۰
جمعه ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۱۵
انتخابات رياست جمهوری روسيه آغاز شد

اطمينان پوتين به پيروزی قاطعانه

انتخابات رياست جمهوري روسيه که ديروز(جمعه) آغاز شد ، فردا (يکشنبه) پايان مي‌يابد. راي دهندگان روسي در شرق دور روسيه شامل «کامچاتکا»، «چوکوتکا» و ساير نواحي اين منطقه 8 صبح امروز (جمعه) به وقت محلي آراي خود را براي انتخابات رياست جمهوري 2024 روسيه به صندوق راي انداختند.
اطمينان پوتين به پيروزی قاطعانه
گروه بينالملل: انتخابات رياست جمهوري روسيه که ديروز(جمعه) آغاز شد ، فردا (يکشنبه) پايان مي‌يابد. راي دهندگان روسي در شرق دور روسيه شامل «کامچاتکا»، «چوکوتکا» و ساير نواحي اين منطقه 8 صبح امروز (جمعه) به وقت محلي آراي خود را براي انتخابات رياست جمهوري 2024 روسيه به صندوق راي انداختند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،اين انتخابات همچنين در حالي برگزار مي‌شود که جنگ روسيه عليه اوکراين وارد سومين سال خود شده است. روسيه در ميدان نبرد دست برتر را دارد.
به گزارش ريانووسني، چهار کانديداي اين انتخابات «لئونيد اسلاتسکي» از حزب ليبرال دموکرات، «نيکولاي خاريتونف» از حزب کمونيست روسيه، «ولاديسلاو داوانکوف» از حزب مردم جديد و «ولاديمير پوتين» رئيس‌جمهور کنوني روسيه کانديداي مستقل هستند.
بر اساس داده‌هاي منتشر شده توسط کميسيون مرکزي انتخابات روسيه، حدود 110 ميليون شهروند روسيه واجد شرايط راي دادن هستند، از جمله بيش از 1.8 ميليون نفر در خارج از کشور زندگي مي‌کنند.
بر اساس مقررات انتخابات رياست‌جمهوري روسيه، کانديدايي که بيش از 50 درصد آرا را کسب کند، پيروز خواهد شد.در مواردي که بيش از دو کانديدا وجود داشته باشد و هيچ کدام 50 درصد آرا را کسب نکند، کميسيون مرکزي انتخابات دور دوم راي‌گيري را براي دو نفر اول اعلام مي‌کند.
  نامزدي که بيشترين آرا را در دور دوم کسب کند به عنوان رئيس‌جمهور انتخاب خواهد شد.کميسيون مرکزي انتخابات روسيه نتايج انتخابات را حداکثر تا 28 مارس تاييد خواهد کرد و متعاقبا نتايج را ظرف سه روز پس از تاييد اعلام مي‌کند. از آنجايي که پوتين 71 ساله براي پنجمين دوره رياست جمهوري خود تقريباً بدون هيچ چالشي در حال رقابت است، برنده انتخابات مشخص به نظر مي‌رسد.
پوتين ، همچنان مقتدر
ولاديمير پوتين هفتم اکتبر 1952 ميلادي در شهر لنينگراد متولد و در سال 1975 از دانشکده حقوق دانشگاه دولتي لنينگراد فارغ التحصيل شد. او قبل از اينکه به عضويت کميته امنيت دولت در لنينيگراد و مسکو وابسته به مدرسه عالي «KGB» درآيد، دوره‌هاي لازم را گذراند و در سال 1985 ميلادي از موسسه KGB فارغ التحصيل شد و در سال 1997 از پايان نامه دکتري خود در موسسه معدني سن پترزبورگ دفاع کرد که موضوع آن برنامه ريزي استراتژيک براي بازتوليد منابع معدني در منطقه بود.
در سي و يکم دسامبر 1999 ميلادي، «بوريس يلتسين» رئيس جمهور وقت روسيه استعفاي خود را اعلام کرد و زمام قدرت را به ولاديمير پوتين به عنوان رئيس جمهوري موقت سپرد. پوتين در نخستين دوره رياست جمهوري خود در انتخابات 25 مارس 2000 ميلادي نيز به پيروزي رسيد.
پوتين در چهار دوره متوالي انتخابات رياست جمهوري روسيه به پيروزي رسيد که به ترتيب در سال 2000 ميلادي با 51.95 درصد آرا، 2004 ميلادي با 71.31 درصد، 2012 با 63.6 درصد آرا و 2018 ميلادي با 76.69 درصد آرا بود. اصلاحات قانون اساسي روسيه که در سال 2020 تصويب شد، به پوتين اين امکان را داد  که بار ديگر براي انتخابات رياست جمهوري نامزد شود.
پوتين برنامه انتخاباتي مشخصي را ارائه نکرده است اما ديميتري پسکوف سخنگوي کرملين گفته است که ابتکارات و ايده هيي که رئيس جمهور در پيام سالانه خود براي  مجمع فدرال روسيه در29 فوريه اعلام کرد، از «بسياري جهات» منعکس کننده برنامه انتخابات پوتين است.
پوتين در سخنراني خود، راه اندازي پروژه‌هاي جديد ملي و ابزارهايي براي حمايت از اقتصاد و آموزش و حوزه‌هاي اجتماعي و ترغيب جذب پول شهروندان روسي براي سرمايه گذاري در اقتصاد واقعي را پيشنهاد کرد. او همچنين تاکيد کرد که نخبگان آينده کشور و شرکت کنندگان در عمليات نظامي ويژه اوکراين، جوانان هستند.
پوتين در عرصه سياسي نيز بر لزوم دستيابي به اهداف عمليات نظامي، مبارزه براي نظم جهاني جديد و عادلانه و توسعه روابط با شرکاي سنتي و کشورهاي جنوب جهاني تاکيد مي‌کند.
ليبرالها با وعده سياست بينالملل
لئونيد اسلوتسکي در چهار ژانويه 1968 ميلادي در مسکو به دنيا آمده و در سال 1990 ميلادي از موسسه ابزار مسکو و در سال 1996 ميلادي از موسسه اقتصاد و آمار مسکو فارغ التحصيل شد و دکتراي اقتصاد دارد. او در دوران دانشجويي وارد عرصه سياسي شد و از سال 1992 تا 1993 ميلادي مشاور شهردار مسکو بود. در سال 1994 ميلادي نيز رياست دبيرخانه دوماي روسيه را برعهده داشت.
تمرکز مبارزات انتخابات اسلوتسکي بر سياست بين‌المللي فعال و حمايت از مناطق جديد روسيه و همچنين حمايت از حقوق شرکت‌هاي روسي و تجارت روسيه و حمايت از شهروندان روسي در شرايط عمليات نظامي ويژه است. مبارزات انتخاباتي او همچنين شامل مسائل مسکن، خدمات اجتماعي، آموزش و پرورش، پزشکي و حمايت از خانواده است.
در خصوص عمليات روسيه در اوکراين، اسلوتسکي بر لزوم تشديد حملات به منظور تعيين نقطه آخر و پايان دادن به اين درگيري با پيروزي نيروهاي روسيه تاکيد مي‌کند.
تاکيد کمونيستها بر سياست چپ
وي در سال 1984 ميلادي در استان نووسيبير روسيه متولد شد. در سال 1972 ميلادي از موسسه کشاورزي نووسيبيرسک و آکادمي اقتصاد ملي روسيه فارغ التحصيل شد و دکتراي اقتصاد دارد.
خاريتوف در تاسيس حزب کشاورزي روسيه در سال 1993 ميلادي مشارکت داشته و نايب رئيس آن بوده است. در همين سال براي اولين بار به عضويت مجلس دوماي روسيه درآمد و در سال 1999 ميلادي پس از انحلال حزب کشاورزي براي نخستين بار به نمايندگي از  ليست حزب کمونيست روسيه وارد دوما شد.
او در سال 2004 ميلادي براي نخستين بار نامزد رياست جمهوري روسيه شد و با کسب 13.69 درصد آرا پس از پوتين قرار گرفت.
خاريتوف در سال 2008 ميلادي به عضويت کميته مرکزي حزب کمونيست روسيه درآمد و در سال 2021 نيز به رياست کميسيون پارلماني توسعه مناطق شرق دور و قطب شمال روسيه درآمد.
برنامه خاريتوف که با رويکردهاي حزب کمونيست تفاوتي ندارد، بر ضرورت تغيير چپ در اقتصاد تاکيد دارد. او به تغييراتي در سياست‌هاي اجتماعي و اقتصادي و توسعه صنعت و کشاورزي و «صنعتي سازي جديد» دعوت مي‌کند؛ موضوعي که حزب کمونيست روسيه آن را مستلزم ملي شدن منابع طبيعي کشور مي‌داند.
از جمله پيشنهادات اصلي اين نامزد انتخابات روسيه، تصويب سيستم مالياتي تصاعدي و حذف ماليات بر شهروندان کم درآمد است. خاريتوف چين را الگويي براي اقتدا به آن در اقتصاد مي‌داند. وي در مورد عمليات نظامي ويژه روسيه در اوکراين نيز معتقد است: «هر کس که گمان مي‌کند مي‌تواند روسيه را تحت سلطه خود درآورد، اشتباه مي‌کند.»
حزب مردم جديد
ولاديسلاو داونکوف (39 ساله) اولين نامزد رياست جمهوري در تاريخ حزب «مردم جديد» است. در سپتامبر گذشته داوناکوف نماينده حزبش در انتخابات رياست شهرداري مسکو بود و چهارم شد.
داونکوف در سال 1984 ميلادي در اسمولنسک به دنيا آمد. او از دانشکده تاريخ دانشگاه دولتي مسکو فارغ التحصيل شده است. در سال 22008 نيز دکتراي علوم اجتماعي از دانشگاه دولتي علوم اجتماعي روسيه اخذ کرد و در سال 2014 ميلادي نيز از مدرسه مديريت اسکولکوف مسکو فارغ التحصيل شد. سال 2023 نيز از مدرسه عالي مديريت دولتي مدرک دکترا گرفته است.وي در سن چهارده سالگي نخستين پروژه سرمايه گذاري تجاري خود را آغاز و يک باشگاه کامپيوتر افتتاح کرد. در بيست سال گذشته پنج پروژه تجاري بزرگ در زمينه‌هاي مالي، توليد، فناوري اطلاعات و خوانوردي راه اندزاي کرده است و در سال 2013 ميلادي ناييب رئيس شرکت توليد و بازاريابي لوازم آرايشي و البسه و کفش فابرليک شد. داونکوف مسير سياسي خود را در سال 2020 ميلادي با عضويت در حزب «مردم جديد» آغاز کرد. در سال 2021 نيز به عضويت دوما درآمد  و نايب رئيس اين مجلس شد.
دانونکوف گفته است که بر گسترش آزادي‌هاي مدني و تجاري و مبارزه با «نمودهاي جديد ممنوعيت‌ها و محدوديت‌ها» از جمله سقط جنين و وضعيت «کارگران خارجي» تمرکز خواهد کرد. وي خواهان اصلاحاتي شامل بازگشت به انتخابات مستقيم براي انتخاب شهرداران  و اعطاي حق احضار نمايندگان وشهردارها و استانداران و و مسئولان براي حداقل يک بار در سال به شهروندان روسي است. همچنين معتقد است که بايد از طريق انتخابات آنها را انتخاب کرد. در مورد عمليات نظامي روسيه در اوکراين نيز برنامه داونکوف روي مخالف با تشديد درگيري‌ها و دعوت به صلح و مذاکره اما با شرط و شروط روسيه و بدون عقب نشيني تمرکز دارد. وي در عين حال معتقد است که کشورهاي غربي هنوز آماده مذاکره نيستند زيرا درگيري در اوکراين براي بسياري از آنها «يک پرژوه تجاري» است.
کد مطلب: 213394
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *