۰
شنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۰۰

ترکیه برنده بزرگ تحریم نفتی ایران

خط لوله‌ای که قرار بود از ایران به خلیج‌فارس برود اکنون از بصره در حال احداث است و این درواقع نشان می‌دهد ایران از مسیر جدا شده، همچنین یک خط انرژی هم از هندوستان، امارات، قطر و عربستان در جنوب ایران را دور می‌زند، بعبارت دیگر از شمال زنگزور و از جنوب خط هندوستان و از غرب هم خط لوله عراق اجرایی می‌شود. در واقع از ایران هیچ خط لوله بین‌المللی و مشارکتی عبور نمی‌کند و این در بلندمدت به زیان ما خواهد بود.
ترکیه برنده بزرگ تحریم نفتی ایران

به گزارش مردم سالاری آنلاین، میرقاسم مومنی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره برنامه‌های گازی عراق و تاثیر آن بر تداوم صادرات گاز ایران به این کشور اظهار داشت: واقع امر اینکه یک اتحاد و همکاری‌های چندجانبه در حوزه انرژی با مدیریت ترکیه در منطقه در حال رخ دادن است و این کشور علیرغم اینکه منابع نفتی و گازی در اختیار ندارد برنامه‌هایی را در دست اجرا دارد که بتواند صادرکننده منابع انرژی به تمام دنیا باشد.

وی افزود: یکی از موضوعاتی که ترکیه پیگیری می‌کند امکان انتقال گاز روسیه، آذربایجان، ترکمنستان و قزاقستان از خاک خودش به کشورهای اروپای است. در این خصوص شاهدیم خط انتقال زنگزور و یا ترانس‌خزر را اجرا و نفت و گاز حوزه خزر را از طریق آذربایجان به زنگزور-نخجوان-ترکیه و سپس تا سایر نقاط دنیا انتقال دهد، این موافقتنامه در حال اجرایی شدن است و فقط مسئله حقوقی و سیاسی زنگزور باقی مانده که هنوز با ارمنستان به راهکاری نرسیده‌اند، اگر موضوع ارمنستان حل شود خط اجرایی می‌شود.

این کارشناس حوزه انرژی گفت: در بحث عراق نیز شاهدیم، قراردادی ترکیه با این کشور منعقد کرده که بتواند نفت قزاقستان، ترکمنستان را از آذربایجان به ترکیه و از این کشور به کرکوک و در نهایت به بندر بصره انتقال دهد یعنی ترکیه به جای ایران از مسیر عراق استفاده کند و تفاهمنامه‌ای با ترکیه امضا می‌کند و به این صورت که نفت و گازی که ترکیه از منابع مختلف دریافت می‌کند از خط لوله‌ای که قرار است از ترکیه به عراق احداث و به دریای خزر شود، به سایر نقاط انتقاد داده شود. درواقع این یک سناریوی جدیدی است که ایران را از معادلات انرژی منطقه کنار بگذارند و این مسئله مهمی است و ما باید در این رابطه اقدامات لازم را انجام دهیم.

وی بیان داشت: ما اکنون باید بتوانیم در تعاملات انرژی منطقه نقش‌آفرینی کنیم اما مشکلی که داریم اینکه بحث تحریم‌ها است که ما را از هرگونه ارتباطات انرژی با شرکت‌های بین‌المللی محروم کرده و باعث شده کشوری مثل ترکیه و حتی عراق از آن استفاده کند و به بهانه تحریم ایران بتوانند با کشورهای دیگر قرارداد منعقد کنند و درواقع در تحریم‌های ایران کشورهایی مثل ترکیه بیشترین سود را می‌برند چون ایران که بهترین موقعیت ژئوپلیتیک منطقه‌ای را به لحاظ امنیت و تامین انرژی داراست در صحنه حضور ندارد. اما ترکیه سعی می‌کند این توانمندی‌ها را به بهانه تحریم تحت‌الشعاع قرار دهد و طرف‌های سنتی ایران را به سمت خود جذب کند.

مومنی خاطرنشان کرد: خط لوله‌ای که قرار بود از ایران به خلیج‌فارس برود اکنون از بصره در حال احداث است و این درواقع نشان می‌دهد ایران از مسیر جدا شده، همچنین یک خط انرژی هم از هندوستان، امارات، قطر و عربستان در جنوب ایران را دور می‌زند، بعبارت دیگر از شمال زنگزور و از جنوب خط هندوستان و از غرب هم خط لوله عراق اجرایی می‌شود. در واقع از ایران هیچ خط لوله بین‌المللی و مشارکتی عبور نمی‌کند و این در بلندمدت به زیان ما خواهد بود.

وی تاکید کرد: ترکیه با نفوذی که دارد با کشورهای عربی، کشورهای CIS و حتی روسیه رایزنی می‌کند و انرژی را دریافت کرده و خود تقسیم می‌کند، به همین دلیل ترک‌ها بیشترین سود را از تحریم‌های ما می‌برند چون به هر طریقی که شده تقریبا در تمامی قراردادهای منطقه حضور دارند و باتوجه به اینکه خطوط نفت و گاز  زمان‌بر و هزینه‌بر هستند دیگر امکان جابجایی وجود ندارد و ایران سال‌ها از این ترانزیت و ارتباطات انرژی حذف خواهد شد و حتی ممکن است برای صادرات انرژی خودش هم به این خطوط  وابسته شود و این برای مسائل انرژی ما خطرناک است.

کد مطلب: 206182
برچسب ها: ترکیه
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *