۰
سه شنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۲۰

کدام کالاهای ایرانی را خارجی ها بیشتر می خرند؟

در ۸ ماهه امسال صادرات با ۱.۶ درصد کاهش به ۳۲.۲ میلیارد دلار رسید و ارزش واردات با جهش ۱۲.۴ درصدی روی رقم ۴۲.۲ میلیارد دلار ایستاد. طبق آمار، واردات کشور فقط در آبان ماه ۲.۲ میلیارد دلار بیشترین از میزان رشد صادرات بوده است.
کدام کالاهای ایرانی را خارجی ها بیشتر می خرند؟
به گزارش مردم سالاری آنلاین،آخرین اطلاعات تجارت خارجی کشور اعلام شد؛ صادرات با ۱.۶ درصد کاهش به ۳۲.۲ میلیارد دلار رسید و ارزش واردات با جهش ۱۲.۴ درصدی روی رقم ۴۲.۲ میلیارد دلار ایستاد. واردات کشور فقط در آبان ماه ۲ میلیارد دلار بیشترین از میزان رشد صادرات بوده است.

بر اساس آمارهای گمرک ایران، در هشت ماهه سال جاری، ۹۰ میلیون و ۴۴ هزار تن کالا به ارزش ۳۲ میلیارد و ۲۴۳ میلیون دلار از کشور صادر شده که این میزان ازنظر وزن ۲۷ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل بوده؛ اما در اثر تحولات قیمتی در بازارهای جهانی، ارزش آن ۱.۶ درصد کمتر از سال قبل است. در مقابل، در همین بازه زمانی، ۲۴ میلیون و ۷۰۹ هزار تن کالا به ارزش ۴۲ میلیارد و ۱۹۹ میلیون دلار وارد کشور شده است که این مقدار به لحاظ وزن ۴.۳ درصد و از حیث ارزش ۱۲.۴ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است؛ چراکه سهم کالاهای با ارزش افزوده بالا در ترکیب واردات ایران نظیر موبایل، رشد قابل‌توجهی داشته است.

کالاهای عمده صادراتی و مشتریان بزرگ

در ۸ ماهه امسال، متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای صادراتی ایران ۳۵۸ دلار بوده که ۲۲.۵ درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل است. در این دوره زمانی، به‌واسطه تحولات قیمتی در بازارهای جهانی، بخشی از کالاهای عمده صادراتی ایران با کاهش قیمت مواجه شده‌اند و همین مسئله به افت ارزش صادرات باوجود رشدی وزنی آن منجر شده است. به‌عنوان نمونه، ارزش صادرات محصولات پتروشیمی در سال جاری در حالی ۱۲.۹ درصد افت کرده که وزن صادرات این حوزه ۸.۱ درصد رشد داشته است

طبق اعلام گمرک ایران، پنج قلم عمده کالای صادراتی ازنظر ارزش شامل گاز طبیعی مایع شده با ۲ میلیارد و ۳۸۷ میلیون دلار، پروپان مایع شده با ۲ میلیارد و ۸۹ میلیون دلار، متانول با یک میلیارد و ۵۰۵ میلیون دلار، قیر نفت با یک میلیارد و ۴۷۶ میلیون دلار و بوتان مایع شده با یک میلیارد و ۴۱۶ میلیون دلار ۵ قلم عمده کالاهای صادراتی بوده‌اند.

در مورد مقاصد صادراتی کشور نیز در این بازه زمانی، بیشترین صادرات ایران به مقصد کشورهای چین با ۹ میلیارد و ۱۵۸ میلیون دلار، عراق با ۶ میلیارد و ۲۳ میلیون دلار، امارات متحده عربی با ۴ میلیارد و ۱۶۲ میلیون دلار، ترکیه با ۳ میلیارد و ۲۸ میلیون دلار و هند با یک میلیارد و ۴۶۶ میلیون دلار بوده است.

طبق اعلام گمرک ایران، در این بازه زمانی، ۶۷ میلیون و ۵۹۶ هزار تن کالا به ارزش ۲۳ میلیارد و ۸۳۷ میلیون دلار به این ۵ کشور صادر شده که ۷۰ درصد از وزن و ۷۳ درصد از کل ارزش صادرات کشور را شامل می‌شود.

سیاهه واردات در ۸ ماهه ۱۴۰۲

اطلاعات گمرک ایران از وضعیت تجارت خارجی کشور در ۸ ماهه سال جاری نشان می‌دهد: در این بازه زمانی ۲۴ میلیون و ۷۰۹ هزار تن کالا به ارزش ۴۲ میلیارد و ۱۹۹ میلیون دلار وارد کشور شده است که این میزان ازنظر حجم ۴.۳ درصد و ازنظر ارزش ۱۲.۴ درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل افزایش پیدا کرده است.

بر اساس این گزارش، متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای وارداتی در این دوره، هزار و ۷۰۸ دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۷.۷ درصد بیشتر شده است.

اقلام پرتقاضا و فروشندگان عمده

در ۸ ماهه امسال، ۵ کالای عمده وارداتی به ایران، به ترتیب ذرت دامی، گوشی تلفن همراه، دانه سویا، قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل‌سواری و روغن دانه آفتابگردان و گل‌رنگ بوده است. نکته قابل‌توجه اینکه در این دوره، فقط ۹ میلیون و ۲۶۸ هزار و ۳۳۹ دستگاه گوشی تلفن همراه به شیوه تجاری و مسافری وارد کشور شده که ارزش آن به یک میلیارد و ۹۳۸ میلیون و ۵۵۳ هزار دلار می‌رسد.

بر اساس این گزارش، امارات متحده عربی با ۱۳ میلیارد و ۵۴ میلیون دلار، چین با ۱۲ میلیارد و ۱۹۱ میلیون دلار، ترکیه با ۴ میلیارد و ۴۴۳ میلیون دلار، آلمان با یک میلیارد و ۴۲۸ میلیون دلار و هند با یک میلیارد و ۲۴۴ میلیون دلار، پنج کشور عمده فروشنده کالا به ایران بوده‌اند که ۶۴ درصد از وزن و ۷۵ درصد از ارزش کل واردات به آنها اختصاص داشته است.

جریان ورود و خروج ارز به ایران

بر اساس آمارهای رسمی، در هشتمین ماه از سال جاری نیز خروج ارز برای واردات کالا به‌مراتب بیشتر از ورود ارز از محل صادرات کالای غیرنفتی بوده است؛ به‌گونه‌ای که تراز تجارت غیرنفتی کشور فقط در آبان ماه ۲.۲ میلیارد دلار منفی‌تر شده و از ۷.۷ میلیارد دلار در مهرماه به ۹.۹ میلیارد دلار در آبان افزایش یافته است.

آن‌گونه که وزارت اقتصاد می‌گوید: باوجود این اتفاق، بازهم با احتساب جریان ورودی ارز ناشی از صادرات نفت، تراز تجاری کشور حدود ۱۰ میلیارد دلار مثبت است. با این حساب، به نظر می‌رسد دولت در ۸ ماهه امسال حداقل موفق به فرش ۲۰ میلیارد دلار نفت شده که هم کسری ۹.۹ میلیارد دلاری تخصیص ارز به واردات را پوشش داده و هم ۱۰ میلیارد دلار به ذخایر ارزی کشور اضافه کرده است.

کد مطلب: 207586
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *