۰
پنجشنبه ۲۸ دی ۱۴۰۲ ساعت ۲۳:۰۰

رانندگی در برف؛ قانون ۲۰ ثانیه را رعایت کنید

روزهایی که هوا برفی است و اطراف‌مان را برف پوشانده و جاده لغزنده است باید مراقب رانندگی‌تان باشیم تا دچار سانحه نشویم.
رانندگی در برف؛ قانون ۲۰ ثانیه را رعایت کنید
به گزارش مردم سالاری آنلاین،معمولا در روزهای برفی، اداره هواشناسی به همه یادآوری می‌کند که به‌دلیل شرایط جوی و هوای برفی جاده‌ها لغزنده است و ممکن است رانندگان و عابران پیاده در خطر سانحه قرار گیرند و توصیه‌های لازم را برای رانندگی ارائه می‌دهند.

با توجه به این هشدارها بد نیست در این روزهای برفی درباره قانون ۲۰ ثانیه صحبت کنیم که موقع رانندگی باید به آن توجه کنید. مهم نیست چقدر راننده خوبی هستید، در روزهای برفی همیشه احتمال اینکه خودرویتان سر بخورد و از کنترل‌تان خارج شود و شما و اطرافیان‌تان را به خطر اندازد وجود دارد.

بنابر گفته کارشناسان تقریبا یک‌چهارم بریتانیایی‌ها هنگام یخ‌زدگی جاده‌ها دچار نوعی سانحه شده‌اند. بنابراین یادتان باشد که مسافت توقف‌تان در جاده‌های برفی و یخ‌زده باید ۱۰ برابر روزهای معمولی و آفتابی سال باشد.

بنابراین قانون ۲ یا ۳ ثانیه رانندگی در روزهای برفی که جاده‌ها یخ‌ زده‌اند باید ۲۰ ثانیه‌ای شود. قانون ۲ ثانیه استاندارد جهانی در رانندگی است.

در قانون ۲ یا ۳ ثانیه، در روزهای معمولی باید به ازای هر ۱۵ کیلومتر در ساعت سرعت خودرو به اندازه یک خودرو (حدود ۶ متر) از خودروی جلویی فاصله را حفظ کرد. این قانون در روزهای برفی و جاده‌های یخ‌زده ۲۰ ثانیه می‌شود و باید فاصله بیشتری را از خودروی جلویی حفظ کنید. درواقع رسیدن شما به خودروی جلویی باید حداقل ۲۰ ثانیه طول بکشد.

همچنین کارشناسان توصیه می‌کنند در روزهای بارانی یا برفی که جاده‌ها لغزنده هستند، سرعت کمتری داشته باشید و با دنده سنگین‌تر حرکت کنید. در غیر اینصورت ممکن است در خطر ترمزهای ناگهانی که منجر به چرخش و لغزش شدید خودرو می‌شود قرار بگیرید. در این شرایط حتی ممکن است چرخ‌های خودرو قفل شوند.

یادتان باشد رانندگی با سرعت کم و دنده سنگین بهترین اقدام در جاده‌های برفی و یخ‌زده است.

در ضمن هنگام سر خوردن روی سطح لغزنده، به‌جای ترمز کردن که موجب قفل شدن چرخ‌ها روی سطح جاده می‌شود، باید در جهتی فرمان را بچرخانید که قسمت عقب خودرو سر می‌خورد. بدین‌ترتیب می‌توانید خودرو را در مسیر مستقیم قرار داده و به حرکت‌تان ادامه دهید. در همین حال پایتان را هم از روی پدال گاز بردارید.

در روزهای برفی بیش از هر زمان دیگر موقع رانندگی مراقب باشید تا ایمن بمانید.

کد مطلب: 210143
برچسب ها: برف رانندگی‌‌‌
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *