۰
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۰۰
انتخابات روسیه در ۱۱منطقه زمانی مختلف در حال برگزاری است

ریاست‌جمهوری پوتین تا ۲۰۳۰

رای‌دهندگان در روسیه روز جمعه به پای صندوق‌های رای رفتند تا به‌طور قطع حکومت ۲۴ساله ولادیمیر پوتین را حداقل تا سال۲۰۳۰ تمدید کند. پس از آنکه مقامات روسیه دو نامزد را که مخالفت خود را با جنگ در اوکراین اعلام کرده بودند از شرکت در انتخابات منع کردند، رهبر دیرپای روسیه دیگر با مخالفت معناداری روبه‌رو نبوده است.
ریاست‌جمهوری پوتین تا ۲۰۳۰

به گزارش مردم سالاری آنلاین ،مردم سراسر روسیه و بخش‌های تازه منضم‌شده از اوکراین به روسیه طی سه روز (جمعه، شنبه و یکشنبه) به پای صندوق‌های رفتند تا رئیس‌جمهور آینده کشور را مشخص کنند. «عدنا محمد» در گزارش ۱۵مارس در الجزیره نوشت، انتظار این است که رئیس‌جمهور مستقر (پوتین) پیروز انتخابات شود. در این گزارش آمده است که مردم در ۱۱منطقه زمانی مختلف در روسیه به پای صندوق‌های رای رفتند تا رهبر آینده کشور را برگزینند.

به گزارش دنیای اقتصاد به نقل از الجزیره، احتمال قریب به یقین این است که پوتین برای بار پنجم رئیس‌جمهور شود. اگر چنین شود، او پس از استالین دومین رهبر روسیه است که طولانی‌ترین دوران زمامداری را داشته است. این انتخابات برای اولین‌بار است که سه روز طول می‌کشد و ساعت ۸شب یکشنبه به وقت محلی حوزه‌ها تعطیل و کار شمارش آرا شروع می‌شود.

«پیوتره سوئر» و «اندرو راث» در گزارش ۱۵مارس هم در گاردین نوشتند، رای‌دهندگان در روسیه روز جمعه به پای صندوق‌های رای رفتند تا به‌طور قطع حکومت ۲۴ساله ولادیمیر پوتین را حداقل تا سال۲۰۳۰ تمدید کند. پس از آنکه مقامات روسیه دو نامزد را که مخالفت خود را با جنگ در اوکراین اعلام کرده بودند از شرکت در انتخابات منع کردند، رهبر دیرپای روسیه دیگر با مخالفت معناداری روبه‌رو نبوده است. سه سیاستمدار دیگر که در انتخابات شرکت می‌کنند مستقیما اقتدار پوتین را زیر سوال نمی‌برند و مشارکت آن‌ها به معنای افزودن رنگ و لعابی از مشروعیت به رقابت است.

اولین انتخابات ریاست‌جمهوری پس از تهاجم همه‌جانبه روسیه به اوکراین بدون حادثه آغاز شد. مقامات محلی در حداقل پنج منطقه، از جمله کریمه (که در سال۲۰۱۴ به روسیه منضم شد)، مواردی را گزارش کردند که رای‌دهندگان داخل صندوق‌های رای رنگ ریختند و گاهی هم حوادث آتش سوزی را سبب شدند.

کمیسیون انتخابات روسیه گزارش داد که با بیش از ۱۰۵۰۰حمله سایبری مواجه شده و یک وب‌سایت کلیدی دولتی که برای رای‌گیری آنلاین استفاده می‌شود، در بسیاری از مناطق روسیه در بسیاری از ساعات روز در دسترس نبود. پوتین روز جمعه در اظهاراتی خشمگینانه از کی‌یف به‌دلیل یورش مداوم در امتداد مرز روسیه انتقاد کرد و آن را تلاشی برای «برهم زدن روند رای گیری [و ارعاب]مردم حداقل در مناطقی که هم مرز با اوکراین هستند» خواند.

آغاز رای‌گیری ساعاتی پس از یکی از مرگبارترین حملات روسیه به شهر بندری اودسای اوکراین انجام شد که بر اثر اصابت دو موشک از کریمه به یک منطقه مسکونی، حداقل ۲۰نفر کشته شدند. کرملین می‌خواهد نشان دهد که با وجود جنگ می‌تواند انتخابات را با موفقیت برگزار کند. پوتین در انتخابات قبلی با قاطعیت پیروز شد، اما ناظران مستقل انتخابات می‌گویند که این انتخابات با تقلب گسترده خدشه‌دار شده است.

پیش از این انتخابات، آژانس نظرسنجی Vtsiom مورد حمایت دولت پیش‌بینی کرده بود که روس‌ها ۸۲درصد آرا را به پوتین می‌دهند. این در حالی است که بالاترین رای‌دهی به او تا کنون با مشارکت ۷۱درصدی همراه بوده است. تا بعدازظهر روز جمعه، کمیسیون انتخابات روسیه اعلام کرد که مشارکت مردمی از ۲۵درصد فراتر رفته که شامل بیش از ۲.۶میلیون رای آنلاین شده است. کرملین گفت که پوتین از جمله افرادی بود که روز جمعه به‌صورت آنلاین رای داد.

منتقدان پوتین یا در زندان هستند یا در تبعید یا به دیار ابد رفته‌اند. به‌طور مثال، الکسی ناوالنی، مشهورترین سیاستمدار مخالف روسیه، ماه گذشته به‌طور ناگهانی درگذشت. یولیا، بیوه ناوالنی که پوتین را مسوول مرگ همسرش می‌داند، از حامیانش خواست تا با حضور دسته‌جمعی در ظهر یکشنبه به وقت محلی، با تشکیل توده‌های بزرگ، علیه پوتین ۷۱ساله اعتراض کنند.

این اعتراض در نظرسنجی با عنوان «ظهر علیه پوتین» نام‌گذاری شده است. تیم ناوالنی پیشنهاد کرد که یا برگه رای خراب شود، یا روی آن «الکسی ناوالنی» نوشته شود یا به یکی از سه کاندیدای مخالف پوتین رای دهند. دادستان‌های روسیه روز پنج‌شنبه هر رای‌دهنده‌ای را که در اقدام «ظهر علیه پوتین» شرکت کنند به پنج سال زندان تهدید کردند، اگرچه هنوز مشخص نیست که مقامات چگونه قصد دارند اعتراضات را سرکوب کنند؛ زیرا هیچ دلیل قانونی برای متفرق کردن شرکت‌کنندگان ندارند.

تعدادی از روس‌ها اقدامات مستقیم‌تری را برای تضعیف رای انجام دادند. بر همین اساس، تعدادی از روس‌ها با داشتن قوطی رنگ در دست، آن‌ها را داخل جعبه‌های حاوی برگه‌های رای ریختند و تعدادی هم دستگیر شدند. در کوگالیم، غرب سیبری، زنی آتش کوچکی را در یک مرکز رای‌گیری به راه انداخت. ویدئویی نشان می‌دهد که آتش به سمت صندوق رای می‌رود؛ اما قبل از رسیدن به صندوق یک کارگر رای‌گیری آتش را خاموش کرد.

«الا پامفیلووا»، کمیسر قدیمی انتخابات روسیه گفت کسانی که برگه‌های رای را خراب کردند «حرامزاده»‌اند و خواستار دستگیری آن‌ها شد. بازرسان در منطقه روستوف جنوبی از بازداشت یک مرد ۶۲ساله به اتهام ممانعت از حق رای خبر دادند که حداکثر پنج سال حبس دارد. تصاویر گرفته‌شده از سن پترزبورگ زنی را در حال پرتاب کوکتل مولوتف به سمت یک مرکز رای گیری نشان می‌دهد. به گزارش پایگاه خبری فونتانکا، این زن دستگیر شد و ممکن است به اتهام تروریسم محاکمه شود.

کد مطلب: 213486
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *