا به مقصد نهایی آن یعنی انتهای لوله حرکت می‌دهد. این بوستر پمپ ها در ترکیب با پمپ های شناور یا پمپ های توربین برای افزایش بیشتر فشار آب آشامیدنی از چاه ها یا حتی آبیاری استفاده می شوند.
نوع دیگری از بوستر پمپ ها، بوستر پمپ های تک مرحله ای، را می‌توان در خانه‌های شخصی، ساختمان‌هایی که دور از منبع آب شهری قرار دارند یا فشار آب کافی نیست، یافت. یک مکان مفید برای این پمپ‌ها در سیستم های آبیاری است. زمانی که پمپ چاه فشار کافی برای مسافتی که آب برای طی کردن آن نیاز دارد ندارد، مفید است، این چاه به رساندن آب به آنجا و رفع مشکل کمک می‌کند. بوستر پمپ ها دارای ویژگی های زیادی هستند که در موقعیت‌های مختلف کاربرد دارند.
بوستر پمپ های آتش نشانی
بوستر پمپ آتش نشانی بخشی از منبع آب سیستم اسپرینکلر آتش نشانی است و با برق، گازوئیل تغذیه می‌شود. ورودی پمپ یا به لوله کشی عمومی آب زیرزمینی یا یک منبع آب ساکن (مانند مخزن، مخزن، دریاچه) متصل است. بوستر پمپ جریان آب را با فشار بالاتری به سیستم اسپرینکلر و لوله های ایستاده شلنگ فراهم می‌کند. در ساختار بوستر پمپ معمولا از یک پی ال سی مانند پی ال سی های شرکت فتک تایوان استفاده می شود.
بوستر پمپ آتش نشانی یا توسط یک موتور الکتریکی یا یک موتور دیزل یا گاهی اوقات یک توربین بخار کار می‌کنند. پمپ آتش نشانی زمانی شروع به کار می‎کند که فشار در سیستم اسپرینکلر آتش نشانی به زیر یک آستانه می‌رسد. فشار سیستم اسپرینکلر هنگامی که یک یا چند اسپرینکلر آتش نشانی در معرض حرارت بالاتر از دمای طراحی خود قرار می‌گیرند، به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد و باز می‌شود و آب آزاد می‌شود. به طور متناوب، سایر قرقره های شیلنگ آتش نشانی یا سایر اتصالات آتش نشانی باز می‌شوند که باعث افت فشار در اصلی آتش نشانی می‌شود.
مخزن تحت فشار چیست؟
منبع تحت فشار یک ظرف فلزی یا فایبرگلاس است که حجم آن می‌تواند از 2 لیتر تا 500 لیتر متغیر باشد. داخل منبع تحت فشار یک دیافراگم لاستیکی وجود دارد که مخزن را به 2 نیمه، نیمه مرطوب و نیمه خشک تقسیم می‌کند.
قسمت خشک منبع تحت فشار یک سوپاپ لاستیک به آن متصل است و هوای فشرده به داخل آن پمپ می‌شود تا فشار در حد معینی باشد که بعداً در مورد آن صحبت خواهیم کرد. نیمه مرطوب منبع تحت فشار دارای یک خروجی رزوه ای فلزی (یا گاهی اوقات پلاستیکی) است که به آن متصل است و برای پمپ فشار به لوله وصل می‌شود.
 
منبع تحت فشار معمولا از فولاد یا شیشه فیبر ساخته می‌شوند. مدل‌های فولادی مدرن ارزان و کم تعمیر هستند و دیافراگم در آنها تعبیه شده است. معمولاً ماندگار هستند، اما ممکن است در معرض کیفیت پایین آب و بیرون بودن در آب و هوا، به‌ویژه در نزدیکی ساحل باشند. گزینه سنگین تر، مخزن فایبر شیشه است. اینها معمولاً گران‌تر هستند بهترین بخش این است که دیافراگم معمولاً در صورت ترکیدن قابل تعویض است و خود مخزن سال ها دوام می آورد زیرا نمی‌تواند زنگ بزند.
منبع تحت فشار چگونه کار می‌کند؟
مخزن تحت فشار پمپی است که دارای نوعی کلید الکتریکی روی آن است که هنگامی که فشار سیستم به یک نقطه از پیش تنظیم شده برسد پمپ را خاموش می‌کند، گاهی اوقات ثابت است و گاهی اوقات قابل تنظیم است. هنگامی که منبع تحت فشار شما کار می‌کند و یک شیر آب روی سیستم باز است، آب از شیر خارج می‌شود.
هنگامی که شیر آب بسته می‌شود، جریان آب متوقف می شود و فشار در سیستم افزایش می یابد. هنگامی که فشار به تنظیم "خاموش" کلید یا کنترلر رسید، پمپ و منبع تحت فشار خاموش می‌شود و لوله ها تحت فشار باقی می‌مانند. از آنجایی که آب خیلی قابل تراکم نیست و لوله ها فقط مقدار کمی آب را ذخیره می‌کنند، وقتی دوباره شیر آب را باز می‌کنید فشار خیلی سریع کاهش می‌یابد و فقط مقدار کمی آب خارج می شود. هنگامی که فشار به تنظیم "روشن" سوئیچ کاهش می‌یابد، پمپ و منبع تحت فشار دوباره روشن می‌شود و شروع به پمپاژ می‌کند.
چگونه منبع تحت فشار، فشار خود را تنظیم کنم؟
اکثر منبع تحت فشار از قبل تنظیم شده‌اند، این معمولا بین 15-25 psi (100kpa - 175kpa) است. هنگامی که مخزن را نصب کردید، می توانید فشار هوا را با استفاده از گیج لاستیک و کمپرسور یا پمپ سایکلینگ تنظیم کنید.
بررسی کنید که پمپ شما با چه فشاری از سوئیچ فشار خود خاموش می‌شود (فشار بالا) و در (فشار پایین) روشن می‌شود. اطمینان حاصل کنید که فشار آب در سیستم وجود ندارد زیرا این باعث می شود که فشار هوا به شما نشان داده شود. پمپ را در سوئیچ خاموش کنید و هر شیر آب را روی منبع خود ببندید. پمپ خود را دوباره روشن کنید و بررسی کنید که آیا همانطور که می خواهید خاموش و روشن می شود. اگر سایکلینگ است، ممکن است لازم باشد هوا را به سمت بالا یا پایین تنظیم کنید.
سایکلینگ چیست؟
هنگامی که یک پمپ فشار کار می‌کند، مقدار ثابتی از جریان و فشار تولید می‌کند (مثلاً 40 لیتر در دقیقه در 250 کیلو پاسکال). اگر شیری که باز کرده‌اید فقط 15 لیتر در دقیقه جریان دارد، پمپ حجم بیشتری از سیستم تولید می‌کند و فشار افزایش می‌یابد.
هنگامی که به فشار خاموش سوئیچ رسید پمپ خاموش می‌شود و فشار شروع به کاهش می‌کند. سپس فشار به سرعت در لوله ها کاهش می‌یابد و پمپ و منبع تحت فشار دوباره شروع به کار می‌کند. از آنجایی که شیر فقط مقدار ثابتی جریان دارد، پمپ این کار را بارها و بارها انجام می دهد، این به عنوان سایکلینگ شناخته می‌شود.
 
کد مطلب: 174149
برچسب ها: بوستر پمپ
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *